Omdat het kan, ben ik begonnen aan een nieuwe (!) ombouw. De twee-liter, welke nog geen jaar de krachtbron in mijn 315 is geweest, wordt verwisseld voor een M52B28. Ik heb al het nodige spul in huis voor de ombouw en ga binnenkort op bezoek bij een potentiële motor. Nu heb ik al het e.e.a. op een rijtje, maar voornamelijk de remmen is een beetje en hekelpunt.
Wat is een betaalbare maar ook goede upgrade om uit te voeren op 315 remmen? Enkel een ombouw naar 323i? Of hele nieuwe brake-kits bestellen (DUUUUR!)? Zijn er nog andere opties? Ik heb wel eens wat gelezen over 323 schijven met volvo 240 klauwen?
Voor deze vraag kun je uitstekend uit de voeten met de zoekfunctie. In het technische deel, meer specifiek de uitgelichte topics staat van alles over remmen en kosten en upgrades.
Had de sticky al gezien. Probleem is dat er vanuit wordt gegaan dat men al beschikt over 323i spullen. Bij mij zit er nog 315 remmerij op.
Kan ik zomaar 323i schijven op mijn vooras monteren? En wat moet er aangepast worden om 323i klauwen of volvo klauwen te monteren? Ik heb een 323i brake booster, hoop dat ik daarmee uitkom samen met de M52.
Achter is nog een grotere vraag, lees dat je een andere achteras nodig hebt. Is de diameter van de naaf anders dan van een 315/323i?
Verder vraag ik me af in welke mate ik naar andere remmerij moet zoeken. Hoe goed is de standaard 323i remmerij? Ik ben geen echte racer o.i.d.. Hoogstens dat ik een keer echt goed moet remmen, maar niet vaak achter elkaar, laat eerder de auto uitlopen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ik denk dat die schijven niet gaan op een 4 cil naaf dus ik zou overwegen om 323i voorpoten te plaatsen, wil je het budget houden dan 323i schijven met Volvo klauwen idd. Achterzijde zou je dan tzt kunnen ombouwen naar schijven maar is niet direct een must voor normaal straatgebruik denk ik. Vwb de rembekrachtiger zou je eens op het Engelse forum moeten navragen of die van een 323i past of dat je dan niet lekker uitkomt met de inlaat. Wel een leuke upgrade met M52, wel gelijk inlaat in de revisie gooien want de vacuumbende is meestal lek of volgeslibd.
Bedankt voor de tip! ik ben niet zo'n enorm sportieve rijder dus dan hoop ik met alleen voor schijven uit te komen. Dan heb ik wel nieuwe voorpoten nodig zeg je?
Ik was van plan de nieuwe motor eerst inderdaad eens goed aan de tand te voelen voordat 'ie geplaatst wordt. Heb er nu 1 op het oog waar een m50 inlaat op zit.
Ik denk idd dat het sowieso goed is om over te stappen naar 323i voorpoten, die zijn hier vast wel gebruikt op de kop te tikken. Dan weet je zeker dat geventileerde schijven passen en dan heb je gelijk ook iets dikkere schokdempers. En een M52B28 met ombouw naar M50 inlaat werkt erg lekker, makkelijk 220-225 pk! Als je wilt gaan stampen mag je wel gaan uitkijken naar een sper want de B28 zet van onderuit al een aardig koppel neer.
Bedankt Jeroen voor de nuttige tips.
Ik heb nu een verlagingsset onder de auto zitten (ik verwacht alleen andere veren). Is dit over te plaatsen op 323 voor poten of ligt dat maar net aan t setje?
Voor de achteras kan je tzt alleen op zoek naar de complete draagarmen, remklauwen/schijven en de handremkabels. Maar ook je diff zal waarschijnlijk moeten worden aangepast.
Ik had Bart inderdaad al even een berichtje gestuurd en die ging even kijken wat ie precies had. Even opgesomd zou ik t volgende nodig moeten hebben;
Voor:
323i schijven
323i/Volvo 240 klauwen met bijbehorende blokken
(Nog iets aan speciale leidingen ?)
Achter:
Draagarmen zoals bijvoorbeeld van Bart
323i schijven
323i/e30 klauwen + blokken
Is bovenstaand plug en play? En is de 315 bekrachtiger afdoende?