
Wat heb jij vandaag gedaan?
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
en voila digitale oliedruk setup geinstalleerd .. Werkt super en alles is voorzien voor een gemakkelijke installatie .. thx Peter P


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Top, dat gaan we wellicht ook nog eens doen. Olietemperatuur hebben we al, maar oliedruk mag er best bij. Maar eerst de set voor de E21!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi weggewerkt zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Daar was het mij ook om te doen .. ook daarom vind ik deze setup zo leuk
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Origineel mooi. Ga je het rijtje verder af ?
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 314
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag de motor uit de Baur 320 gehaald er zat een ratel in direct na het starten en rond de 3500/4000 toeren.
nadat de carburateur eraf was zag ik al een probleem, onder de voetpakking stonden de ruimtes van het spruitstuk vol met benzine.
dat is waarschijnlijk en slechte vlotternaald of niet goed afgesteld.
toen ik het blok kaal had heb ik eerst een drijfstanglager los gemaakt om te kijken of dit slecht was, tot mijn verbazing was dit nog niet zo slecht.
Dan de zuigers er maar uit om te controleren toen ik daarmee bezig was kwam het probleem tevoorschijn. het eerste lager dat ik controleerde was ook net het beste wat erin zat de rest was echt versleten. Nu nog wat onderdelen bestellen en Maandag weer verder.
http://rs1374.pbsrc.com/albums/ag440/el ... 8.jpg~c100
nadat de carburateur eraf was zag ik al een probleem, onder de voetpakking stonden de ruimtes van het spruitstuk vol met benzine.
dat is waarschijnlijk en slechte vlotternaald of niet goed afgesteld.
toen ik het blok kaal had heb ik eerst een drijfstanglager los gemaakt om te kijken of dit slecht was, tot mijn verbazing was dit nog niet zo slecht.
Dan de zuigers er maar uit om te controleren toen ik daarmee bezig was kwam het probleem tevoorschijn. het eerste lager dat ik controleerde was ook net het beste wat erin zat de rest was echt versleten. Nu nog wat onderdelen bestellen en Maandag weer verder.
http://rs1374.pbsrc.com/albums/ag440/el ... 8.jpg~c100
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Die zijn idd wel een aardig eind heen, kom je niet heel vaak tegen bij M20's, maar misschien worden ze dan ook vaker vervangen ipv gereviseerd...
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 314
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb besloten dat hier nieuwe lagers met ander andere zuigers in komen. heb nog wat zuigers liggen met minder slijtage.
de motor die erin hoort heb ik ook nog liggen maar die heeft nog slechtere zuigers, die wil ik compleet reviseren en terug plaatsen t.z.t.
dus nu maar even zo
de motor die erin hoort heb ik ook nog liggen maar die heeft nog slechtere zuigers, die wil ik compleet reviseren en terug plaatsen t.z.t.
dus nu maar even zo
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Een week of twee voor de zomervakantie melde Annie dat de ventilatie aan de rechterzijde alleen maar warme lucht blaast. Dat ligt bij de E39 i.d.r. aan de kachelkraan die continu openstaat. Aangezien de linker-en rechterzijde gescheiden zijn en ieder hun eigen kraan hebben had ik er geen last van. Maar aangezien de E39/2 al lange tijd stabiel was, had ik zo kort voor de vakantie geen zin in het openen van de kachelkraan omdat dat dan onder druk in een korte tijdspanne zou moeten gebeuren. Daar had ik geen zin in.
Tijdens de vakantie reed de E39/2 vlekkeloos; door de pech vorig jaar (oververhitting door een gesprongen ontluchtingsschroef) had het vertrouwen een klein beetje een deuk gekregen, maar dat was onterecht. Wij hebben niet zoveel gereden als Ite, amper 2500km en zo mogelijk nog iets minder, maar koelproblemen bleven weg, evenals de check engine-oil meldingen. M.a.w, het vertrouwen in de M54 is weer wat gestegen; Tja, tijdens filerijden kreeg Annie wat warme lucht over haar heen, maar daar bleef het wel bij.
De kachelkraan is inmiddels besteld (en) binnen, dus volgende week gaat de E39/2 een paar daagjes uit bedrijf om naast (1) de kachelkraan ook (2) de thermostaat en (3) alle waterslangen te vervangen, dus ook de slangen van en naar de secundaire waterpomp. Die laatste zijn ook nodig aangezien het reservoir van de stuurbekrachtiging begint te lekken, dus (4) deze wordt ook vervangen, wat tegelijkertijd als voordeel heeft dat er een nieuw filtertje inkomt, die zijn niet los te verwisselen. Als er wat tijd over blijft, pak ik de O-ringen van de VANOS ook mee, de symptomen om dat te doen zijn zo langzamerhand merkbaar.
Verder wat oud-ijzer opgeruimd; delen die ik niet meer nodig heb of geen zin hebben om te bewaren gaan naar de oud ijzer boer....... Dat geld niet voor de 280.50 (E28S en E24S) versnellingsbak die ik een jaar of drie van Robert heb overgenomen, maar sindsdien wel ongebruikt op de werkbank lag. Daarvan heb ik de olie afgetapt die er inktzwart uitkwam; daarnaast zat er bovengemiddeld veel metaal-slijpsel inclusief wat grotere schilfers op het magneetje van de aftapplug. Navraag bij Robert leerde dat hij regelmatig de olie had ververst, maar hier zit een snack; de 280.50 hoort niet bedoeld voor de E34S welke de 280.51 heeft; functioneel is er voor de E34S geen verschil, maar dat had wel tot gevolg dat er abusievelijk ATF is toegepast, wat voor de 280.50 niet correct is; deze vereist SAE80.
Hoe die bak ooit onder GD55450 terecht is gekomen is een ander (en overigens bekend) verhaal, maar is verder niet relevant aangezien het voor mij een prachtige reserve bak voor de E28S is. Ik ga alleen wel nadenken of ik hem as-is weg leg of maar alvast laat reviseren.
Verder alvast wat voorbereidingen voor de Eiffel toertocht getroffen
Tijdens de vakantie reed de E39/2 vlekkeloos; door de pech vorig jaar (oververhitting door een gesprongen ontluchtingsschroef) had het vertrouwen een klein beetje een deuk gekregen, maar dat was onterecht. Wij hebben niet zoveel gereden als Ite, amper 2500km en zo mogelijk nog iets minder, maar koelproblemen bleven weg, evenals de check engine-oil meldingen. M.a.w, het vertrouwen in de M54 is weer wat gestegen; Tja, tijdens filerijden kreeg Annie wat warme lucht over haar heen, maar daar bleef het wel bij.
De kachelkraan is inmiddels besteld (en) binnen, dus volgende week gaat de E39/2 een paar daagjes uit bedrijf om naast (1) de kachelkraan ook (2) de thermostaat en (3) alle waterslangen te vervangen, dus ook de slangen van en naar de secundaire waterpomp. Die laatste zijn ook nodig aangezien het reservoir van de stuurbekrachtiging begint te lekken, dus (4) deze wordt ook vervangen, wat tegelijkertijd als voordeel heeft dat er een nieuw filtertje inkomt, die zijn niet los te verwisselen. Als er wat tijd over blijft, pak ik de O-ringen van de VANOS ook mee, de symptomen om dat te doen zijn zo langzamerhand merkbaar.
Verder wat oud-ijzer opgeruimd; delen die ik niet meer nodig heb of geen zin hebben om te bewaren gaan naar de oud ijzer boer....... Dat geld niet voor de 280.50 (E28S en E24S) versnellingsbak die ik een jaar of drie van Robert heb overgenomen, maar sindsdien wel ongebruikt op de werkbank lag. Daarvan heb ik de olie afgetapt die er inktzwart uitkwam; daarnaast zat er bovengemiddeld veel metaal-slijpsel inclusief wat grotere schilfers op het magneetje van de aftapplug. Navraag bij Robert leerde dat hij regelmatig de olie had ververst, maar hier zit een snack; de 280.50 hoort niet bedoeld voor de E34S welke de 280.51 heeft; functioneel is er voor de E34S geen verschil, maar dat had wel tot gevolg dat er abusievelijk ATF is toegepast, wat voor de 280.50 niet correct is; deze vereist SAE80.
Hoe die bak ooit onder GD55450 terecht is gekomen is een ander (en overigens bekend) verhaal, maar is verder niet relevant aangezien het voor mij een prachtige reserve bak voor de E28S is. Ik ga alleen wel nadenken of ik hem as-is weg leg of maar alvast laat reviseren.
Verder alvast wat voorbereidingen voor de Eiffel toertocht getroffen
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19076
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Goede plannen, Raymond! Ikzelf heb ook voorbereidingen gedaan voor de Eiffel. Ik heb getankt. Maar ik sluit niet uit dat ik me nog eens op die wijze moet voorbereiden voor we vertrekken over 3 weken.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik had eigenlijk wel verwacht dat je toch met een verrassingsautomobiel aan zou komen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik dacht ook dat hij nu eindelijk een E21 had aangeschaft.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hier krijgt de E21 een algemeen checkup rondje voor de Eifel, als het goed is niks nodig maar we nemen wel de bekende krat met reservedelen mee natuurlijk haha. En dan maar hopen op een beetje fraai cabrio weer!
Wel een minpuntje: de Meyle HD troep die we als experiment onder de 323ti hadden gegooid. De draagarmrubbers waren al na een paar duizend km al compleet gaar, nu na exact 10.000 km constateren we speling op de linker fusee. Meyle was één keer en echt nooit, nooit weer. Zelfs ducktape is beter.
Wel een minpuntje: de Meyle HD troep die we als experiment onder de 323ti hadden gegooid. De draagarmrubbers waren al na een paar duizend km al compleet gaar, nu na exact 10.000 km constateren we speling op de linker fusee. Meyle was één keer en echt nooit, nooit weer. Zelfs ducktape is beter.
Regards/groeten, Jeroen