Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (stabiel)
Van het vasthouden van de machine?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (stabiel)
oh is het niet zoals de karate kid, wax on, wax off?
Vroeg ik me nog iets af. Volgens mij hebben oudere auto's een veel dikkere laklaag dan de nieuwere moddelen. Dat zie ik bijvoorbeeld wel bij de e46 tov een e21.
Kun je zo'n e46 dan ook minder vaak polijsten of heb je dan gewoon andere spullen.
groeten loentje
Vroeg ik me nog iets af. Volgens mij hebben oudere auto's een veel dikkere laklaag dan de nieuwere moddelen. Dat zie ik bijvoorbeeld wel bij de e46 tov een e21.
Kun je zo'n e46 dan ook minder vaak polijsten of heb je dan gewoon andere spullen.
groeten loentje
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (stabiel)
Het valt en staat allemaal met laagdiktes, staat van de lak en de aanwezig imperfecties.
Je kan inderdaad aardig wat weg halen als je wat heftige beschadigingen hebt. Maar als je na een correctie netjes wast en bijhoudt gaat het lang goed hoor.
Wil je echt goed meten, heb je ook een peperdure lakmeter nodig. Een Ebay meter kan vaak alleen totale dikte meten binnen een maar micrometer.
Overigens doet hardheid van de lak ook wel veel, gelukkig is BMW lak altijd knetterhard. Daar kan je zonder al te veel risico lekker op los gaan.
Je kan inderdaad aardig wat weg halen als je wat heftige beschadigingen hebt. Maar als je na een correctie netjes wast en bijhoudt gaat het lang goed hoor.
Wil je echt goed meten, heb je ook een peperdure lakmeter nodig. Een Ebay meter kan vaak alleen totale dikte meten binnen een maar micrometer.
Overigens doet hardheid van de lak ook wel veel, gelukkig is BMW lak altijd knetterhard. Daar kan je zonder al te veel risico lekker op los gaan.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (stabiel)
Zo, dan kom je uit je werk terug om het resultaat van zand en regen te zien...

Maar goed, gelukkig moest ik de zijkanten nog polijsten, dus maar weer gewassen (hij staat overigens even gedwongen buiten) en daarna de zijkanten gepolijst. Heb aardig wat schades weer weten te maskeren, daarna vrolijk de hele auto weer in de Rainforest Rub gezet. Als laatste wat details langs gelopen en maar weer even genoten van het plaatje. Hij is nu weer nat geregent, maar dat is een kwestie van de slang er langs en droogmaken. Morgen de rooie nog even aanpakken.



Maar goed, gelukkig moest ik de zijkanten nog polijsten, dus maar weer gewassen (hij staat overigens even gedwongen buiten) en daarna de zijkanten gepolijst. Heb aardig wat schades weer weten te maskeren, daarna vrolijk de hele auto weer in de Rainforest Rub gezet. Als laatste wat details langs gelopen en maar weer even genoten van het plaatje. Hij is nu weer nat geregent, maar dat is een kwestie van de slang er langs en droogmaken. Morgen de rooie nog even aanpakken.


Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (stabiel)
Zo, ook nog maar een paar plaatjes van mijn eigen auto. Niet helemaal wat ik er van verwacht had, maar wel aardig genoeg om te delen.





Dit is eigenlijk een expiriment, eentje op lage sluitertijd om het huis erop te krijgen en eentje met een hoge sluitertijd om de auto erop te krijgen. Daarna in Photoshop beide foto's gecombineerd om zo beide in beeld te krijgen.

Nog een paar samen met Jan:








Dit is eigenlijk een expiriment, eentje op lage sluitertijd om het huis erop te krijgen en eentje met een hoge sluitertijd om de auto erop te krijgen. Daarna in Photoshop beide foto's gecombineerd om zo beide in beeld te krijgen.

Nog een paar samen met Jan:



Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Mooie foto's Gerwin! En mooi gepoetste auto(s)!
Maak je bij deze foto's gebruik van een (roteerbaar) polarisatiefilter?
Zo nee: Dit kan echt een upgrade zijn voor sommige foto's. Met name weerspiegelingen op lak en ruiten kun je (als de stand van het licht en contrast goed is) deels wegnemen. Kleuren kunnen hierdoor nog mooier worden!
Kijk voor enkele voorbeeldjes even hier, of google even!
http://www.phototechno.nl/ipb217/index. ... atiefilter
Maak je bij deze foto's gebruik van een (roteerbaar) polarisatiefilter?
Zo nee: Dit kan echt een upgrade zijn voor sommige foto's. Met name weerspiegelingen op lak en ruiten kun je (als de stand van het licht en contrast goed is) deels wegnemen. Kleuren kunnen hierdoor nog mooier worden!
Kijk voor enkele voorbeeldjes even hier, of google even!
http://www.phototechno.nl/ipb217/index. ... atiefilter
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Regards/groeten, Jeroen
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Misserrrrr van de week! haha. Zal wel door de hooikoorts komen
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Hallo Gerwin,
Ik had even een poetsvraagje, ik denk dat ik daarvoor hier wel bij de juiste persoon ben
Ik ben van plan mijn auto binnenkort te gaan kleien. Mijn auto is ongeveer een jaar geleden machinaal gepolijst en ik wil het resultaat hiervan uiteraard zo goed mogelijk conserveren.
Nu heb ik begrepen dat het verstandig is om na het kleien eerst een synthetische poets/wax aan te brengen? En daarna pas een natuurlijke wax op carnauba basis? Klopt dit? En heb jij misschien producten die je mij aan kunt raden?
Wat ik tot op heden deed was na het wassen de auto even poetsen met de standaard Turtle Wax. Is deze wax ook te gebruiken als laatste stap na het kleien?
Groeten Rick
Ik had even een poetsvraagje, ik denk dat ik daarvoor hier wel bij de juiste persoon ben
Nu heb ik begrepen dat het verstandig is om na het kleien eerst een synthetische poets/wax aan te brengen? En daarna pas een natuurlijke wax op carnauba basis? Klopt dit? En heb jij misschien producten die je mij aan kunt raden?
Wat ik tot op heden deed was na het wassen de auto even poetsen met de standaard Turtle Wax. Is deze wax ook te gebruiken als laatste stap na het kleien?
Groeten Rick
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Hi Rick,
Nadat je je auto grondig schoongemaakt hebt en met klei hebt behandeld kun je, om de ideale "shine" het langst te behouden, het best de lak behandelen met een glaze/sealant of guard. en die is vaak op basis van natuurlijke oliën en wax.
Let wel op: Na het kleien heb je kans op " Marring ", dit zijn kleine doffe plekjes/vlekjes op de lak. Die zie je vooral op metallic en donkere lakken. Met een heel zacht polijstmiddel heb je die er gemakkelijk uit.
Ik gebruik na het kleien altijd de Turtle Wax Weather Guard Car Wax, makkelijk verwerkbaar omdat dit een vloeibare wax is. Aanbrengen met een schone en fijne pad, je hebt maar heel weinig nodig. Met een goede schone microvezeldoek met weinig druk de lak oppoetsen.
Vervolgens poets ik de volledige glans en bescherming erin met de carnauba care wax van Sonax. Dit is een harde wax, en ook wat prijziger. Geeft wel langer resultaat, en je doet lang met een potje. Ook deze wax met een schone pad over de lak uitwrijven. Je hebt weinig middel nodig! 10 minuutjes in laten werken (auto niet in de zon zetten) en dan met een schone microvezeldoek weer zonder veel druk te zetten de lak oppoetsen. Dit blijft tot 2 - 3 maanden zitten!
Zo doe ik het met mijn eigen auto's en auto's van anderen. Eventueel vooraf een goede polijstbeurt... iedereen gebruikt zijn eigen producten, accessoires, manieren, volgorde en heeft voorkeuren...
Turtle Wax/Sonax/Valma/Commandant of accessoires nodig? -> info@123carcleaning.nl
Nadat je je auto grondig schoongemaakt hebt en met klei hebt behandeld kun je, om de ideale "shine" het langst te behouden, het best de lak behandelen met een glaze/sealant of guard. en die is vaak op basis van natuurlijke oliën en wax.
Let wel op: Na het kleien heb je kans op " Marring ", dit zijn kleine doffe plekjes/vlekjes op de lak. Die zie je vooral op metallic en donkere lakken. Met een heel zacht polijstmiddel heb je die er gemakkelijk uit.
Ik gebruik na het kleien altijd de Turtle Wax Weather Guard Car Wax, makkelijk verwerkbaar omdat dit een vloeibare wax is. Aanbrengen met een schone en fijne pad, je hebt maar heel weinig nodig. Met een goede schone microvezeldoek met weinig druk de lak oppoetsen.
Vervolgens poets ik de volledige glans en bescherming erin met de carnauba care wax van Sonax. Dit is een harde wax, en ook wat prijziger. Geeft wel langer resultaat, en je doet lang met een potje. Ook deze wax met een schone pad over de lak uitwrijven. Je hebt weinig middel nodig! 10 minuutjes in laten werken (auto niet in de zon zetten) en dan met een schone microvezeldoek weer zonder veel druk te zetten de lak oppoetsen. Dit blijft tot 2 - 3 maanden zitten!
Zo doe ik het met mijn eigen auto's en auto's van anderen. Eventueel vooraf een goede polijstbeurt... iedereen gebruikt zijn eigen producten, accessoires, manieren, volgorde en heeft voorkeuren...
Turtle Wax/Sonax/Valma/Commandant of accessoires nodig? -> info@123carcleaning.nl
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Eindelijk een set wielen gevonden die ik echt goed bij mijn E38 vind staan, oorspronkelijk voor een E65 en tenminste een maat die bij de auto past.




Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Heel erg netjes! 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Helemaal eens met de vorige twee sprekers. Ze zijn wel een tikkie sportief voor een e38, maar jouw kleur kan het zeker hebben.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (photoshoot)
Vandaag dus een BMW Z3 onder handen genomen. Is de auto van de vader van Johan, heel leuk ding met 2 kleuren leer en natuurlijk een 2.8
Auto is behandeld met:
- Monello Lavare (shampoo)
- Mothers kleiset
- Polishing Power DAP900 (dual action polisher)
- Monello Rafini Veloce (heavy cutting compound)
- Monello Rafini Mezzo (medium compound)
- Monello Rafini Finale (gloss compound)
- Diverse Monello pads
- Dodo Juice Lime Prime (glaze)
- Dodo Juice Blue Velvet (wax)
- Dodo Juice Fantastic Plastic (trim)



Zat gelukkig wel wat werk aan, maar daarom was hij ook bij mij tercht gekomen.


Er zaten behoorlijk wat swirls op de auto, maar die verdwijnen met de DAP900 als sneeuw voor de zon natuurlijk.


Vogelkak was helaas al wel ingebeten, met de machine wel behoorlijk resultaat gehaald (dit was na het wassen).


Het resultaat.










Auto is behandeld met:
- Monello Lavare (shampoo)
- Mothers kleiset
- Polishing Power DAP900 (dual action polisher)
- Monello Rafini Veloce (heavy cutting compound)
- Monello Rafini Mezzo (medium compound)
- Monello Rafini Finale (gloss compound)
- Diverse Monello pads
- Dodo Juice Lime Prime (glaze)
- Dodo Juice Blue Velvet (wax)
- Dodo Juice Fantastic Plastic (trim)



Zat gelukkig wel wat werk aan, maar daarom was hij ook bij mij tercht gekomen.


Er zaten behoorlijk wat swirls op de auto, maar die verdwijnen met de DAP900 als sneeuw voor de zon natuurlijk.


Vogelkak was helaas al wel ingebeten, met de machine wel behoorlijk resultaat gehaald (dit was na het wassen).


Het resultaat.










Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired