Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by Jeroen »

Ik kan enkele aanhaalmomenten niet vinden, en wel die van de K-Jet brandstofleidingen op de brandstofverdeler:

3x de dunne harde kunststofleidinkjes (2x naar warmdraairegelaar en 1x naar koudestartinjector, en de momenten aan weerszijden)
2x de dikke rubberen hoofdslangen (aanvoer vanaf de pomp en retour naar de tank)

Wie o wie?!

Gegevens die ook mooi kunnen worden toegevoegd aan de draadjes over aanhaalmomenten en brandstofslangen!

Onderop deze foto:

Image


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by bmw e12 e21 »

Geen idee, heb ik op gevoel vastgezet.
BMW geeft wel standaard koppels per grote van schroedraad. Misschien zijn die wel geldig.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by 323baur »

bmw e12 e21 wrote:Geen idee, heb ik op gevoel vastgezet.
BMW geeft wel standaard koppels per grote van schroedraad. Misschien zijn die wel geldig.
Plus 1. Vast is vast!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by Jeroen »

Normaal gesproken ben ik niet zo kritisch, maar zeker in het kunststof draad van de WUR en wellicht ook de injector ben ik liever iets voorzichtiger.
Wel grappig, je ziet iedereen zoeken naar die waardes, of het nu om een 911, Testa Rossa, Capri of E21 gaat haha

Heb wat gevonden op een Capri site wat ik maar even als richtlijn ga aanhouden:
Hoofdleidingen 18-20 Nm
Koudstartventiel 5-8 Nm
WUR ingang M10 11-15 Nm
WUR retour M8 5-8 Nm
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by 323baur »

Weinig hè!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by Jeroen »

Klopt, en je draait ze ook al gauw te strak aan. Ik heb een juiste momentsleutel hiervoor, en dan maar combineren met wat het gevoel ingeeft

Ofwel: een kwart slag voor het afbreken moet je sowieso stoppen
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Aanhaalmomenten banjobouten K-Jet

Post by Wondermike »

Ofwel: een kwart slag voor het afbreken moet je sowieso stoppen
Die regel hou ik ook altijd aan :mrgreen:
So many cars, so little time
Post Reply