2.3 ombouw naar 2.7
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4559
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
dit is mijn blok na 1,5mm vlakken en zonder verstelbaar nokkenastandwiel
.. krukasmarkering is spot on en op de nokkenasmarkering zit een minimale speling .. in mijn ogen verwaarloosbaar dus ook gekozen om voor een standaard nokkenwiel te gaan .. ik denk dat je dit zoals Jeroen al aangeeft blok per blok moet bekijken en dan oordelen of een regelbaar tandwiel nodig is of niet
.. krukasmarkering is spot on en op de nokkenasmarkering zit een minimale speling .. in mijn ogen verwaarloosbaar dus ook gekozen om voor een standaard nokkenwiel te gaan .. ik denk dat je dit zoals Jeroen al aangeeft blok per blok moet bekijken en dan oordelen of een regelbaar tandwiel nodig is of niet
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Maar de timing van de nokkenas is altijd een compromis. Als de motor een ander karakter krijgt, zou je dat wellicht kunnen versterken of juist compenseren met de timing van de nokkenas. Lijkt me aardig om dat te testen op den duur.
Goeie foto's Gerrit! Heb je ook een foto van de bovenkant van het onderblok met de zuiger op BDP? Hoeveel ruimte heb je nog over tussen zuiger en kop?
Goeie foto's Gerrit! Heb je ook een foto van de bovenkant van het onderblok met de zuiger op BDP? Hoeveel ruimte heb je nog over tussen zuiger en kop?
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4559
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
met uitgefreesde pockets in de zuigers
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Bedankt Gerrit! Ik had gedacht dat de rand van de zuiger de kop zou gaan raken maar dat is dus nog lang niet het geval als ik zo de klei op de rand zie. Je hebt lekker veel ruimte voor je kleppen ook zo op deze manier.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er zoveel ruimte in het originele ontwerp zit. Je zou toch zeggen dat de rand van de zuiger zo goed mogelijk moet aansluiten op de kop. Weliswaar met een veiligheidsmarge van een millimeter of iets dergelijks. Maar in dit geval is er dus nu nog wel 2mm (schatting obv je foto) over, terwijl je al 1,5mm hebt weggefreesd. Dat zou betekenen dat er wel 3,5mm ruimte in het originelenontwerp zit?
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er zoveel ruimte in het originele ontwerp zit. Je zou toch zeggen dat de rand van de zuiger zo goed mogelijk moet aansluiten op de kop. Weliswaar met een veiligheidsmarge van een millimeter of iets dergelijks. Maar in dit geval is er dus nu nog wel 2mm (schatting obv je foto) over, terwijl je al 1,5mm hebt weggefreesd. Dat zou betekenen dat er wel 3,5mm ruimte in het originelenontwerp zit?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29368
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Lijkt me dat dat te maken heeft met de vorm van de verbrandingskamers. Er moet nog wel een kamertje overblijven en als die ruimte in de kop beperkt is zal die van de andere kant moeten komen.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4559
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Zuigers hebben idd speling genoeg .. de kleppen / zuigers is veel minder.
Er is 0.8 mm uit de zuiger gefreesd .. marge na 1.5mm vlakken blok kwam op 1.2mm speling tss zuiger en klep bij koud blok .. redelijk op de grens dus zeker gespeeld.
Blok nog verder freezen wil ook zeggen nog meer van de zuiger halen en dan kom je daarmee weer tegen de grens
Blijft comprmissen sluiten
Er is 0.8 mm uit de zuiger gefreesd .. marge na 1.5mm vlakken blok kwam op 1.2mm speling tss zuiger en klep bij koud blok .. redelijk op de grens dus zeker gespeeld.
Blok nog verder freezen wil ook zeggen nog meer van de zuiger halen en dan kom je daarmee weer tegen de grens
Blijft comprmissen sluiten
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
draadje gevonden!
Nadeel is dat als je op 2.7 zoekt de zoekfunctie niet werkt, daarom kon ik hem eerst niet vinden.
Ik ga het eens doorlezen
Nadeel is dat als je op 2.7 zoekt de zoekfunctie niet werkt, daarom kon ik hem eerst niet vinden.
Ik ga het eens doorlezen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29368
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Alle enigszins hout snijdende technische draadjes staan wel in De Belangrijkste Technische Topics, dat scheelt ook weer zoeken...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18720
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Nieuwe vraag in dit draadje. Gaat over de WUR. Een 2.3 blok heeft de wur op de plek waar een 320/6 de brandstofpomp heeft. Die plaats op een b25 en b27 is helemaal vlak, de plek voor de ontsteking zit er wel.
Ik heb wel eens begrepen dat die WUR koud op het blok gemonteerd zit, dus dat ik alleen een gat hoef te boren en te tappen voor een draadeindje, waar de WUR mee vast zit. Klopt dat? Of moet het gat waar de benzinepomp in zit ook geboord worden? Wie kan me verder helpen? Is dat voldoende voor die WUR om zijn werk te kunnen doen?
Ik heb wel eens begrepen dat die WUR koud op het blok gemonteerd zit, dus dat ik alleen een gat hoef te boren en te tappen voor een draadeindje, waar de WUR mee vast zit. Klopt dat? Of moet het gat waar de benzinepomp in zit ook geboord worden? Wie kan me verder helpen? Is dat voldoende voor die WUR om zijn werk te kunnen doen?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29368
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Nee hoor dat is prima, WUR wisselt niets rechtstreeks fysiek uit met blok of kop.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29368
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Origineel 2, aan weerszijden 1, maar 't heeft weinig te houden natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Nu we het toch over die omgeving hebben: in het B25 blok zit op de plaats van de stroomverdeler een metalen afdek dop. Aluminium? Ik heb voorzichtig geprobeerd om deze eruit te krijgen maar nog niet met succes. Gewoon meer geweld gebruiken? Of heeft iemand een goeie tip?