Beste collega's,
Na 2 a 3 jaar was mijn radiateur in een dermate slechte staat dat hij zo lek was als een mandje. Ik heb hem vervangen met een (zo is mij verteld) een prima 2e handse. (wel een versie voor automaat, waar ik zelf een hand geschakelde bak heb)
Echter na twee dagen rijplezier is ook deze lek gegaan. Ik moest van Amsterdam naar Utrecht terug. ANWB heeft me uit de brand geholpen met het paardemiddel wat jullie allemaal wel kennen. Hij oogde na half uur testen aan kant van de weg wel dicht. Maar eenmaal thuis (35 km verderop) spatte het water er weer uit. Kortom, zwaar bagger dus. Dat ding heeft me 4 tientjes gekost, das het ergste niet. Maar omdat ik hem bij een garage er in heb laten zetten is er wel 130 euro verdampt in twee dagen tijd. Geen gekke dingen mee gedaan en hij koelde goed.
Is dit gewoon pure pech of kan er meer aan de hand zijn, zoals druk in systeem waardoor elke radiateur zou gaan kraken/knappen? Lek zit hem niet in de bak, echt in het rooster. Hoe kan ik onderzoeken wat er exact mis is? In 5 jaar tijd nu 3 radiateurs versleten door lekkage, waaronder dus de meest recente in 2 dagen. Zwaar klote. Is het bijvoorbeeld een idee hem te laten maken? Of is vervangen de betere/goedkopere optie.
Alvast dank voor jullie tips en visie.
Gr,
Rory
Lekke Radiateur
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Lekke Radiateur
Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn. Een gebruikte radiator die ook nog even heeft gelegen kan oud of door oxidatie cq vervuiling verzwakt zijn, ook inwendig en dat is aan de buitenkant vaak niet te zien. Een steentje erop kan ook zomaar. Maar je hebt gelijk, een te hoge druk is ook een bekend euvel, dat zeg maar de dop niet of te laat opent.
Wil je het voordelig oplossen dan pak je weer een gebruikte, wel een nieuwe dop erop (kost een tientje), plaatsen is een fluitje van een cent. Beter is natuurlijk gewoon gelijk een nieuwe. Goedkope imi kost 137 euro, een goede Denso 177 (link) en op die pagina vind je ook de benodigde dop. Je krijgt momenteel 10% korting bij besteonderdelen dus dan ben je voor radiateur en dop, incl verzending 178 euro kwijt.
Je kunt als alternatief ook nog even bellen met http://a28.uwgangrossier.nl/ voor een prijs van een OEM Behr exemplaar maar die zal ongeveer even duur zijn.
Advies: bij twijfel ook gelijk de slangen vervangen.
Het is allemaal geld, maar een paar keer oplappen of een keer staan te vernikkelen langs de weg is ook niet alles, dat komt nooit gelegen.
Wil je het voordelig oplossen dan pak je weer een gebruikte, wel een nieuwe dop erop (kost een tientje), plaatsen is een fluitje van een cent. Beter is natuurlijk gewoon gelijk een nieuwe. Goedkope imi kost 137 euro, een goede Denso 177 (link) en op die pagina vind je ook de benodigde dop. Je krijgt momenteel 10% korting bij besteonderdelen dus dan ben je voor radiateur en dop, incl verzending 178 euro kwijt.
Je kunt als alternatief ook nog even bellen met http://a28.uwgangrossier.nl/ voor een prijs van een OEM Behr exemplaar maar die zal ongeveer even duur zijn.
Advies: bij twijfel ook gelijk de slangen vervangen.
Het is allemaal geld, maar een paar keer oplappen of een keer staan te vernikkelen langs de weg is ook niet alles, dat komt nooit gelegen.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

En als je dan toch een tweede handse wil: ik heb er nog wel eentje voor je.
Ik woon in houten, dus je kan zo langs komen.
Ik woon in houten, dus je kan zo langs komen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Deze kwam in onlangs tegen op ebay.de. Misschien wel een goede deal voor €99,- 
http://www.ebay.de/itm/A22-BMW-3er-E21- ... 4634560ffd
Groeten Rick
http://www.ebay.de/itm/A22-BMW-3er-E21- ... 4634560ffd
Groeten Rick