Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Zoals het meeste uit Italie is het wel duidelijk. Het elektrische schema van de Airco klopt niet geheel met de werkelijkheid.

Er zit 1 relais in het systeem met 4 aansluitingen. Massa, 12V (gezekerd), draad naar de fan (Voeding) en de zogenaamde stuurdraad. Als ik die stekker losgooi (stuurdraad) en spanning geef dan trekt het relais en gaat de fan draaien. Mooi zou je zeggen.

De zogenaamde stuurdraad aangesloten laten zitten en zelf met 12v een stuursignaal geven levert het volgende op:

Relais trekt aan en fan draait maar ook de magneetkoppeling van de aircocompressor trekt vast. Dus een sperdiode moet geplaatst worden mijn inziens. (twee stuks zelfs).


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Zijn er wel twee aparte relais voor magneetkoppeling en fan? Dan is dat idd wel de oplossing.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Zijn er wel twee aparte relais voor magneetkoppeling en fan? Dan is dat idd wel de oplossing.

Het relais voor vliegwielkoppeling is niet zichtbaar maar kan wellicht (hoop ik tenminste) in het dashboard zitten.
Ik ga nu een tweede relais zetten en zal dan de voeding naar de fan bij de draad zetten die van het andere relais afkomt. Dan is deze gewoon apart te schakelen en kan ik ook ongestoord de airco gebruiken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Zo, dus afgelopen week de nieuwe radiateur geplaatst. Na uitvoerig ontluchten vandaag de laatste testrit gereden en ik moet zeggen dat het er goed uitziet.

Tijdens rijden net voor het midden en dan bij stilstand en langdurig stationair draaien netjes op het midden. Goede hoop dat het nu gevonden is.

Over een paar weken maar eens kijken in de eifel wat het gaat worden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by bmw e12 e21 »

Fijn dat dat opgelost is!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Top! Het moest ook gewoon zoiets zijn!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

En jawel ook is zal eraan moeten geloven om wederom de waterpomp te gaan vervangen.
Bij aankoop van de auto uiteraard het gehele systeem vervangen (origineel BMW) en nu krap drie jaar later en met nog minder dan 10000 km gereden jankt het lager van de waterpomp alweer. Na inspectie was ook duidelijk dat het bleedgaatje onder de waterpomp leksporen liet zien dus overduidelijk. Nu expres een geen W&N pomp genomen maar toch.... :(

Ik zal de onderdelen maar gelijk gaan bestellen om over te gaan naar het nieuwe type waterpomp.

Het aanvraagtopic van Jeroen voor de V-snaar poelie van de waterpomp (nieuwe type) zal ik dan ook aan moeten geloven. Is eigenlijk de huidige poelie niet aan te passen naar de nieuwe? Centraal gat opruimen bijvoorbeeld of is dat te simpel gedacht?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Tsja ook BMW bezuinigt link en rechts op haar onderdelen! Maar 3 jaar en weinig km's is wel heel raar. Meestal gaan die dingen problemen geven als je de pomp een keer een distributiewissel overslaat, niet gek dat er dan na 10 jaar en een boel km's problemen ontstaan. Ik had mijn waterpomp in 2009 niet gedaan omdat de dealer 'm in 2003 gedaan had, maar nu wel meegenomen. Bekende aantasting van het schoepenwiel maar verder nog niks.

Het patroon van de boutjes van de poelie is ook anders dus dan zit er iig meer werk aan om die passend te krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

OK, duidelijk. Even een latere BMW opzoeken met M20 erin zag ik wel op ETK.

Thanks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by bmw e12 e21 »

BMW is idd niet meer wat het was met onderdelen. Gelukkig nog lang niet zo erg als W&N.
Ik heb deze SKF pomp op men reserve onderdelen schap liggen:
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 88605.html
Ik zal eens kijken of ik nog zo een poulie heb. Ik heb nog 2 motoren liggen dus ik denk het wel.
Ik denk dat je de huidige wel kan aanpassen maar een freesmachien zal je wss niet in je kelder hebben staan.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wondermike »

Als Remy hem niet heeft kan ik ook nog in het magazijn duiken.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Als Remy hem niet heeft kan ik ook nog in het magazijn duiken.
Alvast bedankt beiden. Ik heb ook al met Jan Groen gesproken en hij stuurde een foto door van een poulie maar die kunnen we niet thuisbrengen of dit de goede is dus ik sta open voor andere.

Die van misterauto had ik ook al gezien. Thanks
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by gerrit323 »

Ik ben inmiddels uitverkocht .. succes met de zoektocht naar de juiste poelie ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Poelie is goed te herkennen, de 4 boutjes zijn nl niet gelijkelijk verdeeld zoals bij eerdere en latere M20 types, maar twee zitten er dichter bij elkaar. Hoop dat je 't een beetje kunt zien hier:

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Thanks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply