Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Voor de goede orde, heb je die temperatuur al eens gecontroleerd? Of te wel, losse thermometer erin, na rijden? Wie zegt dat je meter correct is?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

De visco is een type 1 maar werkt goed. Is geblokkeerd tot 2800 rpm bij warme motor.

De temperatuurmeter heb ik eigenlijk gen reden voor om te wantrouwen. Als het buiten niet te warm is (of tijdens regenen) blijft ze netjes in het midden namelijk. Ik kan de infraroodmeter van mijn werk wel eens meenemen om e.e.a. te checken inderdaad.

Ik zit inderdaad wel te denken om t.z.t. en dikke radiateur te zetten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....
Daarom snap ik het niet. Zeker voor daar zou het gewoon perfect in orde moeten zijn.

Met de wielophanging kwam ik erachter dat het een warm-weer uitvoering was maar waarom dan ook geen tropen radiateur erin.

Komt goed maar ik wil niet weer zo de eifel in.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by bmw e12 e21 »

Peter,

Ik zou wel GEEN W&N tropenradiator steken.
Die had ik enkele jaren geleden nieuw gekocht bij W&N en na 3j en 5000km was die plots lek. :evil:
Toen heb ik die in Maastricht bij eeen gespecialiseerd bedrijf laten een nieuw net in zetten.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik heb helemaal geen interesse in W&N wat dat betreft maar toen was er wel e.e.a. besteld bij hun.
Ik ga eerst zorgen dat de elektrische fan van de airco apart geschakeld kan worden en dan zien we verder.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Gisteren dus weer eens een test gedaan en de elektrische fan van de airco als backup gebruikt. Dat heeft dus nagenoeg geen resultaat. Mijn inziens zit het probleem in de radiateur.

Eerst opwarmen en gecontroleerd wanneer de thermostaat opengaat. Dit gebeurt een klein stukje voordat de meter bij het midden aankomt (dat is dus goed). Vervolgens gaat ze langzaam door naar 3/4. Je merkt ook aan het stationair draaien dat de motor dan echt warmer wordt (carburateur is daar gevoeliger voor dan een injectie).

Het enige wat van het koelsysteem nog niet vervangen is de afgelopen drie jaar is de radiateur dus een nieuwe besteld (Niet bij W&N maar origineel BMW). Hopelijk hiermee verbetering ander gaan we ook nog de W&N waterpomp vervangen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by gerrit323 »

Ik zou ook geen risico nemen met te warm worden .. ben ook als de dood voor gebarsten cylinderkop .. tegen de eifel opgelost :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Hoop dat het beter is straks, Peter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

De warmtewisselaar van de airco neemt wat koelcapaciteit weg, maar dat moet met de elektrische koelvin prima te compenseren zijn. Zo niet, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid toch te weinig flow in je koelsysteem. Radiateur en waterpomp zijn dan verdacht, maar ook de thermostaat. Je gaf al wel aan dat die netjes op tijd opent, maar opent 'ie ook ver genoeg? Dat was met een oude serie oem thermostaten wel een bekend probleem.

Elektrische koelvin is prima handmatig schakelbaar te maken door parallel aan het schakelcircuit (bij de sensor dus) de stuurstroom naar het relais handmatig schakelbaar te maken, heb ik bij de 320iS ook zodat je kunt koelen voordat de temp skyhigh gaat (bijv als je plots een file inrijdt of als je 'm warm in de garage wilt zetten).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Ik ga eerst de radiateur vervangen en dan eens kijken of e.e.a. beter wordt. Ik heb nog een andere thermostaat liggen dus wellicht........

De extra fan is bij mij niet temperatuur geschakeld maar maakt deel uit van de airco. Ik moet dus e.e.a. in het aircoschema aanpassen om deze buiten dit systeem schakelbaar te maken maar om ook de airco gebruiksklaar te houden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...
Kan ik die gewoon koppelen terwijl deze normaal spanning krijgt vanuit de aircounit? Geen sperdiode plaatsen of zo?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.
Helemaal duidelijk en gaan we eens proberen. Thanks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply