Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

Maakt mij niet uit of je hier of in Techniek je vraag plaatst, maar niet beide. Anders gaan er alleen maar mensen moeite doen om er vervolgens achter te komen dat de vraag elders allang was beantwoord, of er gaan dingen langs elkaar lopen.

15W40 is doorgaans prima, met een wat bedaagde motor kun je evt nog wel naar 20W50 maar dat neemt flinke pluimen als je die nu waarneemt niet weg, hooguit nemen die ietsjes af. Dikke kans dat je dan idd toe bent aan verse klepseals. Daarvoor moet bij een M10 bij mijn weten de kop eraf. Kan nooit kwaad omdat je dan de klepjes opnieuw kunt inslijpen, alle pakkingen vervangen en met een verse kopakking terug kunt plaatsen waarmee je ineens een veel frisser blokje hebt. Het kost wat en is even een dagje werk, maar dat verschil ga je wel merken.

Zuigerveren zijn ook een M10 issue, en vervangen daarvan wordt te kostbaar, dan kun je beter een ander blok plaatsen. Maar dat maakt het wel nuttig om even voor-onderzoek te doen. Even kleppendeksel eraf om de nokkenas te controleren op overmatige slijtage, en even een compressietest doen. Op basis van die uitkomsten bepalen wat de conditie van de motor is en wat te doen. Had begrepen dat je in N-B zat, misschien dat bijv Peter V. je een keer kan bijstaan?

Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Olieverbruik is wel hoog inderdaad, de paar km dat ik er mee gereden heb is het me toen niet opgevallen dat hij pluimde maar hij had toen al een tijd stil gestaan en ik kon onverzekerd niet even lekker gaan gassen.
800km toeren is een mooi stukkie trouwens! Wel meer vermogen dan de 315 motor hoop ik :wink:
So many cars, so little time
pimmert
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 325i (315) '83

Post by pimmert »

Michel, motortje pluimt alleen maar als 'ie goed warm is en bij het gas loslaten na intensief gebruik op hogere toeren (3500+).

Jeroen, bedankt voor de info. Ik hoop dat hier ook meerdere personen kijken.
Met betrekking tot de zuigerveren; ik neem aan dat, wanneer deze niet goed meer zouden zijn, ik dit zou merken in de prestaties van de motor. Het enige probleem met de motor op dit moment is het olieverbruik en de olie lekkage. De motor loopt, start en trekt goed. Af en toe wat schokkerig bij nagenoeg geen vermogensvraag maar dat is zover als ik weet M10 eigen. Ik weet nog niet zo goed wat ik met dit probleem aan moet, dus moet het even laten bezinken. Zal sowieso eerst de krukaskering vervangen, naar deze ook lekt.

Overigens hoop ik jullie a.s. zaterdag ook allemaal te zien, ik ben er in ieder geval bij! De e21 is gewassen en staat klaar onder d'r doek :) Heb dr zin an!
Post Reply