Verslag Le Mans Classic 2014
Donderdag 3 juli
Net na de ochtendspits vertrekken Gerwin en ondergetekende met de E46 voor de heenrit. Zou je ook prima met met een wat oudere auto kunnen doen maar omdat de auto dit weekend toch vooral pak- en werkpaard is, is dat zonde en levert dat niks op. De twee vers aangeschafte gemotoriseerde stepjes zijn ook ingeladen zodat je rond het circuit wat mobieler bent. Door eea aan verkeersdrukte belanden we met een uurtje vertraging in een zonovergoten Le Theil-sur-Huisne, een dorpje een klein uurtje ten noorden van Le Mans. Hotels zijn met dit soort evenementen altijd prijzig en schaars, maar deze was schappelijk en gelegen aan de D323 die gewoon rechtstreeks naar het circuit leidt. Na een paar verfrissende biertjes storten we ons op een prima 3 gangen dagmenu van 11,50. Later die avond voegt Mattijs Diepraam (Octane, Autosport.nl) zich ook nog bij ons.
Vrijdag 4 juli
De dag begint met het ophalen van de perspapieren. Niet op de gebruikelijke lokatie (zoals men had aangegeven stelletje franse dodo's) maar in het nieuwe Centre Sud. Prima, maar goede informatie was prettiger en scheelt wat zoeken en tijdsverspilling. Anyway, op naar het circuit waar we de stepjes voorzien van door Gerwin gemaakte zadels en het paddock in crossen. Voor de periode gedekt door het evenement (1923-1979) zijn de auto's verdeeld in 6 klassen die elk een eigen paddock hebben. Dat begint dus bij grid 1 met Bugatti's, dikke Bentleys en maar liefst 4 328's, en eindigt bij grid 6 met naast de dikke 935's en prototypes ook de CSL's en M1's van BMW. Omdat de training pas aan het eind van de middag begint hebben we alle tijd om de paddocks af te struinen en te delibereren over goede fotoplekken langs de baan. Ook slagen we erin om onszelf naar binnen te praten bij de tent van BMW Classic. Die zijn nog aan het opbouwen en als eerste kunnen we daar wat plaatjes schieten van leuk racespul: de karakteristieke 328 Touring Coupé Le Mans met centrale koplamp, McLaren F1 GTR longtail, M1, E30 M3 DTM en een meer recente M3.
Als de qualificaties beginnen vinden we mooie plekken in het zonnetje en aan de baan, we zouden veel regen op ons dak krijgen maar voorlopig staan we te zweten en te verbranden! Nadat de zes klasses om beurten hun kwalificaties hebben afgerond begint het circus opnieuw met nog een reeks trainingen maar dan in het donker. Altijd leuk om te zien en voor de teams nuttig om nog te testen en bijv de verlichting op orde te krijgen voor de nachtraces. Le Mans Classic is namelijk wel een 24-uurs race, zij het dat elke klasse om beurten ca een uur rijdt. Hoewel het volop genieten is van het geweld door de jaren heen is het wachten natuurlijk op de koningsklasse. Grmbl, net voor aanvang begint het redelijk onverwacht te regenen. Snel de pitstraat in waar de teams -ook overvallen- in paniek en chaos snel alle auto's van regenbanden trachten te voorzien. Kunnen we daar wat platen van schieten alvorens ons naar de baan te haasten zodat we ook daar actie kunnen vastleggen. En dat lukt, hoewel veel teams de auto's niet te veel laten rijden. Snelle tijden zitten er toch niet in dus waarom veel risico nemen? De hele dag zonnig en uiteindelijk toch met een nat pak naar het hotel.
Zaterdag 5 juli
Vanwege die nachtelijke training lagen we er om 4 uur in, maar we zijn hier niet gekomen voor onze rust dus om 8.30 zijn we weer op. Ook vandaag begint het officiële programma pas in de loop van de middag maar uit ervaring weten we ondertussen wel dat we ons niet hoeven te vervelen. Op onze stepjes (super!) begeven we ons naar het Bugatti circuit waar alle clubs staan. Zo ook de BMW Club France waar we leuk spul zien inclusief twee E21 323i's, en waar we ook Leon en Jurriaan tegen het lijf lopen. Zij gaan een paraderonde doen over het circuit met de club, inclusief de twee franse E21's...
Die paraderonde wordt voorafgegaan door een demo met de speeltjes die BMW heeft meegenomen. Ik haast mij naar de opstelruimte. Yannick Dalmas ontsnapt aan mijn aandacht als hij zich klaarmaakt om de V12 LMR te gaan besturen, maar ik weet me bij de andere auto's naar binnen te wurmen om nog meer bekenden achter het stuur vast te leggen: Jorg Muller die de F1 GTR gaat berijden, Cecotto in de 2011 Le Mans M3 en in de E30 M3 DTM treffen we Leopold Prinz von Bayern. Even de F1 GTR zoals die volop aandacht kreeg bij de voorbereidingen
Nog even de E21's in actie tijdens de 'parade lap'
Von Bayern troffen we vrijdag trouwens al in gesprek met een andere Le Mans legende: Gijs van Lennep. Van Lennep leggen we op zijn beurt later ook nog in actie vast als hij als vanouds zijn winnende 936 de baan laat bestieren. Na onze ronde zien we Jean Todt en Sebastien Loeb de opening verrichten, gevolgd door de rennende Le Mans start van het eerste veld waar twee 328's snel weg zijn.
Zowel 's middags als in de avond genieten we van de klasses die voorbij komen. Zelfs met die oude hokken is er al veel spektakel en driftwerk, hetgeen we uiteraard hebben vastgelegd!
Ook de andere klasses laten mooie actie zien en het tempo loopt natuurlijk met de jaren op. Gary Pearson is angstaanjagend snel met de D-type, die hij overigens samen met Chris Harris bestuurt dit weekend.
Als het dik na middernacht eindelijk weer tijd is voor de laatste klasse (daarna begon men trouwens gewoon midden in de nacht weer van voren af aan) hebben we verdorie weer regen!
Door enkele flinke crashes belandt het veld achter de safety car. Erg jammer dat wij onze dag zo moeten afsluiten (voetbal ook nog eens gemist haha), dan maar de tijd benutten voor wat sfeerplaatjes
Zondag 6 juli
Op de heenweg lachen we ons een breuk om een auto die een driftend bagagewagentje achter zich aan sleurt, vermoedelijk zonder het zelf door te hebben. Omdat we al bergen materiaal hebben verzameld doe we op zondag alleen een bliksembezoek en gaan maar eens terug rijden. Alles verloopt redelijk voorspoedig, maar man man man je weet het wel gelijk als je België binnen rijdt, wat zijn die wegen slecht, in NL zouden we dat onverhard noemen denk ik! Bij Antwerpen komen we Peter_P nog tegen die op weg naar huis is van de Sharknose Tour en in de avond zijn we gesloopt maar veilig weer thuis.
De komende dagen maar eens door de foto's heen en dan zal ik ook wat meer delen (hoewel het meeste BMW spul voor BMW Car is) , maar ik gok dat Gerwin ook nog de nodige fraaie platen voor ons heeft haha!