Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Nou, dat is dus voorsprong door techniek..


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Vandaag mijn 524td wakker gekust. Idee is om deze voor de wintermaanden in te zetten.
Niks luxe maar wel super betrouwbaar!
Dus op de brug vandaag voor een check-up na bijna een jaar staan. Remschijven en blokken voor waren al op maar op een setje voorpoten die ik van Koos had overgenomen zaten nog zgan remschijven en blokken. Dus alles overgezet en de rest van de auto gecontroleerd. Alleen nog een hoes van een aandrijfas die gescheurd is en verder niks. Die moet ik nog even vervangen en dan op voor de apk.
Inmiddels de winterbanden er ook alvast onder gezet.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Mooi, voorruit met die dieselstoker!
De Belgische regering heeft beslist de dieselprijs op nivea vd benzineprijs te zetten omdat dat goed is voor de staatskas. In Belie is 8/10 diesel.
Dan maar even over de grens tanken. :wink:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

Vandaag veel KMS gemaakt...
Eerst een 318 I in Oosterwolde afgemikt, nog bijna overreden door dat lor..
( ik startte de auto, in de veronderstelling dat ze in zijn vrij stond, gelukkig was het nog vroeg en was ik eens heel snel in de auto gedoken. ging maar net goed).

Daarna richting Germania voor een nieuw model Smart cdi. De vorige kon ik ernstig goed verkopen.
M. Is er redelijk wijs mee, dus maar weer een nieuwe halen.
150kmu met een trailer is ook geen probleem voor een V8 :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Nou nog een carkit 8)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Is het niet zonde om een carrosserie technisch heel goede E28 in de pekel te zetten, om de aanschaf van een goedkoop pekelhok te voorkomen?

@ Ite, lekker bezig! Durf ik te vragen naar het verbruik bij 150km/h met trailer?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Jazeker Koos, maar zelfs carrosserie technische goede e28's staan momenteel voor rond de 700€ op mp.
Ik zit anders ook weer met nog een stalling zoeken voor de 525i en dat valt in deze omgeving niet mee. En met 7 auto's zit ik momenteel echt wel aan mijn tax.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

je mag die oranje bij mij stallen. Ruilen we de kenteken papieren tegen wat groene briefjes en klaar! :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Moet ik hem niet eerst ff lassen?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

uwbuurman wrote:Is het niet zonde om een carrosserie technisch heel goede E28 in de pekel te zetten, om de aanschaf van een goedkoop pekelhok te voorkomen?

@ Ite, lekker bezig! Durf ik te vragen naar het verbruik bij 150km/h met trailer?
Op de heen weg nauwelijks meer verbruik. De trailer is laag en vangt dus geen wind.
In Total precies 1:8.

Wat een fijn ding is een e39.
Rijdt zeer stabiel met een trailer.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Tja wat doe je met zulk weer? De Baur weer uit de schuur, leuk rondritje maken en een ijsje halen bij de Mac :thumbsup
Laat dit nog maar een paar weken duren hoor.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Het was weer fraai idd! Ach en dan beginnen er palmbomen te groeien in NL daar kan ik nog mee leven :sealed
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1445
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

Initieel was het idee om alleen de remklauwen te controleren, de remblokken te vervangen en ‘that’s it’. Het zou daarbij kunnen blijven als de remklauwen slechts nieuwe seals nodig hadden, maar ja van het een komt het ander en dan is het geen normaal onderhoud meer, maar een project waarbij de afkadering elke keer verandert.

Voortschrijdend inzicht wordt dat op mijn werk ook wel genoemd. Dat kreeg ik ook van Anri, een van de oudgedienden op m5board. Hij gaf mij het advies om de remslangen ook te vervangen. Het klopt dat ik de remslangen zelf nog nooit heb vervangen, dus de kans bestond dat ze al bijna dertig jaar oud zijn. Goed advies dus, evenals de redenatie om ze door RVS exemplaren te vervangen. Het grote voordeel daarvan is dat ze een direct en constant drukpunt opleveren omdat de leiding waar de remolie doorheen gaat niet van rubber is, maar van Teflon (PTFE) en deze in tegenstelling tot rubber niet vervormt als de remolie onder druk wordt gezet.

Image

Nou wil het toeval dat ik vanuit het oude Duitse E34 M5 netwerk, Alf Dickhaut goed ken. Samen met zijn broer, heeft hij een bedrijf, Dickhaut specials die in oudere BMW’s heeft gespecialiseerd. Hij levert Stahlflex remslangen voor o.a. de E28S en E34S die ook een TuV keuring en ABE hebben. Hij kon mij een complete set voor mijn E28S aanbieden voor 160 Euro incl BTW. Daarvoor krijg je zes slangen, twee lange voor de voorkant en vier korte voor de achterkant . BIJ BMW zijn deze samen ruim 200 Euro ex BTW, dus Stahlflex is niet alleen een betere oplossing, maar ook nog duurzamer (30 jaar levensduur) en goedkoper.

Image

De voorkant is nu klaar. Maar omdat de set van Alf ook vier Stahlflexen voor de achteras bevat moeten deze ook, anders wordt de bias tussen V/A verstoort. Dat stelt mij wel voor een dilemma voor de remklauwen. Los van het feit dat Anri mij probeert te overtuigen om hier de 300x20 schijven en bijbehorende klauwen van een E34 M5 3.6 te plaatsen (waar ik vanuit originaliteitsredenen weinig voor voel), is dit wel een mogelijkheid om de achterkant weer naar een hoger niveau te tillen. Aan de andere kant denk ik erover om volgens jaar de achterste dempers en veren zo wie zo te vervangen, deze zijn nu namelijk ook dertig jaar…..nou ja, een weekje meer maakt ook niet veel uit denk ik, dus toch maar doen?!
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Eens, doen. Dan is het klaar. Zelf geef je aan er op dat punt dan weer 30 jaar tegen te kunnen, du de tijd en investering zijn hetzelfde en de gebruiksperiode feitelijk nagenoeg ook. Alleen het tijdstip is anders (lees vroeger). Dan weet je Raymond, de vraag stellen is 'm beantwoorden...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Weet niet of de klauwen achter al uit elkaar zijn geweest maar ik zou het hele remcircus achter in 1x aanpakken. Het is geen berg werk en dan is het weer voor lange tijd op orde. We hebben met een groepje E21-ers recent ook de achterremmen naar een hoger nveau getild. De E30 klauwen zijn met een minimale aanpassing toepasbaar op een E21 en dat ziet er ook vrijwel identiek uit. De klauw en de oppervlakken van zuiger en blokken zijn nauwelijks anders, maar hadden voor ons wel als voordeel dat er een grotere keuze is aan fatsoenlijke remblokken. Daarmee konden de achterremmen in lijn gebracht worden met de rem-upgrades voor de voorzijde, ook qua merk en type blokken (Ferodo DS2500).

Remmen achter zijn vaak wel een achtergesteld punt en ik had ook niet het gevoel dat de mijne nog veel deden, ik had ze ook nog niet uit elkaar gehad. Waren gangbaar en de dealer had in 2008 nog nieuwe schijven en blokken geplaatst dus het stond niet hoog op de prioriteitenlijst. Maar nu met geheel frisse klauwen en Ferodo blokken merk je dat er ineens wat gebeurt achter. Er is in totaal meer vertraging en het aanremmen is stabieler. Helaas heb ik de auto voor de operatie niet op de remmenbank gehad, na deze klus wel en nu remt de achterzijde 25%. Wil je het helemaal fool proof hebben zou je dat wellicht nog iets lager willen hebben maar dan heb je het over procenten, en dan zul je met een andere remdrukbegrenzer of een drukregelaar moeten gaan werken. Met een ander remblok wordt het gedrag bij verschillende temperaturen anders dan het (nu identieke) remblok voor waardoor je een wisselende rembalans zou krijgen en dat is helemaal ongewenst. Ik vind 't helemaal prima nu!

Remslangen zijn hier trouwens geen Stahlflex, voor de voorzijde is hogedruk hydrauliekslang op maat gemaakt (door Pirtek meen ik), achter is standaard E30. Op een standaard E21 bekrachtiger met een licht sponzige feel wordt het waarschijnlijk toch niet beter. Op de E30 zit wel zoiets maar Goodridge, durf eerlijk gezegd geen uitspraken te doen over de duurzaamheid daarvan, Stahlflex is wel te overwegen. Zal vanavond eens kijken op de site van Dickhaut of ik daar iets aantref voor de E30 want de webshop wil 't hier niet lekker doen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply