Je moet echt even terug naar de basis. Zorg dat de vloeistoffen ververst zijn en dat je zeker weet dat het onstekingsdeel helemaal goed staat. De afstelling van de carb kan altijd nog maar daar moet de basis goed voor zijn.
Inderdaad een preventieve koppakkingwissel snap ik niet. Als hiermee de ketting een tand verkeerd zit (ik las iets over merktekens) dan kun je hele rare verschijnselen krijgen. Overtuig jezelf dat alles goed staat.
olie verbruik en benzine in olie
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: olie verbruik en benzine in olie
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: olie verbruik en benzine in olie
Ik weet zeker dat alles goed staat nu. Alle merktekens lijnen uit.
En de benzinelucht aan de peilstok? Benzinepomp evt? Voordat ik er nieuwe olie op zet.
En de benzinelucht aan de peilstok? Benzinepomp evt? Voordat ik er nieuwe olie op zet.
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: olie verbruik en benzine in olie
Zeer regelmatige koude starts en wellicht een heel rijk mengsel kunnen dit veroorzaken. Als de motor goed doorwarmt verdampt de brandstof uit de olie.
Door extreem veel brandstof in te brengen kan dit langs de zuigerveren in de smeerolie komen.
Door extreem veel brandstof in te brengen kan dit langs de zuigerveren in de smeerolie komen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie verbruik en benzine in olie
Eens, tot zover nog geen reden tot paniek, mede omdat de compressiemeting goed uitviel. De bougies kunnen een beetje een indicatie geven, maar bij gebrek aan een flinke rit zullen ze idd waarschijnlijk vooral lekker zwart zijn.
Regards/groeten, Jeroen
Re: olie verbruik en benzine in olie
Even een update.
Ik heb opnieuw het oliepeil gemeten en de olie was wel degelijk weg.
Omdat het blok ook lekt heb ik de olie bijgevuld ipv compleet nieuw. Eerst weten wat er aan de hand is en dan nieuwe olie op het blok.
Dikkere olie dus wat resulteerd in minder lekkage. De walm uit de uitlaat ruikt niet naar olie.
Ik heb een poging gedaan om de timing nogmaals af te stellen maar ik zie de markering niet met het flitspistool. Ik heb het dus op gehoor gedaan en zo afgesteld dat de motor het rustigste loopt (blok trilt niet) Daarna heb ik m een tijd laten draaien. Er komt nu veel condens uit de uitaat.
Ik heb weer meer vermogen. Het blok rookt minder maar als ik gas geef dan walmt ie nog wel al is dat minder.
Nu de lekkage opsporen en verhelpen.
Ik wil de carburateur ook wel reinigen met een ultrasoon apparaat. Lijkt me dat de carb daarna weer afgesteld moet worden.
Ik heb opnieuw het oliepeil gemeten en de olie was wel degelijk weg.
Omdat het blok ook lekt heb ik de olie bijgevuld ipv compleet nieuw. Eerst weten wat er aan de hand is en dan nieuwe olie op het blok.
Dikkere olie dus wat resulteerd in minder lekkage. De walm uit de uitlaat ruikt niet naar olie.
Ik heb een poging gedaan om de timing nogmaals af te stellen maar ik zie de markering niet met het flitspistool. Ik heb het dus op gehoor gedaan en zo afgesteld dat de motor het rustigste loopt (blok trilt niet) Daarna heb ik m een tijd laten draaien. Er komt nu veel condens uit de uitaat.
Ik heb weer meer vermogen. Het blok rookt minder maar als ik gas geef dan walmt ie nog wel al is dat minder.
Nu de lekkage opsporen en verhelpen.
Ik wil de carburateur ook wel reinigen met een ultrasoon apparaat. Lijkt me dat de carb daarna weer afgesteld moet worden.
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: olie verbruik en benzine in olie
Je bent nu op de goede weg. Ultrasoon reinigen kan maar dan moet al het pakkingmateriaal eraf zijn en pas op met de elektrische delen en de membranen. Hier is een legio aan reinigingsmateriaal voor te krijgen. Let goed op de duur en temperatuur.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.