de rode digit's passen perfect bij het klokje van de facelift
Project digitale meters E24, E30 en E21
Re: Project digitale meters E24 en E21
Afhankelijk van het kostenplaatje heb ik ook zeker en vast interesse!
de rode digit's passen perfect bij het klokje van de facelift
de rode digit's passen perfect bij het klokje van de facelift
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Bedankt voor de interesse.
Ik heb Peter(ontwerper metertjes) gecontacteerd en hij heeft me richtlijnen gegeven omtrent de metertjes.(Jullie mogen hem zelf ook mailen p_piccart@hotmail.com als jullie nog vragen hebben of ik vraag ze door.)
''
- zeer veel mogelijkheden qua metingen(temp., druk,...).
- 45 euro per metertje, niet ingebouwd, zonder sensoren.
- 200 euro voor een doosje met 4 metertjes erin met rode plexi, zonder de sensors.
Als beter bekend is wat ik moet maken kan ik kijken wat ik allemaal nodig heb aan materiaal en sensors, en juistere prijzen geven.
''
Per metertje is er een LED schermpje, een printplaat(laten maken door bedrijf na proefontwerp) en alle weerstanden, programeerbare chip etc. erop gesoldeerd(+/-40min soldeerwerk).
Dit is 1 metertje:

Dit is 1 komplete doos(deze is RA beetje afgeschuint ivm schuine vorm dashbord) met 4 metertjes:

Dit is de sensor die je nodig hebt voor oliedruk/benzinedruk/turbodruk.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-tran ... 27d9d593bd
of
http://www.ebay.com/itm/181132801587?it ... 23&vxp=mtr
Deze olietemp. sensor heb ik gekocht:
http://www.ebay.de/itm/261384218397?ssP ... 1497.l2649
Dit is het tussenstuk voor benzinedruk:
http://www.ebay.de/itm/330882511892?ssP ... 1497.l2649
En hier de Sandwich om tussen het blok en de oliefilter te zetten waar de olietemp. sensor en de oliedruksensor op komt.
http://www.ebay.de/itm/231070471495?var ... 1497.l2649
Ik heb er deze bijgekocht om de juiste BMW schroefdraad (3/4-16 UNF) te hebben, ook bruikbaar voor oliekoeler:
http://www.ebay.de/itm/181286804697?ssP ... 1497.l2649
Dat is het dan zo een beetje.
Het kan natuurlijk ook als een geheel geleverd worden.
Ik heb Peter(ontwerper metertjes) gecontacteerd en hij heeft me richtlijnen gegeven omtrent de metertjes.(Jullie mogen hem zelf ook mailen p_piccart@hotmail.com als jullie nog vragen hebben of ik vraag ze door.)
''
- zeer veel mogelijkheden qua metingen(temp., druk,...).
- 45 euro per metertje, niet ingebouwd, zonder sensoren.
- 200 euro voor een doosje met 4 metertjes erin met rode plexi, zonder de sensors.
Als beter bekend is wat ik moet maken kan ik kijken wat ik allemaal nodig heb aan materiaal en sensors, en juistere prijzen geven.
''
Per metertje is er een LED schermpje, een printplaat(laten maken door bedrijf na proefontwerp) en alle weerstanden, programeerbare chip etc. erop gesoldeerd(+/-40min soldeerwerk).
Dit is 1 metertje:

Dit is 1 komplete doos(deze is RA beetje afgeschuint ivm schuine vorm dashbord) met 4 metertjes:

Dit is de sensor die je nodig hebt voor oliedruk/benzinedruk/turbodruk.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-tran ... 27d9d593bd
of
http://www.ebay.com/itm/181132801587?it ... 23&vxp=mtr
Deze olietemp. sensor heb ik gekocht:
http://www.ebay.de/itm/261384218397?ssP ... 1497.l2649
Dit is het tussenstuk voor benzinedruk:
http://www.ebay.de/itm/330882511892?ssP ... 1497.l2649
En hier de Sandwich om tussen het blok en de oliefilter te zetten waar de olietemp. sensor en de oliedruksensor op komt.
http://www.ebay.de/itm/231070471495?var ... 1497.l2649
Ik heb er deze bijgekocht om de juiste BMW schroefdraad (3/4-16 UNF) te hebben, ook bruikbaar voor oliekoeler:
http://www.ebay.de/itm/181286804697?ssP ... 1497.l2649
Dat is het dan zo een beetje.
Het kan natuurlijk ook als een geheel geleverd worden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Voor de geinteresseerden:
De metertjes (oliedruk, olietemp, benzinedruk, accu volts) zullen werkend te zien zijn in een e24 635csi tijdens de Voorjaarsrit van 12 april 2014.
Tevens zal Peter(e24 635csi) mijn doos met metertjes dan bijhebben en kan ze voor de show eens in een e21 getoont worden.
De metertjes (oliedruk, olietemp, benzinedruk, accu volts) zullen werkend te zien zijn in een e24 635csi tijdens de Voorjaarsrit van 12 april 2014.
Tevens zal Peter(e24 635csi) mijn doos met metertjes dan bijhebben en kan ze voor de show eens in een e21 getoont worden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Project digitale meters E24 en E21
Ik sluit hier ook aan maar voor de e30 dan (daar was ook een mooie oplossing voor) .. in de e21 ben ik voorzien
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29991
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Project digitale meters E24 en E21
Was ook erg fraai om even een live demo te krijgen afgelopen zaterdag, fraai werk Peter!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Zodra ik Het meterkastje gemonteerd heb in de mijne zal ik een foto posten.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Ik ben vandaag bij Peter (e24) geweest. We hebben samen een motor en Automaat gedemonteerd van zijn e24 automaat project.
Dus heb ik meteen ook de meterkes voor mijn e21 meegenomen want die waren na de rit zaterdag in zijn e24 blijven zitten.
Ik heb de meterkes even vastgezet en dit is het resultaat.
Zonder flits:

Met flits:

De rode plexi zijn enkel door de flits zo doorzichtig.
Ik heb duidelijk iets minder fotograaf talent dan Jeroen.
De bekabeling:

Zo zou ik het naar de motor willen leiden:
1.)

2.)

3.)

Wat denken jullie ervan?
Dus heb ik meteen ook de meterkes voor mijn e21 meegenomen want die waren na de rit zaterdag in zijn e24 blijven zitten.
Ik heb de meterkes even vastgezet en dit is het resultaat.
Zonder flits:

Met flits:

De rode plexi zijn enkel door de flits zo doorzichtig.
Ik heb duidelijk iets minder fotograaf talent dan Jeroen.
De bekabeling:

Zo zou ik het naar de motor willen leiden:
1.)

2.)

3.)

Wat denken jullie ervan?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29991
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Project digitale meters E24 en E21
Ach, zijn ook niet helemaal ideale foto-omstandigheden he!
Ik zou inderdaad wel iets van isolatie aanbrengen, niet alleen maar de draad daar laten lopen. Denk eerst in een dikke krimpkous en dan in een flexbuis als onder, maar misschien heeft Gerrit vanuit zijn métier betere ideeën!

Ik zou inderdaad wel iets van isolatie aanbrengen, niet alleen maar de draad daar laten lopen. Denk eerst in een dikke krimpkous en dan in een flexbuis als onder, maar misschien heeft Gerrit vanuit zijn métier betere ideeën!

Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Dat is geen slecht gedacht, Gerrit zal er wel iets op weten.
Zou de draad ook via een gat aan handschoenkastje geleid worden?
Het is anders toch een serieuze kabel omeiding.
Zou de draad ook via een gat aan handschoenkastje geleid worden?
Het is anders toch een serieuze kabel omeiding.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Project digitale meters E24 en E21
Ik heb voor mijn metertjes de kabels voor oliedruk en olietemp niet direkt langs het blok laten lopen .. maar via de hele omweg .. langs de weg die Remy al aangaf maar dan helemaal langs de passagierskant (je kan hem langs daar mooi samen leggen met de leiding van de ruitensproerer) tot net voor de lichtblok en dan zo naar beneden geleid ..
Ik heb 0.75" draad gebruikt met dikke zwarte isolatie en daar van die zwarte spiraal rondgeweven.
Er bestaat ook warmtebestendige siliconen draad maar of dit echt nodig is ?? Mijn manier werkt al 5 jaar probleemloos
Zal wel es een foto posten
Ik heb 0.75" draad gebruikt met dikke zwarte isolatie en daar van die zwarte spiraal rondgeweven.
Er bestaat ook warmtebestendige siliconen draad maar of dit echt nodig is ?? Mijn manier werkt al 5 jaar probleemloos
Zal wel es een foto posten
Last edited by gerrit323 on Tue Apr 15, 2014 10:40 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24 en E21
Bedankt Gerrit,
Foto's zijn altijd welkom.
Jou we lijkt me idd de beste.
Is een langere bekabeling niet storingsgevoeliger?
Foto's zijn altijd welkom.
Jou we lijkt me idd de beste.
Is een langere bekabeling niet storingsgevoeliger?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Project digitale meters E24 en E21
Standaard bekabeling van een auto is .25 of .22 zelfs maar voor de signaaldraden .. ik heb speciaal de .75 gebruikt om verliezen tegen te gaan
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Project digitale meters E24 en E21
Hallo iedereen,
Na de warme ontvangst vorige zaterdag, tijdens de schitterend georganiseerde dag, meld ik me ook even aan. Ook al heb ik zelf geen E21 kan ik ze wel enorm waarderen, als één van DE droomwagens tijdens mijn jeugd. Ja, aan die leeftijd zit ik dus ook.
Om even te reageren op de kabel lengte ...
Omdat de digitale metertjes de intentie hebben om bv. de temperatuur tot op één graad nauwkeurig aan te duiden, is er ook iets minder ruimte voor storingen dan bij een analoge aanduiding waar je alleen maar ziet dat de temperatuur "ongeveer, ergens tussen 90° en 100° zit".
Je zou voor een dikkere draad kunnen gaan kiezen om de Ohmse weerstand zo laag mogelijk te houden, wat uiteraard geen gek idee is. Echter gaat het in dit geval niet de Ohmse weerstand zijn die voor de grootste problemen zorgen, maar wel de storingen die de kabel oppikt omdat die nu eenmaal in een "vuile" ruimte zit, in de buurt van ontsteking etc. Het allereerste prototype in mijn E24 had hierdoor een wat onrustige aanduiding van de oliedruk.
Gelukkig bestaan er maatregelen tegen deze storingen. De beste zijn een draad gebruiken die zo weinig mogelijk storingen oppikt, dus een zo kort mogelijke of een afgeschermde draad. Als het kwaad dan toch geschiedde kan er nog elektronisch of softwarematig gefilterd worden. Dit werd aan het ontwerp toegevoegd en de oliedruk aanduiding is nu heel netjes. Daarom voorzie ik niet meteen problemen als de kabel van het digitale metertje naar de sensor een meter langer wordt.
Gr.
Peter
Na de warme ontvangst vorige zaterdag, tijdens de schitterend georganiseerde dag, meld ik me ook even aan. Ook al heb ik zelf geen E21 kan ik ze wel enorm waarderen, als één van DE droomwagens tijdens mijn jeugd. Ja, aan die leeftijd zit ik dus ook.
Om even te reageren op de kabel lengte ...
Omdat de digitale metertjes de intentie hebben om bv. de temperatuur tot op één graad nauwkeurig aan te duiden, is er ook iets minder ruimte voor storingen dan bij een analoge aanduiding waar je alleen maar ziet dat de temperatuur "ongeveer, ergens tussen 90° en 100° zit".
Je zou voor een dikkere draad kunnen gaan kiezen om de Ohmse weerstand zo laag mogelijk te houden, wat uiteraard geen gek idee is. Echter gaat het in dit geval niet de Ohmse weerstand zijn die voor de grootste problemen zorgen, maar wel de storingen die de kabel oppikt omdat die nu eenmaal in een "vuile" ruimte zit, in de buurt van ontsteking etc. Het allereerste prototype in mijn E24 had hierdoor een wat onrustige aanduiding van de oliedruk.
Gelukkig bestaan er maatregelen tegen deze storingen. De beste zijn een draad gebruiken die zo weinig mogelijk storingen oppikt, dus een zo kort mogelijke of een afgeschermde draad. Als het kwaad dan toch geschiedde kan er nog elektronisch of softwarematig gefilterd worden. Dit werd aan het ontwerp toegevoegd en de oliedruk aanduiding is nu heel netjes. Daarom voorzie ik niet meteen problemen als de kabel van het digitale metertje naar de sensor een meter langer wordt.
Gr.
Peter