FF lekker zeuren over de overheid

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Robert
E21 VIP
E21 VIP

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Robert »

Jeroen wrote: 2. Ook binnen de SVB zijn competenties en betrokkenheid ver te zoeken, met als gevolg dat men inmiddels een slordige 44 miljoen in een automatiseringsproject heeft gestoken waarvan men nu van mening is dat het 't beste is om dit project te vergeten en opnieuw te beginnen. Net zoals onder andere Defensie eerder ook al had. L'histoire se répète en we hebben er niks van geleerd.!
Doorgaan omdat een project toch al bezig is en al veel geld heeft gekost, klinkt verstandig maar is het niet. Dat heet de sunk costs-drogreden ¹. De beslissing om te stoppen is eigenlijk erg goed. Niettemin ben ik het met je eens dat het niet zo ver had moeten komen. (Overigens heb ik niet gelezen dat ze beginnen aan een nieuw systeem; alleen dat ze kijken welk deel van het geannuleerde systeem nog bruikbaar is.)

¹ Meer over sunk costs op http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs en http://youarenotsosmart.com/2011/03/25/ ... t-fallacy/. Vooral de tweede link is erg interessant (vind ik dan).

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Eens Robert, maar dat is mosterd na de maaltijd. Ik heb zelf wat van dat soort projecten van dichtbij mogen ervaren: omdat het niemand een f*ck kan schelen komt er nooit een duidelijke projectomschrijving, gewenste functionaliteiten, etc. Betrokken projectleiders vaak ook al ver te zoeken. Dan moet je niet na tig miljoen zeuren dat het niet werkt, kom eerst eens met een doordacht programma van eisen. Maar nee, men gaat ervan uit dat de betreffende aanbieder helderziend is en alles in de loop van het project wel recht zal breien.

Keer op keer gaat men daarmee op die manier de mist in, overigens niet alleen met ICT projecten maar bijv ook met huisvesting, bouwprojecten, verbouwingen, opzet rapportages, etc etc. Zeperds kun je overal oplopen maar waarom is het in overheidsland eerder regel dan uitzondering terwijl het in het bedrijfsleven wel goed kan gaan? En no way dat de processen zo complex zijn, bullshit, men mist alleen de kunde en betrokkenheid om de wensen eerst eens integraal en helder in beeld te krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

De Gemeente Enschede kwam met een revolutionair plan voor burgers die een Bijstandsuitkering aan wilden vragen: men moest eerst maar alle andere middelen opvreten, inclusief het pensioen. Eén en ander was ingegeven door de tekorten binnen de gemeente. Da's leuk. Door compleet wanbeheer, stommiteiten met grondbeheer, misrekeningen met de bekende roze bril op etc waren bakken met geld over de balk gemikt, werden zelfs wettelijke eisen aan gemeenten genegeerd en sommaties van oa het Ministerie van SZW gewoon genegeerd.

Het blijft natuurlijk al vreemd dat er geen sancties op staan als gemeenten overheidsregels negeren, dat zagen we bijv eerder al met de max prijzen van officiële documenten. Maar een kluitje falende ambtenaren, wat als we die nou eerst de veroorzaakte tekorten laten aanvullen voordat ze recht hebben op enige uitkering of wachtgeld? Da's zeker weer net tè revolutionair? Falende ambtenaren, is dat trouwens nou het schoolvoorbeeld van een pleonasme, net als witte sneeuw?

:roll:
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Jeroen wrote:
Nederland zeer gul met asiel

DEN HAAG - Nederland geeft opnieuw veel meer asielzoekers een verblijfsvergunning dan de rest van Europa doet. Dat bleek gisteren bij de presentatie van het jaarverslag van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Nederland liep in 2012 al uit de pas. Toen kreeg 40 procent van de asielzoekers hier een verblijfsvergunning, terwijl dat in de rest van de EU maar 27 procent was. In 2013 heeft Nederland maar liefst 58 procent van de asielaanvragen ingewilligd. Volgens IND-directeur Van Lint zijn de Europese cijfers over 2013 nog niet precies bekend, maar volgens hem is daar slechts een lichte stijging te zien.
En wat zeggen onze geestelijk minder valide bestuurders? Men heeft geen invloed op het aantal toegekende asielaanvragen, het is een gevolg van Europese regelgeving. Die blijkbaar voor ons anders is dan voor de rest van Europa. Zou gemeenschapsgeld verterend ambtenarenland collectief aan de LSD zijn?
Niet te geloven, deze stroom houdt nog immer aan en treft vooral NL, maar niemand weet waarom en 'Den Haag' geeft nog immer EU regelgeving de schuld. Dan hebben de andere lidstaten 't goed geregeld door alle asielzoekers onze kant op te schuiven en wij zijn naarstig op zoek naar opvangplekken.

Ook het percentage ingewilligde verzoeken is van God los trouwens, volgens geruchten zitten wij op 92% over 2013 waar andere landen op nog geen 30% zitten. We hebben kennelijk geld te over.
Regards/groeten, Jeroen
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

En morgen meer vanuit het grootste theater van Nederland.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Komend jaar wordt opnieuw financieel een zwaar jaar. De lasten voor burgers en bedrijven gaan amper omlaag en de schuld van de overheid neemt weer toe. „Veel mooier is het niet”, zei minister Dijsselbloem (Financiën) bij de presentatie van de miljoenennota 2015.
Gewoon alles laten voortkabbelen en vooral niets aan de belangrijkste oorzaken doen hoor. Schoolvoorbeeld "zachte heelmeesters ..."
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het Nederlandse overheidstekort is in de eerste helft van dit jaar flink toegenomen ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2013. Door lagere inkomsten en hogere uitgaven zwol het tekort met €5,1 miljard euro aan tot €9,4 miljard. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend.
Lekker zo doorgaan Rutte en consorten :hammer

Ik begin er zo langzamerhand knap moedeloos van te worden. Lasten blijven verhogen om vooral niet in de overheid te hoeven snijden, of in elk geval niet significant, slechts een paar plaagstootjes voor de vorm. Jammer dat we te eigenwijs zijn om naar Duitsland te kijken als voorbeeld hoe het ook kan, en waar men dus allang weer in een hoogconjunctuur zit. Als ik een mogelijkheid zie, zou het zomaar kunnen zijn dat ik naar onze oosterburen vertrek!
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

TBS kliniek de Rooyse Wissel gaat wel voor de roze wolk prijs van het jaar geloof ik! Na eerdere berichten over seksuele relaties tussen behandelaars en patiënten, gijzelingen, patiënten met telefoons, messen en andere verboden spullen etc is het deze maand ook weer feest. Na een ontsnapping met een zelfgemaakt toegangspasje is er nu ook een man verdwenen, "ontsnapt aan de aandacht van zijn begeleiders". Dus niet één die even de verkeerde kant op keek, maar meerdere personen die waarschijnblijk teveel aandacht voor elkaar, of voor de koffie-automaat hadden.

:roll:
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En de gefrustreerde senieltjes-met-pet waren blijkbaar weer massaal aan de aandacht van hun begeleiders ontsnapt
Op een kruispunt aan de Mailebaan in Utrecht had de politie besloten om een zogeheten roodlichtcontrole uit te voeren, hetgeen zorgde voor een waar fietsinfarct. Het kruispunt zorgt al langer voor irritatie, omdat het voor fietsers vaak totaal onduidelijk is waarom ze staan te wachten. Zo is het voetgangerslicht in dezelfde richting wel gewoon groen, terwijl de fietsers nog langdurig tegen een rood licht aankijken.

Twee weken geleden controleerde de politie op hetzelfde punt ook al. Het aantal bekeuringen dat toen is uitgeschreven beviel kennelijk, want stonden ze toen nog maar aan één kant van de weg, vanochtend hadden agenten zich aan beide zijden opgesteld. Het zorgde voor lange rijen fietsers voor de verkeerslichten. Op de Nachtegaalstraat liep de rij wachtenden zelfs op tot ruim honderd meter.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ach, het is vast goed voor de veiligheid.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Een situatie die schreeuwt om misbruik is natuurlijk altijd goed voor de veiligheid.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Dat bedoel ik. Als ik agent was, zou ik dit ook niet over mijn kant laten gaan. Ordnung muss sein!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ennnn ja hoor we hebben weer mooie nominaties voor de verkiezing rover van het jaar. Ik stel voor: een weekend stappen met ISIS in Irak. Koppen mogen er allemaal af. Zet een stel teringambtenaren op een verantwoordelijke plek en de dienaars van het algemeen belang beginnen te graaien als gekken.

Wat ditmaal: energie-netwerkbeheerder Liander, geheel in bezit van onze provinciebesturen. Topman Peter Molengraaf, zit op ca 2x de Balkenendenorm en ook 17 directeuren direct onder hem zitten boven de norm. Daarnaast is er in het relatief korte bestaan al 11 maal de noodzaak geweest tot buitensporige handdrukken, laat staan wat er nog verder is uitgedeeld. Dus: koppen eraf stelletje varkens!

We hebben nog een toezichthouder in de vorm van de Energiekamer, onderdeel van de NMA, maar die was nog niets opgevallen. Te diep in slaap met z'n allen.
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Jeroen, Ik denk dat je hier wat te kort door de bocht gaat. Peter Molengraaf is voorzitter van de RvB van Alliander; hier zit de betreffende SPér er al flink naast, ik zou zelfs zeggen suggestief, want Liander is een onderdeel van moeder Alliander. Kijk je naar het aantal medewerkers en omzet dan is het een groot bedrijf; >6600 MW en 1,4MRD omzet.

Daarbij geldt dat de bestuurlijke bescherming die bestuurders in het politieke jargon genieten, niet voor bestuurders in de nutssector geld; deze zijn wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk, net als bestuurders uit het bedrijfsleven. Dat daar een andere vergoeding bijhoort is m.i. niets meer dan terecht. Pak een topman uit een soortgelijke beursgenoteerde onderneming ..... die zal aanzienlijk meer verdienen.

Neemt niet weg dat dit nutsbedrijven geen echte concurrentie hebben en dus hun tarieven naar believen kunnen aanpassen zonder naar de concurrentie te kijken, maar dat is een geheel andere discussie.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik weet dat het een ronduit grote onderneming betreft, maar ook daar zijn binnen de overheid regels voor. Regels die al bestonden voordat Molengraaf in dienst trad in deze publieke functie (anders zou een afbouwregeling gelden). Alleen is het probleem binnen de overheid dat toezicht tekort schiet en er nauwelijks sancties zijn, als ze er al zijn worden ze niet opgelegd. Dat zagen we eerder ook al bijv met gemeenten die de van bovenaf opgelegde maximumprijzen voor officiële documenten weigerden te respecteren, ongestraft dus.

Ik ben geenszins tegen hogere inkomens en als we die moeten toekennen om tot een adequate bedrijfsleiding te komen dan is het zo, maar de overheid heeft daar zelf een stokje voor gestoken. En in 6 jaar heeft men al 11 forse gouden handdrukken moeten uitdelen, en nog een aantal die wat lager zijn. Dat zijn taferelen die juist lijnrecht tegen de gebruiken binnen het bedrijfsleven ingaan. Maar in overheidsland beding je gewoon een oprotpremie die je gewoon krijgt, ook als je niet functioneert of de boel bedondert, en anders krijg je wel wachtgeld. Ook allemaal geenszins in lijn met het bedrijfsleven.

Overigens heeft Molengraaf een prima achtergrond en staat van dienst, ik heb geen enkele reden om zijn capaciteiten in twijfel te trekken!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply