Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogensvrg
Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogensvrg
Hallo allemaal.
Ben een tijdje uit 't oog geweest, heb andere prioriteiten gehad. Ben nu weer lekker bezig met m'n e21 315->320/4 ombouw. Motortje heeft al de nodige gebreken vertoond, heb T meeste al op kunnen lossen. Ben nu druk de laatste belangrijke punten op aan het lossen.
Een van de vervelendste problemen is het wegvallen van de druk in het koppelingspedaal wanneer deze langere tijd wordt ingedrukt. De koppelingsleiding bij de bak is los geweest maar wel weer netjes ontlucht. Ik verlies geen remolie. Moet ik hier zoeken naar problemen in de hoofd- of secundaire koppelingscylinder?
daarnaast heb ik moeite met het afstellen van de motor. De motor backfired een beetje, dat vind ik niet zo kwalijk. De stationair loop is echter niet "smooth", hij stottert. Het vervelendste is het rijden van een continue snelheid, of het ligt afremmen op de motor. Hierbij schokt de auto heftig. Dit "lijkt" erger te worden als de motor warm wordt. Heb zelf maar een klein beetje ervaring in afstellen dus ga binnenkort naar een jongen die hier meer ervaring mee heeft. Hebben jullie een gevoel waarin ik dit moet zoeken? Ontstekings afstelling of carburateur? Carb is trouwens een Solex didta 32/32. Overigens trekt de motor wel lekker en soepel op. Zolang er genoeg gas wordt gegeven lijkt alles oké.
Alvast hartstikke bedankt voor het mee denken.
Ben een tijdje uit 't oog geweest, heb andere prioriteiten gehad. Ben nu weer lekker bezig met m'n e21 315->320/4 ombouw. Motortje heeft al de nodige gebreken vertoond, heb T meeste al op kunnen lossen. Ben nu druk de laatste belangrijke punten op aan het lossen.
Een van de vervelendste problemen is het wegvallen van de druk in het koppelingspedaal wanneer deze langere tijd wordt ingedrukt. De koppelingsleiding bij de bak is los geweest maar wel weer netjes ontlucht. Ik verlies geen remolie. Moet ik hier zoeken naar problemen in de hoofd- of secundaire koppelingscylinder?
daarnaast heb ik moeite met het afstellen van de motor. De motor backfired een beetje, dat vind ik niet zo kwalijk. De stationair loop is echter niet "smooth", hij stottert. Het vervelendste is het rijden van een continue snelheid, of het ligt afremmen op de motor. Hierbij schokt de auto heftig. Dit "lijkt" erger te worden als de motor warm wordt. Heb zelf maar een klein beetje ervaring in afstellen dus ga binnenkort naar een jongen die hier meer ervaring mee heeft. Hebben jullie een gevoel waarin ik dit moet zoeken? Ontstekings afstelling of carburateur? Carb is trouwens een Solex didta 32/32. Overigens trekt de motor wel lekker en soepel op. Zolang er genoeg gas wordt gegeven lijkt alles oké.
Alvast hartstikke bedankt voor het mee denken.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Het backfire geven is een samenloop van CO afstelling (mogelijk te rijk) en/of ontsteking (te laat). Eerst maar eens de meter eraan hangen en de CO afstellen. Daar kun je een deel van het stotteren ook weleens me weg kunnen krijgen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
koppeling hoofdcilinder lek, daarom verlies je ook geen olie.pimmert wrote:Hallo allemaal.
Een van de vervelendste problemen is het wegvallen van de druk in het koppelingspedaal wanneer deze langere tijd wordt ingedrukt. De koppelingsleiding bij de bak is los geweest maar wel weer netjes ontlucht. Ik verlies geen remolie. Moet ik hier zoeken naar problemen in de hoofd- of secundaire koppelingscylinder?
Alvast hartstikke bedankt voor het mee denken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Dit effect krijg je juist met een te arm mengsel. controleer ook het vlotterniveau voor de zekerheid.pimmert wrote:Hallo allemaal.
Het vervelendste is het rijden van een continue snelheid, of het ligt afremmen op de motor. Hierbij schokt de auto heftig. Dit "lijkt" erger te worden als de motor warm wordt. Heb zelf maar een klein beetje ervaring in afstellen dus ga binnenkort naar een jongen die hier meer ervaring mee heeft.
Alvast hartstikke bedankt voor het mee denken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Hartstikke bedankt voor de antwoorden. Vergeef me als mijn antwoorden niet passend zijn, zoals ik zeg ben ik beginner in deze.
Ik merk dat mogelijk het mengsel te rijk / arm is. Verteld wordt het vlotterniveau te controleren. Kan ik dit vanuit de luchtinlaat doen? Wat zou een juist niveau moeten zijn (hoe zie/meet ik dit?).
Ik ben bang dat ik niet in staat ben zelf een CO. Meting te doen. Zal overleggen , mogelijk kan ik dit bij de garage wel doen. Ik neem aan dat het CO gehalte ook wat zegt over het mengsel ( hoog CO niveau is (te) rijk mengsel )?
Wat betreft de koppeling. Hoe aannemelijk is het dat het gaat over de hoofd koppelingscylinder? De auto heeft goed gekoppeld voor de motor wissel.
Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp!
Ik merk dat mogelijk het mengsel te rijk / arm is. Verteld wordt het vlotterniveau te controleren. Kan ik dit vanuit de luchtinlaat doen? Wat zou een juist niveau moeten zijn (hoe zie/meet ik dit?).
Ik ben bang dat ik niet in staat ben zelf een CO. Meting te doen. Zal overleggen , mogelijk kan ik dit bij de garage wel doen. Ik neem aan dat het CO gehalte ook wat zegt over het mengsel ( hoog CO niveau is (te) rijk mengsel )?
Wat betreft de koppeling. Hoe aannemelijk is het dat het gaat over de hoofd koppelingscylinder? De auto heeft goed gekoppeld voor de motor wissel.
Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Als je de koppeling helemaal ingetrapt houdt en de koppeling begint op een gegeven moment toch aan te grijpen, en je hebt zeker geen lek bij de koppeling zelf, dan kun je er voor 99% van uit gaan dat het het hoofdcilinder is.
Ik heb hetzelfde probleem ook al eens aan de hand gehad.
Ik heb hetzelfde probleem ook al eens aan de hand gehad.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Probleem is eigenlijk dat ik een goede koppeling heb. Echter als ik het pedaal lang ingedrukt hou zakt het pedaal diep in en zit alle koppeling op de onderste centimeter. Denk wel dat het een van de cilinders is. Heb voor de zekerheid beide besteld, hoop dat het dan opgelost is!
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Even een update;
Heb samen met een dorpsgenootje het probleem op kunnen lossen. Heb, toen ik de motor kocht, foto's gemaakt van de aansluitingen van het e.e.a.. Na het wat opschonen van het blokje heb ik zo ook alles weer terug geplaatst. Na behoorlijk wat gedoe bleek dat de vacuüm leidingen van en naar de vervroeging op de ontsteking verkeerd-om zaten. Ook was de massa in de ontsteking nog maar verbonden middels een enkele vezel. De bougies van cylinder 1 en 3 waren behoorlijk aangetast door deze problemen. Na het oplossen van bovenstaand loop het motortje nu geweldig!
Heb samen met een dorpsgenootje het probleem op kunnen lossen. Heb, toen ik de motor kocht, foto's gemaakt van de aansluitingen van het e.e.a.. Na het wat opschonen van het blokje heb ik zo ook alles weer terug geplaatst. Na behoorlijk wat gedoe bleek dat de vacuüm leidingen van en naar de vervroeging op de ontsteking verkeerd-om zaten. Ook was de massa in de ontsteking nog maar verbonden middels een enkele vezel. De bougies van cylinder 1 en 3 waren behoorlijk aangetast door deze problemen. Na het oplossen van bovenstaand loop het motortje nu geweldig!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Top! En je koppeling?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Door gebrek aan ruimte ben ik nog niet aan de koppeling toegekomen. De beide cilinders liggen wel al klaar, samen met nieuwe voorremmen.
Aanstaande zaterdag krijgt de auto zijn eerste APK met nieuwe motor. Hoop dat 'ie hier zonder grote problemen doorheen komt.
Aanstaande zaterdag krijgt de auto zijn eerste APK met nieuwe motor. Hoop dat 'ie hier zonder grote problemen doorheen komt.
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Woehoe. APK gehaald zonder aanmerkingen. Wat wil een mens nog meer..!
Even een andere vraag; zijn er hier ook mensen die eventueel single headlight grilletjes met koplampen etc. verkopen? En wat zou zo iets moeten kosten? Ik vind t er zoo leuk uit zien dat t misschien wel iets voor mij is.
Even een andere vraag; zijn er hier ook mensen die eventueel single headlight grilletjes met koplampen etc. verkopen? En wat zou zo iets moeten kosten? Ik vind t er zoo leuk uit zien dat t misschien wel iets voor mij is.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Verlies koppelingsdruk en schokken bij continue vermogen
Geen grilletjes in de aanbieding maar iig gefeliciteerd met een probleemloze APK!
Regards/groeten, Jeroen