Voor: je hebt complete 323i veerpoten nodig
Achter: e30 rem klauwen moeten aangepast worden, geen plug andere pray
Remmen upgrade 315
Re: Remmen upgrade 315
Grappig dat in deze meerdere bronnen elkaar tegenspreken. De naaf van beide zou volgensmij gelijk moeten zijn. Vanwaar dat de voorpoten van een 323 dan benodigd zijn?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Het blijft lastig....
320/6 en 323i hebben grotere lagere in de voornaven. Deze passen niet op de 4 cilinder poten.
Geventileerde schijven en bijbehorende klauwen kunnen op alle naven/poten gemonteerd. Dus ook op de 4 cilinderpoten.
Veren voor alle modellen zijn gelijk.
320/6 en 323i hebben grotere lagere in de voornaven. Deze passen niet op de 4 cilinder poten.
Geventileerde schijven en bijbehorende klauwen kunnen op alle naven/poten gemonteerd. Dus ook op de 4 cilinderpoten.
Veren voor alle modellen zijn gelijk.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Het lastige is dat BMW ahw de boel overhoop aan het halen is door steeds meer delen op een hoop te vegen. Doel: zo min mogelijk verschillende delen op voorraad te hebben. Als je nu bijv bij BMWfans kijkt hebben alle facelift E21's van 315-323i dezelfde voorpoot, lagers en naven terwijl dit pertinent niet zo is! We zien dit soort -soms ronduit gevaarlijke- sprongen van BMW de laatste tijd wel vaker, en dus niet zonder issues voor passing en veiligheid. En als je tegen problemen aan loopt mag je nog gaan knokken om je gelijk ook.
Ik heb verschillende verhalen gehoord over het al dan niet passen van de geventileerde schijven op de naven van viercylinders. Als je het helemaal budget wilt houden dan tik je geventileerde schijven en bijbehorende klauwen op de kop en ga je eens passen op je eigen voorpoten. Mijn insteek was om vanwege de betere prestaties en het toegenomen gewicht op de vooras sowieso 323i voorpoten te nemen zodat je ook zwaardere schokdempers hebt. Weet je zeker dat alles past en in de beste (standaard) kwaliteit is uitgevoerd.
Verder stel je diverse gedetailleerde vragen over de remmenombouw, leidingen, etc. Dat is allemaal in elk mogelijk detail beschreven in de specifieke topics volgens mij.
Ik heb verschillende verhalen gehoord over het al dan niet passen van de geventileerde schijven op de naven van viercylinders. Als je het helemaal budget wilt houden dan tik je geventileerde schijven en bijbehorende klauwen op de kop en ga je eens passen op je eigen voorpoten. Mijn insteek was om vanwege de betere prestaties en het toegenomen gewicht op de vooras sowieso 323i voorpoten te nemen zodat je ook zwaardere schokdempers hebt. Weet je zeker dat alles past en in de beste (standaard) kwaliteit is uitgevoerd.
Verder stel je diverse gedetailleerde vragen over de remmenombouw, leidingen, etc. Dat is allemaal in elk mogelijk detail beschreven in de specifieke topics volgens mij.
Regards/groeten, Jeroen
Bedankt voor de info jongens.
Jeroen, je hebt gelijk. Nagenoeg alle info is te vinden in t remmen topic. Enige probleem is dat daar van de 323 poten wordt uitgegaan. Het liefst had ik inderdaad gewoon gepast, maar ik ben gebonden aan anderen om werkzaamheden aan mijn auto uit te voeren. Nu is dat in principe geen probleem, maar ik wil graag van te voren zo veel als mogelijk onderdelen compleet hebben voordat ik mijn auto bij anderen "in de weg" zet. Vandaar de vraag; misschien zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben. Het antwoord van Mike was dan ook uiterst bevredigend.
Ik ga in eerste instantie de remmen op m'n huidige poten monteren (deze zijn nog zgan), en hou m'n ogen open voor een update voor later.
Laatste vraag; zouden de 315 voorremmen op de achterzijde (mits 323i draagarmen etc) pasbaar te maken zijn? Ik heb nog gloednieuwe voorremmen...
Jeroen, je hebt gelijk. Nagenoeg alle info is te vinden in t remmen topic. Enige probleem is dat daar van de 323 poten wordt uitgegaan. Het liefst had ik inderdaad gewoon gepast, maar ik ben gebonden aan anderen om werkzaamheden aan mijn auto uit te voeren. Nu is dat in principe geen probleem, maar ik wil graag van te voren zo veel als mogelijk onderdelen compleet hebben voordat ik mijn auto bij anderen "in de weg" zet. Vandaar de vraag; misschien zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben. Het antwoord van Mike was dan ook uiterst bevredigend.
Ik ga in eerste instantie de remmen op m'n huidige poten monteren (deze zijn nog zgan), en hou m'n ogen open voor een update voor later.
Laatste vraag; zouden de 315 voorremmen op de achterzijde (mits 323i draagarmen etc) pasbaar te maken zijn? Ik heb nog gloednieuwe voorremmen...
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Ik heb nog nieuwe e30/z1 voorste remklauwen liggen. Maar die zullen adapters nodig hebben en of het een goede upgrade is weet ik niet.
Ik denk dat 315 voorste remklauwen te zwaar zijn voor achterkant. Straks sta je achterste voren.
Ik denk dat 315 voorste remklauwen te zwaar zijn voor achterkant. Straks sta je achterste voren.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Geen idee of voor-klauwen achter eenvoudig passen, verwacht eerlijk gezegd van niet anders hadden we dat vast al eens gehoord, en gebruikte achterremklauwen van een E30 zijn niet heel duur.
Te hard remmen zul je niet gauw vanwege de remdrukbegrenzer, als je gewoon standaard blokjes of Ferodo Premier achter gebruikt blijft je altijd aan de veilige kant.
Te hard remmen zul je niet gauw vanwege de remdrukbegrenzer, als je gewoon standaard blokjes of Ferodo Premier achter gebruikt blijft je altijd aan de veilige kant.
Regards/groeten, Jeroen
Super jongens. Ik weet even genoeg.
Achterdraagarmen met 323 remmen + e30 klauwen.
Voor 323 remmen met 323/Volvo klauwen
Achterdraagarmen met 323 remmen + e30 klauwen.
Voor 323 remmen met 323/Volvo klauwen