carburator probleem 315 83
-
daangielis
- Newbee
- My E21(s): '83 316 manual
carburator probleem 315 83
Dag Allen,
Ik heb een probleem met het toerental van mijn bmw
als ik start draait hij even normaal maar hij begint meteen te zweven in toeren rond de 2000 toeren.
Carburator is helemaal proper gemaakt en na het hermonteren doet hij hetzelfde. Ik heb de twee elektrische stekkers uitgetrokken en dan lijkt hij normaal rond de 900 toeren te gaan draaien.
Wat kan het probleem met die stekkers zijn?
groet!
Daan
Ik heb een probleem met het toerental van mijn bmw
als ik start draait hij even normaal maar hij begint meteen te zweven in toeren rond de 2000 toeren.
Carburator is helemaal proper gemaakt en na het hermonteren doet hij hetzelfde. Ik heb de twee elektrische stekkers uitgetrokken en dan lijkt hij normaal rond de 900 toeren te gaan draaien.
Wat kan het probleem met die stekkers zijn?
groet!
Daan
-
daangielis
- Newbee
- My E21(s): '83 316 manual
Re: carburator probleem 315 83
Update;
Waarschijnlijk is het een probleem met de automatische choke,
Iemand ervaring met dit probleem te verhelpen?
Bedankt!
Daan
Waarschijnlijk is het een probleem met de automatische choke,
Iemand ervaring met dit probleem te verhelpen?
Bedankt!
Daan
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Hoi,
Ik heb echt wat meer info nodig.
Je heb de carburateur uit elkaar gehad en schoongemaakt. Dus nieuwe pakkingen, vlottersysteem etc. Afstelling weer volgens de basis gedaan?
Welke stekkers trek je los?
Een 315 heeft de zogenaamde Solex 1B2 met verschillende zaken omtrent de automatische choke. Deze moeten allemaal werken om het geheel kloppend te krijgen.
Kun je desnoods een filmpje plaatsen?
Ik heb echt wat meer info nodig.
Je heb de carburateur uit elkaar gehad en schoongemaakt. Dus nieuwe pakkingen, vlottersysteem etc. Afstelling weer volgens de basis gedaan?
Welke stekkers trek je los?
Een 315 heeft de zogenaamde Solex 1B2 met verschillende zaken omtrent de automatische choke. Deze moeten allemaal werken om het geheel kloppend te krijgen.
Kun je desnoods een filmpje plaatsen?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
beste,
had het zelfde probleem met de carbu, had de stationair sproeier die elektrisch was vervangen die een originieel bmw stukis (100 euro) duur grapje.
Maar bleef met het zelfde probleem.
Conclusie gewoon een carbu van een 02'tje er op gezet (1602) en draaid als een klokje juist wat aan pas werk noodig voor de gaskabel en de handmatige choke.
mvg
had het zelfde probleem met de carbu, had de stationair sproeier die elektrisch was vervangen die een originieel bmw stukis (100 euro) duur grapje.
Maar bleef met het zelfde probleem.
Conclusie gewoon een carbu van een 02'tje er op gezet (1602) en draaid als een klokje juist wat aan pas werk noodig voor de gaskabel en de handmatige choke.
mvg
- Peter V.
- E21 VIP

Dat kan wellicht een oplossing zijn maar dan heb je wel een andere carburateur erop zitten. Niet iedereen wil of kan dat.
Gr Peter V.
dit klopt , maar ik vind de origineele carbu niet echt goed .
Maar ik versta u inderdaad niet iedereen wil dit
Maar ik versta u inderdaad niet iedereen wil dit
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nog afgezien van kosten, er is natuurlijk een reden waarom dat ding niet lekker werkt. Peter is één van de mensen hier (net als ikzelf trouwens) die liever op zoek gaat naar de oorzaak. In de meeste gevallen zijn delen prima te herstellen, en tegen zeer beperkte materiaalkosten.
Regards/groeten, Jeroen
ik heef je gelijk het is inderdaad leuk , het opsporen van het probleem.
Het was maar een tip .
ik denk dat het wel eens aan de elektronische stationair sproeier zou kunnen liggen + alle vacuum buisjes moeten ook corect zijn aangesloten
en je moet zeker zijn dat de rubberenafdichting tussen de carburateur en de inlaatcollector geen valse lucht toelaat.
mvg
Het was maar een tip .
ik denk dat het wel eens aan de elektronische stationair sproeier zou kunnen liggen + alle vacuum buisjes moeten ook corect zijn aangesloten
mvg
- Peter V.
- E21 VIP

Dan heb je zomaar een aantal heel belangrijke punten te pakken.
Als je de stekkers losgooit van de elektrische delen. (verrijkingsventiel automatische choke en stationairklep) en ze gaat dan goed lopen is niet goed.
Je verrijkingsklep werkt middels een verwarming die een naald uitstuurt. Als de reactie van het toerental gelijk is dan kun je die niet de schuld geven.
Als je bij losgooien stationairventiel de reactie heb kunnen er verschillende zaken zijn.
Het feit dat ze wel blijft draaien (want eigenlijk moet de motor uitvallen) kan betekenen dat je basisafstelling compleet verkeerd staat. Tevens de afstelling van de gasklep (onderste) Als deze te ver open blijft staan dan heb je eigenlijk al geen stationairklep meer nodig (zie het als gas geven). Ik zou in die richting als eerste gaan zoeken.
Als je de stekkers losgooit van de elektrische delen. (verrijkingsventiel automatische choke en stationairklep) en ze gaat dan goed lopen is niet goed.
Je verrijkingsklep werkt middels een verwarming die een naald uitstuurt. Als de reactie van het toerental gelijk is dan kun je die niet de schuld geven.
Als je bij losgooien stationairventiel de reactie heb kunnen er verschillende zaken zijn.
Het feit dat ze wel blijft draaien (want eigenlijk moet de motor uitvallen) kan betekenen dat je basisafstelling compleet verkeerd staat. Tevens de afstelling van de gasklep (onderste) Als deze te ver open blijft staan dan heb je eigenlijk al geen stationairklep meer nodig (zie het als gas geven). Ik zou in die richting als eerste gaan zoeken.
Gr Peter V.