Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Wilmo »

Een centraal draadje. Er komen vast tips voorbij die niet alleen ik interessant vind. Ik heb altijd gereden met een Pierburg 1b2 omdat dat nou eenmaal zo uitkwam. Nu de auto toch blijft leven en centjes om de kont krijgt, zit ik al een tijd aan een carburateur upgrade te denken. Motorfietscarbs vind ik gaaf vanwege het design, maar kennelijk problematisch om te installeren. Het idee van een handmatige choke staat me ook aan.

Origineel zaten er natuurlijk Didta's, Pierburgs, Solex op de BMW's. Weber... Mooi, maar erg duur en zoals ik altijd hoor, een nachtmerrie om af te stellen. Maar ik lees ook wel goeie dingen om de Weber DGAV. Toevallig kwam ik die tegen en past op een spruitstuk dat ik heb liggen, de prijs is mooi, het idee van een tweetraps is interessant en in Zweden bestaat een levendige Volvo-scene en die Webers zitten vaak op Volvo's. Dit is een 32/36 versie.



Als we nu een blank papiertje hebben en we mogen iets helemaal opnieuw schetsen: Wat voor carburateur past het best bij een M10 1.8?
Last edited by Wilmo on Tue Jun 02, 2015 10:45 am, edited 1 time in total.


Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Carburateur upgrade M10 1.8

Post by Christoph »

De dubbele stromberg van de Volvo b18 motoren lijkt me ook gaaf, alleen ook een ramp qua afstelling
:bag
hen123drik
Upcoming E21 fanatic
Posts: 40
Joined: Wed Jul 06, 2011 1:50 pm

Re: Carburateur upgrade M10 1.8

Post by hen123drik »

weber 32/34 dmtl. Zou ik graag in willen ruilen voor mijn pierburg 2b4. Schijnt qua prestaties en verbruik ongeveer gelijk te zijn maar de weber is minder complex, makkelijker af te stellen en minder gevoelig voor storingen (heb ik me laten vertellen).
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Wilmo »

Ik had er zelf niet echt aan gedacht, maar gister werd me de suggestie gemaakt om er injectie van te maken. Ik heb een beetje het gevoel van sodomie, maar eigenlijk is het ook niet zo gek.

Voordat ik me in begon te lezen had ik meer het Motronic idee van de K-Jetronic zodat de motor karakteristiek te tunen is via de ECU, maar dat gaat 'em niet worden dan.

Is het handig om K-Jetronic in te bouwen? En dan is het het best om de hele kop over te zetten zodat de transistorontsteking (de mijne was ooit een 315) ook weer te laten werken?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by uwbuurman »

Gedoe, dan kun je beter een injectieblok kopen. Moet ook een brandstofpomp bij de tank.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Wilmo »

Lezen, lezen, lezen. Ik vind motorfiets carbs nog steeds vet. Hoe kun je dat geluid nou niet vet vinden. En ik las nu iets dat me écht aanstaat. Beginnen met de carbs, een inlaatspruitstuk lassen dat half voorbereid is voor injectoren. Zodat, als ik dat wil, ik een commonrail met injectoren achter de carbs kan installeren en met verschillende instellingen door Megasquirt of KDFI een ideale setup kan maken. De carbs zouden in dat geval als throttle body gaan werken.

Ik mag zeurend lijken, maar met die afstanden die ik rijd, wordt ik niet vrolijk van 1500km met 1:10. Dus als een Megasquirt kan helpen een beter verbruik te geven op de snelweg en als je dan in de bergen bent, na een paar klikken de laatste NM's eruit kan halen. En dat met het geluid van de bike carbs... :driving

Nu ook een goede tip gevonden dat de meesten fout doen: 4x40mm is een enorme overkill en gaat niet goed lopen. Een carb vinden die een vergelijkbaar vermogen (100-130pk) op de motor heeft gegeven zal beter zijn voor mijn toepassing dan die echte monsters. Ik heb nu 2x38mm op het uitlaatspruitstuk zitten, dus dat begint ook ergens op te lijken.

Ik lijk nu te zwabberen tussen honderden opties, jonge hond, doe nou normaal doe je al gek genoeg, maar deze voelt wel goed. Zelfs beter dan een relatief standaard en makkelijke oplossing van de 32/36DGAS.


Owja, en het gas gaat eruit.
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Christoph »

Injectoren na carb lijkt me niet verstandig, een carb heeft steeds een venturi ,wat op zich een remming is voor de luchtstroom. Dan doe je het voordeel van de injectie teniet.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Wilmo »

Ok... Wat is het verschil tussen een venturi en een gasklep in deze? En deze gele BMW heeft iets soortgelijks:



Op 1:13 begint het.

Dus elk throttle body is een belemmering voor de luchtstroom. Ik begrijp alleen het verschil tussen een traditioneel throttle body en de bike carbs niet. Het lijkt me dat die bike carbs minder belemmering zijn dan bijvoorbeeld de oplossing op de gele E21.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by BertjeConti »

Een venturi is een vernauwing in de buis waardoor onderdruk ontstaat omdat de luchtstroom plaatselijk versneld wordt. Door de onderdruk stroomt er in een carburateur benzine via de sproeiers in de venturi.
Druk in de venruri is immers lager dan in de vlotterkamer.
een 'throttlebody' heeft deze vernauwing niet en heeft bij voledig open gasklep dus minder weerstand, oftewel meer lucht oftewel betere vulling.

ITB's zij leuk voor hoge toerentallen, maar onderin heb je maar weinig power. Een op de motor afgestemde aanzuigbuizen in een (injectie) spruitstuk zorgen voor een betere vulling op lagere toerentallen.
Megasquirt en ITB'S is erg lastig.

Op het engelse deel staat een uitgebreidde beschrijving van mijn ombouw van carb naar megasquirt.
Ik heb precies jouw doelen bereikt.
Met mijn 6 cilinder haal ik nu makkelijk 8l/100km , voldoende vermogen, en goede motor eigenschappen in alle omstandigheden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by BertjeConti »

Oh ja
en om de voordelen van ITB'S te kunnen benutten heb je ook een veel wildere nokkenas nodig.

Op motoren zijn het vooral de nokkenas karakterestieken die dat specifieke geluid geven en niet de 4 losse carbs.
ook die powerboost die loskomt boven bijvoorbeeld 5000rpm op een gs750 is hoofdzakelijk te danken aan de karakteristieken van de nokkenas(en)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by Christoph »

Ik heb weer wat bijgeleerd. Ben Veel meer thuis aan dieselmotoren. Vrachtwagens zijn men dagelijks werk
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by BertjeConti »

Is ons jonge hondje plots weer rustig?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Carburateur upgrade M10 1.8 of injectie?

Post by BertjeConti »

Wilmo

Ik heb je E21 317 avontuur zonet helemaal doorgenomen. Je bent een echte aanhouder, menigeen had die auto alang van de hand gedaan.

Ergens lopen er wel parallellen tussen jouw BMW en die van mij.

Het injectie idee, daar moet je toch nog maar eens goed over nadenken. Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad dat ik de carburateur en 'zundverteiler' van onze BMW naar de .... heb gestuurd.
De BMW geeft nu na de ombouw echt zoveel meer 'freude am fahren' dat we weer allerlei plannen krijgen om er leuke dingen mee te gaan doen zoals treffens en klassieke rally's.
Voor de ombouw is onze BMW hoofdzakelijk als boodschappen auto misbruikt. Rijdend houden en door de apk duwen, dat was het dan voor vele jaren.

Ik heb onze BMW een jaar geleden gefaseerd omgebouwd naar Megasquirt met sequentiële injectie en wasted spark ontsteking.
Tijdens de ombouw is de BMW dagelijks bruikbaar gebleven en heeft geen garage gezien.

Voor de ombouw heeft de BMW ok vele jaren op LPG gelopen, maar dankzij de Nederlandse regering is de gasinstallatie er eind 2013 uit gehaald, en daarmee begon het geetter met de solex 4A1.

Het verschil in prestaties tussen toen op Lpg en nu na de ombouw is gewoon mega.

Ik heb er nog spijt van dat ik m op de sharknose meeting niet op de dyno gezet heb, om bevestigd te krijgen hoeveel pktjes er nog aan boord zijn.

Voor mij nooit geen carburateurs meer !!!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply