Peter V: BMW E21 320/6 1981
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag dus de wisseldag.
Omdat ik een airco-uitvoering heb is het wat moeilijker sleutelen maar dat mag de pret niet drukken. De oude waterpomp heeft aan de onderzijde een overdrukgaatje wat gaat lekken zodra de eerste afdichting kapot gaat. Hiermee bescherm je iets de buitenste sealafdichting. Deze lekte al wat na drie jaar. Aangezien ik ook een irritante jank bij mijn motor had moest dit bijna wel de waterpomp zijn. Ondertussen dus de pomp vervangen en gelijk over naar het type 2 met een nieuwe viscokoppeling. Na montage van twee nieuwe V-snaren de eerste ontluchtingsronde. Wat inderdaad opvalt is dat deze visco een stuk minder meedraait dan mijn oude (deze koppelde en ontkoppelde nog steeds trouwens.)
Met het opwarmen inclusief de kachelkraan open kwam ik maar net iets boven het midden uit van de meter dus de visco bleef ontkoppeld. Wat ik nu wel weet is dat het irritante gejank niet van de waterpomp afkomt want het is er nog steeds.
Het moet dus bijna de dynamo of aircocompressor zijn. Als ik alle electrische verbruikers aanzet zou de dynamo zwaarder belast moeten zijn en zou je volgens mij een slecht lager nog duidelijker moeten horen dus ik ben nu bijna zeker dat het de compressor is. Helaas maar daar doe ik voorlopig even niets aan.
Morgen een tweede ontluchting en een stukje rijden. Op naar zaterdag a.s.
Omdat ik een airco-uitvoering heb is het wat moeilijker sleutelen maar dat mag de pret niet drukken. De oude waterpomp heeft aan de onderzijde een overdrukgaatje wat gaat lekken zodra de eerste afdichting kapot gaat. Hiermee bescherm je iets de buitenste sealafdichting. Deze lekte al wat na drie jaar. Aangezien ik ook een irritante jank bij mijn motor had moest dit bijna wel de waterpomp zijn. Ondertussen dus de pomp vervangen en gelijk over naar het type 2 met een nieuwe viscokoppeling. Na montage van twee nieuwe V-snaren de eerste ontluchtingsronde. Wat inderdaad opvalt is dat deze visco een stuk minder meedraait dan mijn oude (deze koppelde en ontkoppelde nog steeds trouwens.)
Met het opwarmen inclusief de kachelkraan open kwam ik maar net iets boven het midden uit van de meter dus de visco bleef ontkoppeld. Wat ik nu wel weet is dat het irritante gejank niet van de waterpomp afkomt want het is er nog steeds.
Het moet dus bijna de dynamo of aircocompressor zijn. Als ik alle electrische verbruikers aanzet zou de dynamo zwaarder belast moeten zijn en zou je volgens mij een slecht lager nog duidelijker moeten horen dus ik ben nu bijna zeker dat het de compressor is. Helaas maar daar doe ik voorlopig even niets aan.
Morgen een tweede ontluchting en een stukje rijden. Op naar zaterdag a.s.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi dan is het lekje toch opgelost.
Net iets boven midden had ik ook met kachelkraan helemaal open.
Jammer dat het geluid niet weg is...
Hier een airco compressor, kost 300euro...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Net iets boven midden had ik ook met kachelkraan helemaal open.
Jammer dat het geluid niet weg is...
Hier een airco compressor, kost 300euro...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Apr 05, 2015 10:41 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Je kunt eens even alle snaren eraf gooien en kijken wat je dan over houdt. Dsitributie kan natuurlijk ook een rol spelen. En dan snaar voor snaar erop, en met de snaren eraf kun je zowieso alle draaiende delen op speling controleren. Ook leuk: gewoon met een bus WD40 aan de gang. Je hoeft niet veel te spuiten, een klein beetje is doorgaans al genoeg om de boosdoener op te sporen.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Met de WD40 ben ik al bezig geweest inderdaad. Ik verwacht dus de aircopomp, misschien dat ik morgen eens die snaar eraf haal. Het gaat niet makkelijk omdat deze pomp niet versteld kan worden om de snaar te spannen, altijd leuk die italianen.
Speling had ik iets op de waterpomp dus ik dacht gelijk twee problemen op te lossen. De aircopomp heeft geen voelbare speling en ook de dynamo niet maar dat zegt niet alles over een lager wat geluid maakt.
@Remy, het lekje is inderdaad weg en dat is belangrijk genoeg. Wat betreft de aircopomp moet ik echt kijken of ze gelijk zijn, De mijne is namelijk een aftermarkt en geen origineel BMW.
Maar dit wordt op termijn wel opgelost hoor, even geduld zeg maar.
Speling had ik iets op de waterpomp dus ik dacht gelijk twee problemen op te lossen. De aircopomp heeft geen voelbare speling en ook de dynamo niet maar dat zegt niet alles over een lager wat geluid maakt.
@Remy, het lekje is inderdaad weg en dat is belangrijk genoeg. Wat betreft de aircopomp moet ik echt kijken of ze gelijk zijn, De mijne is namelijk een aftermarkt en geen origineel BMW.
Maar dit wordt op termijn wel opgelost hoor, even geduld zeg maar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Omdat ik een E21 heb met airco ( dus een condensor voor de radiateur) en ik ook heb gezien hoe "goed" dat de standaard koeling is op een E21 ben ik vandaag bezig geweest om de elektrische fan van de condensor een dubbelfunctie te geven.
Dit betekent dat ik binnen het schema van de airco een tweede relaisschakeling heb gemaakt zodat ik vanaf binnen met een schakelaartje de elektrische fan als backup koeling kan schakelen.
De normale functie "airco" kan ook gewoon gebruikt worden zoals het hoort.
Met dank aan Daniel voor de originele relaishouder is dit geheel "origineel" weggewerkt in de standaard zekeringkast.
Morgen nog de schakelaar zelf inbouwen in de schopplaat onder het dashboard en dan is er weer een klusje klaar.
Dit betekent dat ik binnen het schema van de airco een tweede relaisschakeling heb gemaakt zodat ik vanaf binnen met een schakelaartje de elektrische fan als backup koeling kan schakelen.
De normale functie "airco" kan ook gewoon gebruikt worden zoals het hoort.
Met dank aan Daniel voor de originele relaishouder is dit geheel "origineel" weggewerkt in de standaard zekeringkast.
Morgen nog de schakelaar zelf inbouwen in de schopplaat onder het dashboard en dan is er weer een klusje klaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Nee, dan is het klusje nog NIET klaar. Dan maak je alle foto's en die plaats je hier. Dan ben je klaar 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Daar vallen weinig foto's van te maken toch?uwbuurman wrote:Nee, dan is het klusje nog NIET klaar. Dan maak je alle foto's en die plaats je hier. Dan ben je klaar
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik denk aan een mooie foto van je zekeringkast, van je draadjes en van je mooie e21... Plaatjes, aanschouwelijk onderwijs, Peter! ik zie vast weer iets wat ik kan namaken hahaha
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi, Heb je weer een minder levendig temperatuurverloop. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik kan dat doen natuurlijk.
Het eigen relais van de airco (Italiaanse installateur) zit nog naast de zekeringkast met de bedrading.
Het deel van mij zit uiteraard hierop verwerkt en hangt aan het ontlastrelais wat standaard in elke E21 zit. Deze valt dus in de zekeringkast.
Op termijn wil ik het relais van de airco zelf ook inbrengen in de zekeringkast zodat ik de bedrading ernaast kwijt ben.
De bedrading naar de schakelaar binnen gaat via de originele draadboom en doorvoer naar binnen en de schakelaar zit rechts naast de stuurkolom in de schopplaat.

Het eigen relais van de airco (Italiaanse installateur) zit nog naast de zekeringkast met de bedrading.
Het deel van mij zit uiteraard hierop verwerkt en hangt aan het ontlastrelais wat standaard in elke E21 zit. Deze valt dus in de zekeringkast.
Op termijn wil ik het relais van de airco zelf ook inbrengen in de zekeringkast zodat ik de bedrading ernaast kwijt ben.
De bedrading naar de schakelaar binnen gaat via de originele draadboom en doorvoer naar binnen en de schakelaar zit rechts naast de stuurkolom in de schopplaat.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Het is echt alleen als backup hoor.bmw e12 e21 wrote:Mooi, Heb je weer een minder levendig temperatuurverloop.
Ik schrik niet meer als ze op 3/4 uitkomt. Met de infraroodmeting gemeten is dat ongeveer 5 tot 7 graden boven de middenwaarde van 81°c.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dat heb je mooi weggewerkt.Peter V. wrote:Het is echt alleen als backup hoor.bmw e12 e21 wrote:Mooi, Heb je weer een minder levendig temperatuurverloop.
Ik schrik niet meer als ze op 3/4 uitkomt. Met de infraroodmeting gemeten is dat ongeveer 5 tot 7 graden boven de middenwaarde van 81°c.
Ik zag het niet graag, de naald op 3/4. Dus maar een FEBI BILSTEIN visco gezet en probleem is opgelost.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Om alles een beetje up to date te houden. Voor onze vakantie een set recaro's gekocht voor de 320. Deze liggen nu bij de bekleder om samen met de achterbank naar beige leder te gaan. Nog 3 weken wachten en dan kunnen we de eifel in met het andere interieur.


Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.