olie in uitlaatcollector
olie in uitlaatcollector
dag allemaal,
ik ben net klaar met het inbouwen van een 2liter met dubbele solexen nu ik op het volgend probleem ben gebotst.
Namelijk olie in de uitlaatcollector.
Nu heeft de cilinderkop een revisie gehad ( nieuwe klepdichtingen, kleppen geslepen , zittingen gefreesd, cilinderkop gevlakt, ultra soon gereinigd , gezandstraald.)
Heeft iemand dit al gehad?
De olie die ik gebruik is 15w40 (castrol) is dit misschien iets te dun?
Hoeveel olie doen jullie in een 2 liter blokje?
Alvast bedankt,
NDB
ik ben net klaar met het inbouwen van een 2liter met dubbele solexen nu ik op het volgend probleem ben gebotst.
Namelijk olie in de uitlaatcollector.
Nu heeft de cilinderkop een revisie gehad ( nieuwe klepdichtingen, kleppen geslepen , zittingen gefreesd, cilinderkop gevlakt, ultra soon gereinigd , gezandstraald.)
Heeft iemand dit al gehad?
De olie die ik gebruik is 15w40 (castrol) is dit misschien iets te dun?
Hoeveel olie doen jullie in een 2 liter blokje?
Alvast bedankt,
NDB
Re: olie in uitlaatcollector
Raar verhaal, zit er olie in de uitlaatcollector nadat de motor heeft gedraait? Zijn de bougies dan niet mega zwart?
Draait de motor op 4 cilinders? Anders zou ik kunnen denken dat er een klephoedje niet goed zit gemonteerd of zo...
Te dun is de olie zeker niet.
Draait de motor op 4 cilinders? Anders zou ik kunnen denken dat er een klephoedje niet goed zit gemonteerd of zo...
Te dun is de olie zeker niet.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: olie in uitlaatcollector
ja na de motor te laten draaien lag er een klein plasje olie onder de wagen dus verder gezocht en het komt van in de uitlaatcollector ( de kamer waar de uitlaatklep zit)
ja idd is een raar verhaal , en dan nog op 3 cilinders .
mvg
ja idd is een raar verhaal , en dan nog op 3 cilinders .
mvg
Re: olie in uitlaatcollector
Komt het tussen de uitlaatcollector en de cilinderkop tussenuit? Dan is de dichting van de uitlaatcollector toch niet goed?
Ik vrees eerder dat de olie tussen de kop en het blok ontsnapt, via cilinderkoppakking of zo. best eens goed bekijken en eventueel foto's nemen...
Ik vrees eerder dat de olie tussen de kop en het blok ontsnapt, via cilinderkoppakking of zo. best eens goed bekijken en eventueel foto's nemen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie in uitlaatcollector
Okee dus duidelijk niet IN maar OP/NAAST de uitlaatcollector?
Tsja dat komt op die hoogte hooguit van twee plaatsen zou je zeggen: de klepdekselpakking of de koppakking dus schoonspuiten met remmenreiniger en met een spiegeltje goed kijken. Heb wel vaker lekkages van de kelpdekselpakking meegemaakt en dat zie je met name van bovenaf erg slecht. Controleer voor de zekerheid ook even of er niet iets van de voorzijde komt (nokkenaskeerring bijv) of iets lager van het oliefilter of de oliedruk sensor.
Tsja dat komt op die hoogte hooguit van twee plaatsen zou je zeggen: de klepdekselpakking of de koppakking dus schoonspuiten met remmenreiniger en met een spiegeltje goed kijken. Heb wel vaker lekkages van de kelpdekselpakking meegemaakt en dat zie je met name van bovenaf erg slecht. Controleer voor de zekerheid ook even of er niet iets van de voorzijde komt (nokkenaskeerring bijv) of iets lager van het oliefilter of de oliedruk sensor.
Regards/groeten, Jeroen
Re: olie in uitlaatcollector
het is IN de uitlaatcollector. ( de kamer waar de uitlaatklep zit )
de olie druppelt vervolgens tussen de collector naar buiten .
mvg
de olie druppelt vervolgens tussen de collector naar buiten .
mvg
Re: olie in uitlaatcollector
Dan moet hij daar toch ook fitten als de motor draait?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: olie in uitlaatcollector
Wat heb jij als carterventilatie gedaan nu de dubbele solex erop zit. bij de originele gaat dit naar de luchtfilter maar dat kan bij jou niet.
Het lijkt erop dat je drukopbouw in het motorblok heb vanwege een slechte carterbeluchting. Of het dan via je klepseals of je zuigerveren komt is even de vraag maar inderdaad denk ik dat je wel wat rook ziet bij de uitlaat tijdens het draaien van de motor.
Het lijkt erop dat je drukopbouw in het motorblok heb vanwege een slechte carterbeluchting. Of het dan via je klepseals of je zuigerveren komt is even de vraag maar inderdaad denk ik dat je wel wat rook ziet bij de uitlaat tijdens het draaien van de motor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: olie in uitlaatcollector
carterontluchting is gewoon naar buitentoe via het kleppendeksel .
de rook is wit met een lichte blauwe schijn.
De olie loopt ook echt wel uit de kamer langs het blok.
de rook is wit met een lichte blauwe schijn.
De olie loopt ook echt wel uit de kamer langs het blok.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie in uitlaatcollector
Dus teveel ruimte op een geleider of een slechte klepseal (wellicht beschadigd bij montage) denk ik dan?
Regards/groeten, Jeroen
Re: olie in uitlaatcollector
Dat denk ik dus ook , cilinderkop is nog tans is een gespecialiseerd revisiebedrijf binnen geweest . De segmenenten zijn het volgens mij niet . Weet iemand soms hoe ik het zeker kan zijn wat het zou kunnen zijn ?
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: olie in uitlaatcollector
Alleen maar door demontage. Anders blijft het gissen, met redelijke vermoedens. Wel balen zeg!
Maar je kunt zelf nagaan waar er allemaal olie vandaan kan komen, richting verbrandingsruimte. En die zijn benoemd, op je zuigers na. Maar die zijn ook nieuw toch? Geen schraapveertje vergeten?
Maar je kunt zelf nagaan waar er allemaal olie vandaan kan komen, richting verbrandingsruimte. En die zijn benoemd, op je zuigers na. Maar die zijn ook nieuw toch? Geen schraapveertje vergeten?


