Wat gaan we doen deze zomer?

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Wat gaan we doen deze zomer?

Post by Jeroen »

Prima vakantie geweest dan! E36 heeft wel wat issues en is niet moeders mooiste, maar ik denk dat er weinig andere mogelijkheden zijn om zo voordelig ruimte, comfort en sportiviteit te hebben die ook nog eens goedkoop in onderhoud is en heel blijft. Dat geldt met name voor de M43 en M50 en aangezien ze zo ongeveer hetzelfde verbruiken blijft de 328i mijn favoriet in alle carrosserievarianten.

Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ach, dan kunnen we deze wel weer eens nieuw leven inblazen. Hoe zit het met de vakanties en vakantieplannen?

Half februari zijn wij 3 weken naar Thailand geweest om rond te trekken. Plan was toch wel om de highlights mee te pakken dus wel toeristisch, maar niks georganiseerd behalve een BMW meeting in Bangkok die we een week van tevoren gepland hebben haha. Dus gewoon zelf vervoer regelen, hotelletjes, etc. Het mooie van Azië is dat men toch wel klaar staat om je te helpen dus je hoeft je nooit zorgen te maken. Je komt altijd waar je wezen moet (hooguit met enige vertraging) en je hebt altijd wel een hotelkamer.

Ik geniet altijd erg van bezoekjes aan India, maar Thailand is duidelijk rijker en verder ontwikkeld. Daarmee zeker geen mega cultuurschok zoals India wel is, zodat Thailand zeer goed te doen is ook voor de minder doorgewinterde wereldreiziger. Alles easy going en veilig (zelfs in Bangkok!), goed eten, nette hotels en vrijwel overal airco en warm water (dat is in India wel anders!). De mensen zijn zoals overal in Azië bijzonder behulpzaam, vriendelijk en spreken doorgaans wel engels, al zul je niet snel vrienden voor het leven maken zoals je in India wel doet. Evengoed een regelrechte aanrader, al vind ik zelf het primitieve en amateuristische van India aandoenlijker en doet men daar veel meer op het gevoel. Conclusie: Thailand kun je zo heen als westerling en een goede tijd hebben. India zal je dieper in je hart raken, maar vergt ook veel meer aanpassingsvermogen en voorbereiding.

Leuk allemaal, maar wij hebben onze 'grote' vakantie voor dit jaar alweer achter de rug en er resten ons slechts weekendjes weg. Maar we hebben altijd de foto's nog... even enkele highlights:

Bij aankomst in Bangkok dezelfde dag nog een longtail boat gepakt voor een rondje Bangkok vanaf het water...

Image

Wat is een longtail boat eigenlijk: een smal bootje met achterop het motorblok uit een auto of bestelbus, doorgaans een turbodiesel. Daaraan een automaatbak en een lange as met schroef. Verhoudingsgewijs is die motor veel te zwaar en kun je niet fatsoenlijk een bochtje maken want dan kantel je, maar recht vooruit loopt het natuurlijk als de brandweer en dat alles met een blokje van de sloop.

Image

E21 gek Pong neemt ons mee in zijn vers gerestaureerde andere classic, in elk geval in stijl!
Pong en zijn vriendin Ann zorgen gedurende meerdere dagen bijzonder goed voor ons en laten ons de mooiste plekjes van Bangkok zien.

Image

Rondje sightseeing Bangkok, net de Efteling haha

Image

Image

Na een avondje dineren een dessert halen op straat waar het barst van de kraampjes met voer

Image

3 dagen Bangkok en het wordt tijd om verder te trekken, in dit geval pakken we de trein naar Kanchanabury. Leuke tekst op het perron, bijna goed haha!

Image

Waarom Kanchanabury? Vanwege de Bridge over the River Kwai en de Birma spoorlijn

Image

zelf een stukje meegereden, de langste houten brug van de Birma spoorlijn, zoveel mogelijk nog in oorspronkelijke staat

Image

Dagje bergbeklimmen, een berg met heel veel watervallen (Erawan)

Image

Thailand is overwegend boeddistisch dus veel oranje jurken, voelen we ons gelijk bij thuis ook haha

Image

Door naar Ayutthaya, de vroegere hoofdstad van Thailand, met veel oude tempels

Image

En je kunt er ook een olifantentourtje maken

Image

Vervolgens op naar het noordelijke Chiang Mai. Omgeven door bergen, met de meest geweldige bergwegen. Fraaie vloeiende lijnen, verkanting precies goed en prima asfalt. Een paradijs voor autogekken waarbij de Alpen bijna verbleken. Helaas zaten we in een Toyota van het verkeerde type...

Image

In Chiang Mai gaan we nog een avondje uit eten met mede forumlid Att maar verder hangen we lekker de toerist uit, hier bijv in Longneck village

Image

Chiang Mai is werkelijk overstelpt met fraaie tempels en het boeddistische leven viert hier hoogtij

Image

Image

Op straat koop je het lekkerste eten

Image

Na 2 weken rondtrekken was het mooi geweest. Naar één van de eilandjes in de Golf van Thailand gegaan voor een weekje wat meer rust in een paradijselijk plaatsje. De keuze viel op het slechts 7 km lange eiland Koh Tao aangezien mijn nichtje daar al jaren woont. Daarnaast is het een paradijs voor duikers en snorkelaars. Duiken heb ik nog nooit gedaan, maar het snorkelen was geweldig. Alsof je in het zeeaquarium van Diergaarde Blijdorp ligt!

Image

Heerlijk eten voor weinig

Image

De drie kleine eilandjes die samen Koh Nang Yuan vormen, een Mekka voor duikers en snorkelaars

Image

Image

Wat een zonsondergangen hebben we daar gezien zeg! Vanuit de lounge bar met een coctailtje in de hand, voetjes in het zand...
Zeewater was overigens 27-28 graden, heerlijk!

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Jeroen,

je hebt ongeveer dezelfde route gedaan als ik een jaar geleden. Vond Thailand ook echt een super vakantieland.
Na Ghana Nepal en Cuba, wat dit toch het land met inderdaad de minste cultuurshock.

Thailand echt een aanraden.

In januari ga ik maar weer eens ver weg. Maar eerst deze zomer weer naar de classic Le Mans :mrgreen:

groeten loentje
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eens, maar ik heb ook wel zoiets van dat heb ik nu gezien en dan heb ik er voorlopig niks meer te zoeken. Terwijl ik India leuk blijf vinden, daar is de diversiteit ook wel groter, en daar voel ik me ook meer thuis. Denk dat het volgend jaar Italië wordt, maar dan in 2016 zeker weer een keer India want de laatste keer was 2010!

Maar uitjes als Le Mans Classic zijn ook gewoon vakanties hoor, blij dat ik naar alle waarschijnlijkheid dit jaar ook weer die kant op kan, blijft toch het ultieme klassieker evenement en ik had de laatste editie (2012) ook al moeten missen.

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Prachtige platen weer! Ik wilde al een opmerking plaatsen dat je wel erg uitgerust en lui terug was gekomen, maar je bent me net voor.
Ziet er uit als expeditie R.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Prachtige foto's, mooi verslag van een ongetwijfeld heerlijke vakantie Jeroen. Ben zelf wat minder fan van 'het oosten', maar het ziet er echt heerlijk uit!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Thanks gents, was ook erg goed. En Walter, ieder z'n meug hoor!
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het vakantieseizoen is alweer gestart en het wordt ook hier op het forum al wat rustiger. Hopelijk komen er straks mooie vakantieverslagen en dito foto's terug!

Voor de Frankrijkgangers: vorige week naar Le Mans zo'n nieuw Télépeage kastje van de ANWB gebruikt en dat werkt bijzonder goed. Geen geklooi en risico's meer met credit cards, niet lang in de rij met cash, en op steeds meer plaatsen is een soort slow lane gemaakt waar je met een snelheid van 20-30 km/u gewoon doorheen kunt hobbelen.

Hoe werkt het: kastje halen bij de ANWB, achter je voorruit plakken en hobbelen maar. Achteraf wordt het geld dan van je rekening afgeschreven.

Kosten:
- aanschaf éénmalig 7,50
- abo 1,60 per maand dat het kastje gebruikt wordt, wordt automatisch afgeschreven als je voor het eerst die maand van een poortje gebruik maakt dus geen gerommel met aan en afmelden
- tolkosten gewoon de normale kosten

Meer info: http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buite ... -frankrijk

Ik ben zeer tevreden al ga ik toch proberen niet eerder dan voor Le Mans Classic 2016 weer Frankrijk in te rijden :roll:
Regards/groeten, Jeroen
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Heb eenzelfde kastje bij de belgische "touring" .. werkt idd fantastisch ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Wij hebben de ouderwetse methode gedaan maar wellicht iets voor de volgende keer.

Klein vakantieverslag volgt nog. Helaas weinig bergpassen gereden :cry:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Fijn. Dat je veilig terug bent, Peter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Welcome back! En toch willen we wel wat foto's zien hoor :wink:
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Dit jaar ging de zomervakantie naar de Franse alpen. Wij zaten in een plaatsje dat ongeveer 7 km van Barcelonette ligt. Een camping op 1100 meter hoogte in de Haute-Provence.

De heenreis ging voorspoedig maar wel met regen. Daar aangekomen knapte het weer gelukkig op en was het overdag rond de 28°c en dan in de nacht dalende naar 13°c. Heerlijk om te slapen dus.
De camping lag in het dal van de rivier de Ubaye.

Uitzicht vanaf onze plek.
Image

Image

De rivier.
Image

Ingang van de camping.
Image

De eerste week zijn we naar de ingang van het parc Mercantour gegaan om de wilde marmotten de bekijken.
Image

Image

Image

Image

Hierna nog en stukje verder gereden over de "col de L'arche" richting Italië. Hierboven even wat gedronken.
Image

Image

Hierna heb ik zelf drie dagen ziek op bed gelegen en is het weer ook omgeslagen naar 80% regen en 20% droog. Temperaturen overdag rond de 16°c en s'nachts naar 8°c.
Ik wilde eigenlijk graag de "col de la bonette" rijden maar daar was ik niet fit genoeg voor en het weer hielp ook niet mee. Dus een dag eerder terug gegaan naar Nederland omdat we een droog moment hadden gevonden om e.e.a. droog in te kunnen pakken.

Onderweg nog wat auto's tegengekomen op de doortrekcamping. Een Zwitsers race team (cobracars.ch) wat met een Formule Ford rijdt en een race-auto gemotoriseerd met een Kawasaki 1200 blok. Zij doen er een kampioenschap mee in Frankrijk en Hillclimbing in Oostenrijk/Zwitserland. Normaal rijdt hij in een originele AC Cobra maar door regeltjes omtrent o.a. geluidseisen mag dat bijna nergens meer.

Image

Image

Wannabee.
Image

Laatste camping onderweg:
Image

Image

Uiteraard wel een goede vakantie gehad maar toch elke keer de vouwwagen nat in moeten pakken. Wat betreft de Focus kan ik kort zijn. Probleemloos zijn werk gedaan maar absoluut ongeschikt voor het stevige bergwerk vanwege de CVT-bak.
Trekkracht is er ruim voldoende maar het afremmende vermogen bij afdalen is rampzalig. Zelfs met de bak in "manual" is er geen houden aan waardoor je bovengemiddeld op de rem moet gaan staan.

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Jammer dat weer en gezondheid niet 100% meezaten Peter! Wel leuke plaatjes!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Dat overleven we wel hoor. Ik hoop op een leuk weekend Eifel zodat er toch nog een beetje leuk gestuurd kan worden.
Gr Peter V.

Post Reply