Jeroen wrote:Ik ben geen expert maar dit is zo ongeveer de basis...
Welke soorten koelvloeistof zijn er?
Conventioneel: op basis van mono ethyleen glycol, G11 of SP11. Kleur: blauw, groen of blauw/groen.
Modern: mono propyleen glycol, G12 of SP12. Longlife en silicaatvrij. Kleur: rood.
Meest recente variant is de met name voor VAG ontwikkelde G12+, deze is roze van kleur.
Overigens is koelvloeistof in de basis blank en wordt voor de herkenbaarheid een kleurstof toegevoegd, maar er zijn garagebedrijven die blank koelmiddel gebruiken om verkleuring te voorkomen die optreedt bij vermenging van verschillende specs (leidt dan vaak tot een roestbruine kleur).
Welke in mijn BMW?
In alle oudere modellen uitsluitend de conventionele blauw/groene variant. Medio 2003 is BMW overgestapt op de rode G12.
Mengen?
Je kunt een hele verhandeling houden over wat evt wel of niet kan maar wat mij betreft houden we het simpel: niet mengen. Vermenging kan leiden tot klonteren en in onze oudere blokken ook delen van het koelsysteem aantasten met kostbare schade of verstoppingen tot gevolg. Niet doen dus.
Aanlengen met water?
Altijd volgens de instructies van de betreffende leverancier maar dat is doorgaans mogelijk, mits met gedemineraliseerd water om oa kalkafzetting te voorkomen. Om die reden vul je een koelsysteem alleen in uiterste nood (als je langs de weg staat) met gewoon sloot- of kraanwater. Koelvloeistof is toegespitst op verhitting, heeft koelende/warmtegeleidende eigenschappen, heeft een smerende werking en bevat anti-oxidanten. Daarin schiet elke vorm van water tekort. En sowieso heeft water een lager kookpunt en bevriest (uiteraard) eerder!
Zie ook top tech topics