Peter V: BMW E21 320/6 1981
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Voor de goede orde, heb je die temperatuur al eens gecontroleerd? Of te wel, losse thermometer erin, na rijden? Wie zegt dat je meter correct is?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
De visco is een type 1 maar werkt goed. Is geblokkeerd tot 2800 rpm bij warme motor.
De temperatuurmeter heb ik eigenlijk gen reden voor om te wantrouwen. Als het buiten niet te warm is (of tijdens regenen) blijft ze netjes in het midden namelijk. Ik kan de infraroodmeter van mijn werk wel eens meenemen om e.e.a. te checken inderdaad.
Ik zit inderdaad wel te denken om t.z.t. en dikke radiateur te zetten.
De temperatuurmeter heb ik eigenlijk gen reden voor om te wantrouwen. Als het buiten niet te warm is (of tijdens regenen) blijft ze netjes in het midden namelijk. Ik kan de infraroodmeter van mijn werk wel eens meenemen om e.e.a. te checken inderdaad.
Ik zit inderdaad wel te denken om t.z.t. en dikke radiateur te zetten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Daarom snap ik het niet. Zeker voor daar zou het gewoon perfect in orde moeten zijn.uwbuurman wrote:Snap nu wel dat dat ding zo weinig heeft gelopen. Daar op Sicilië liep hij vast constant warm.... Als je daar alleen onder de 20° kunt rijden, dan maak je niet de meeste kilometers....
Met de wielophanging kwam ik erachter dat het een warm-weer uitvoering was maar waarom dan ook geen tropen radiateur erin.
Komt goed maar ik wil niet weer zo de eifel in.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Peter,
Ik zou wel GEEN W&N tropenradiator steken.
Die had ik enkele jaren geleden nieuw gekocht bij W&N en na 3j en 5000km was die plots lek.
Toen heb ik die in Maastricht bij eeen gespecialiseerd bedrijf laten een nieuw net in zetten.
Ik zou wel GEEN W&N tropenradiator steken.
Die had ik enkele jaren geleden nieuw gekocht bij W&N en na 3j en 5000km was die plots lek.
Toen heb ik die in Maastricht bij eeen gespecialiseerd bedrijf laten een nieuw net in zetten.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Hoi,
Ik heb helemaal geen interesse in W&N wat dat betreft maar toen was er wel e.e.a. besteld bij hun.
Ik ga eerst zorgen dat de elektrische fan van de airco apart geschakeld kan worden en dan zien we verder.
Ik heb helemaal geen interesse in W&N wat dat betreft maar toen was er wel e.e.a. besteld bij hun.
Ik ga eerst zorgen dat de elektrische fan van de airco apart geschakeld kan worden en dan zien we verder.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Gisteren dus weer eens een test gedaan en de elektrische fan van de airco als backup gebruikt. Dat heeft dus nagenoeg geen resultaat. Mijn inziens zit het probleem in de radiateur.
Eerst opwarmen en gecontroleerd wanneer de thermostaat opengaat. Dit gebeurt een klein stukje voordat de meter bij het midden aankomt (dat is dus goed). Vervolgens gaat ze langzaam door naar 3/4. Je merkt ook aan het stationair draaien dat de motor dan echt warmer wordt (carburateur is daar gevoeliger voor dan een injectie).
Het enige wat van het koelsysteem nog niet vervangen is de afgelopen drie jaar is de radiateur dus een nieuwe besteld (Niet bij W&N maar origineel BMW). Hopelijk hiermee verbetering ander gaan we ook nog de W&N waterpomp vervangen.
Eerst opwarmen en gecontroleerd wanneer de thermostaat opengaat. Dit gebeurt een klein stukje voordat de meter bij het midden aankomt (dat is dus goed). Vervolgens gaat ze langzaam door naar 3/4. Je merkt ook aan het stationair draaien dat de motor dan echt warmer wordt (carburateur is daar gevoeliger voor dan een injectie).
Het enige wat van het koelsysteem nog niet vervangen is de afgelopen drie jaar is de radiateur dus een nieuwe besteld (Niet bij W&N maar origineel BMW). Hopelijk hiermee verbetering ander gaan we ook nog de W&N waterpomp vervangen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik zou ook geen risico nemen met te warm worden .. ben ook als de dood voor gebarsten cylinderkop .. tegen de eifel opgelost 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
De warmtewisselaar van de airco neemt wat koelcapaciteit weg, maar dat moet met de elektrische koelvin prima te compenseren zijn. Zo niet, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid toch te weinig flow in je koelsysteem. Radiateur en waterpomp zijn dan verdacht, maar ook de thermostaat. Je gaf al wel aan dat die netjes op tijd opent, maar opent 'ie ook ver genoeg? Dat was met een oude serie oem thermostaten wel een bekend probleem.
Elektrische koelvin is prima handmatig schakelbaar te maken door parallel aan het schakelcircuit (bij de sensor dus) de stuurstroom naar het relais handmatig schakelbaar te maken, heb ik bij de 320iS ook zodat je kunt koelen voordat de temp skyhigh gaat (bijv als je plots een file inrijdt of als je 'm warm in de garage wilt zetten).
Elektrische koelvin is prima handmatig schakelbaar te maken door parallel aan het schakelcircuit (bij de sensor dus) de stuurstroom naar het relais handmatig schakelbaar te maken, heb ik bij de 320iS ook zodat je kunt koelen voordat de temp skyhigh gaat (bijv als je plots een file inrijdt of als je 'm warm in de garage wilt zetten).
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik ga eerst de radiateur vervangen en dan eens kijken of e.e.a. beter wordt. Ik heb nog een andere thermostaat liggen dus wellicht........
De extra fan is bij mij niet temperatuur geschakeld maar maakt deel uit van de airco. Ik moet dus e.e.a. in het aircoschema aanpassen om deze buiten dit systeem schakelbaar te maken maar om ook de airco gebruiksklaar te houden.
De extra fan is bij mij niet temperatuur geschakeld maar maakt deel uit van de airco. Ik moet dus e.e.a. in het aircoschema aanpassen om deze buiten dit systeem schakelbaar te maken maar om ook de airco gebruiksklaar te houden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Kan ik die gewoon koppelen terwijl deze normaal spanning krijgt vanuit de aircounit? Geen sperdiode plaatsen of zo?Jeroen wrote:Welnee, even kijken wat geschakeld wordt op het relais van de fan, dat zal pin 85 of 86 zijn. Die moet je dan handmatig spanning geven (ws een geschakelde massa) en je hebt een 'manual override'...
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Helemaal duidelijk en gaan we eens proberen. Thanks.Jeroen wrote:Kan je doen voor de zekerheid maar doorgaans gaat dat wel goed. De 320iS heeft deze mod al jaren zonder problemen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.