Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Bedankt Peter, dat is een antwoord waar ik wat aan heb!

Heb vandaag de motor in een steun gehangen en ben maar begonnen met slopen. Het was al op gevallen dat een bepaalde sensor in het inlaatspruitstuk kapot was. Weet iemand zo wat voor sensor dit is:

Image


Opnieuw alvast bedankt :)


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3083
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 315 -> 320/4

Post by BertjeConti »

Lijkt op een thermoswitch, die schakelt boven een bepaalde temperatuur een contact in, wat er weer voor zorgt dat je shokebediening op de carburateur electrisch bij verwarmd wordt en sneller "uit" gaat. Je kunt de draden die erop zitten met elkaar doorverbinden.

Alleen bij heel koude heb je kans dat de shoke er te vroeg vanaf gaat. Ik miste dit onderdeel en heb de draden aan elkaar gemaakt. werkt prima
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Hallo Bertje, bedankt voor je info!

Ik zal eens goed nagaan waar de bekabeling naartoe loopt. Heb in mijn eigen kringen ook wat rond gevraagd en een thermoswitch is inderdaad t enige nuttige antwoord. Heb zelf al even wat rond gezocht en dit gevonden:

http://www.wallothnesch.com/temperaturs ... 12-09.html

Zou dit mogelijk het goede onderdeel kunne zijn?
Zal vanavond de overblijfselen even uit t spruitstuk schroeven en wat foto's maken. Hoop dan meer te weten.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3083
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 315 -> 320/4

Post by BertjeConti »

Lijkt mij wel de juiste thermoswitch.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 315 -> 320/4

Post by uwbuurman »

Deze moet ff naar 4 cilinder verplaatst, leuk draadje!
Last edited by uwbuurman on Wed Apr 09, 2014 9:59 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

Goede suggestie, ik voeg 'm even samen met het draadje van onze Pim aldaar...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Potver, heb me te pletter gezocht naar waar m'n topic was :p

Afgelopen tijd begonnen met het stralen van de lucht inlaat. Heb de dynamo, startmotor, uitlaat spruitstuk etc nu verwijderd om t blok netjes te kunnen ontvetten. Daarna gaat t kleppendeksel er af ( wil deze zwart spuiten en de letters en tekens weer opschuren ) en ik zoek nog een andere carterpan (deze heeft een fikse deuk).

Ben ongelofelijk benieuwd naar t resultaat. Zou toch wel vet zijn als t lukt voor de sharknose meeting :)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

Hahaha alles om jou 't leven zuur te maken!

Natuurlijk red je 't voor 24 mei!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Nou, we zijn weer wat dagen verder!

Heb inmiddels het nodige aan de 2-liter gedaan. Al het nodige metaalwerk (luchtfilterhuis, carterpan, de nodige beugeltjes e.d.) zijn gestraald en gespoten, heb nieuwe pakkingen op t blokje gemikt, heb een temperatuurswitch gevonden en gemonteerd en het nodige standaard onderhoud gedaan. Blokje ziet er al een stuk frisser uit zo:

De motor zoals ik 'm bij Michel heb gehaald:
Image

Netjes gestraald luchtfilterhuis:
Image

Gestraalde en gespoten carterpan, onder het motto wat niet rood is kan rood worden.. Nouja het is in ieder geval appart! :P
Image

'T motortje zoals ie er nu bij staat:
Image

Inclusief gespoten en opgeschuurde kleppendeksel:
Image


Heb daarnaast ook nog een (dure :S ) hoes gescored voor mijn plaatje. 'T is een " Tyvek " hoes van de firma autohoezen.com (van oers groep). Ben erg benieuwd naar hoe de hoes gaat bevallen (mijn auto staat, behalve in de winter, het hele jaar buiten).

Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

Lekker bezig inderdaad! Wanneer gaat het blok erin?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Hoop binnenkort. Ligt een beetje aan de brug bezetting maar zou binnen een week of 2 toch wel gepiept moeten zijn. (fingers crossed)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Peter V. »

Leuk vooruitzicht hoor. Verschil ga je wel merken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Ben erg benieuwd. Ik heb gisteren het werk aan de motor afgerond en een groot deel van mijn 1600 losgehaald. Komende dagen de motor verwijderen en de nieuwe motor plaatsen. Paar kleine aandachtspuntjes zijn
- uitlaatspruitstuk loopt bij de 1600 direct naar onder en bij de 2 liter schuin naar achteren. Dus eventjes gaan kijken hoe ik de uitlaat weer aan elkaar ga krijgen.
- ik moet nog een retourleiding leggen voor de 2-liter
- ik hoop dat de koppeling van mijn 1600 goed genoeg is om over te leggen naar de 2 liter. Het vliegwiel van de 2 liter heeft behoorlijke krassen.

Binnen een weekje hoop ik 't klaar te hebben. :)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11861
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by 323baur »

Advies± altijd koppeling en drukgroep vervangen. Je hebt nu alles los, en kan het easy vervangen.
Ik kan niet in je portefeuille kijken maar het is in mijn ogen verkeerde zuinigheid.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Nog advies waar ik dit op korte termijn aan kan komen?
Post Reply