
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Eveneens diep respect Koos. Ik zou hier moedeloos van worden, maar jij bokst het voor elkaar. 

Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Thanks, Raymond! We zijn er echter nog niet. Mijn angst zit er in dat de afwerking niet goed genoeg is. Niet alles zal nieuw zijn... Hoe gaat het eindresultaat uitpakken? Ik denk dat de verwachtingen van anderen wel eens te hoog kunnen zijn. Maar ach, het is mijn auto.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik denk dat ik bever de finish van jouw e28 kan halen bijvoorbeeld. Maar over een paar jaar weten we het
Wat ik probeer te zeggen is dat ik denk dat ik bever de finish van jouw e28 kan halen bijvoorbeeld. Maar over een paar jaar weten we het

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Mooi werk weer Koos. Nu alles afgekit is en de dreunmatten komen erin, ben je nu eindelijk aan het opbouwen en weet je waar je het voor doet.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Dank Arnold! Krijg inderdaad ook zin in opbouwen nu. Moet nog een stukje kitten aan de bodem, dan moet ik eerst de bok omzetten van rechts naar links kantelen. Doe ik komende week, dan is dat klaar.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Ik heb de spuit in jouw auto gelegd. Kun je de bodem ook alvast doen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Maar wel de mijne eerst afplakken 

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Dan nog, wel afplakken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Ik heb de veerpoten uit elkaar gehaald. Nadere inspectie leert me het volgende:
Ik heb achter 18 jaar oude eibach veren

En Bilstein B8 (sport?) schokdempers


Ik heb voor honky tonky wappie wappie veren

En vermoedelijk dan ook B8 schokdempers, maar Biesheuvel kon me niet helpen met het nummer…

Oude veren:

Nieuwe Eibach veren!!

Omdat de veerpoten alleen uit elkaar konden met een luchtsleutel, die ik niet heb, aan een compressor, die aan het eind van zijn leven is, heeft Arnold me even geholpen. Dank! Maar eigen gereedschap is altijd goed, dus ik heb twee nieuwe aanwinsten!!
Nieuwe jong gebruikte compressor, 100 liter tank, aanzuigcapaciteit 425l/m, ingebouwd reduceerventiel.

En een nieuwe luchtsleutel, Rodcraft, zware uitvoering, genaamd The Beast. Kan max 1295 Nm draaien…


Deze twee artikelen zijn overigens aangeleverd door de huissponsor. Bedankt, Pa&Ma!
Ik heb achter 18 jaar oude eibach veren

En Bilstein B8 (sport?) schokdempers


Ik heb voor honky tonky wappie wappie veren

En vermoedelijk dan ook B8 schokdempers, maar Biesheuvel kon me niet helpen met het nummer…

Oude veren:

Nieuwe Eibach veren!!

Omdat de veerpoten alleen uit elkaar konden met een luchtsleutel, die ik niet heb, aan een compressor, die aan het eind van zijn leven is, heeft Arnold me even geholpen. Dank! Maar eigen gereedschap is altijd goed, dus ik heb twee nieuwe aanwinsten!!
Nieuwe jong gebruikte compressor, 100 liter tank, aanzuigcapaciteit 425l/m, ingebouwd reduceerventiel.

En een nieuwe luchtsleutel, Rodcraft, zware uitvoering, genaamd The Beast. Kan max 1295 Nm draaien…


Deze twee artikelen zijn overigens aangeleverd door de huissponsor. Bedankt, Pa&Ma!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:47 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Nu het kitten bijna helemaal gedaan is (nog een paar stukjes, maar dan moet de auto op de andere kant), is het tijd voor de bitumen. Even een bekentenis, ik doe zo veel als mogelijk om de E21 weer origineel te krijgen, maar de bitumen plak ik behoorlijk royaler dan dat BMW dat heeft gedaan. Waarom? Hoe meer antidreun, hoe stiller en steviger de auto aanvoelt.
Ik heb royaal bitumen matten ingekocht, 7 stuks van 1m2 per stuk, 4 mm dik. Zelfklevend.
Eerst heb ik de zijpanelen uitgesneden, rekening houdend met de clips voor de lijsten op de zijkant


En plakken maar. Eerst met de verfbrander het metaal lekker voorverwarmen, daarna de mat erin plakken en aandrukken terwijl ik met de verfbrander de mat ook goed warm stook.

In de kofferbak komen deze twee stroken. BMW had standaard een plaat boven de uitlaat, maar bij de 323i is niet besloten om boven de andere einddemper ook een mat te plakken. Ik doe dat wel.





De hoedenplank geplakt

De rugleuning van de achterbak geplakt

Voor de zitting kan ik bijna een complete plaat gebruiken.


De rest gedaan, inclusief middentunnel.




Ik denk dat de auto gemakkelijk 40 kilo zwaarder is geworden. Ik heb nagenoeg 5m2 (!!) gebruikt. Van 5 volle platen is dit het enige wat over is…


Ik heb royaal bitumen matten ingekocht, 7 stuks van 1m2 per stuk, 4 mm dik. Zelfklevend.
Eerst heb ik de zijpanelen uitgesneden, rekening houdend met de clips voor de lijsten op de zijkant


En plakken maar. Eerst met de verfbrander het metaal lekker voorverwarmen, daarna de mat erin plakken en aandrukken terwijl ik met de verfbrander de mat ook goed warm stook.

In de kofferbak komen deze twee stroken. BMW had standaard een plaat boven de uitlaat, maar bij de 323i is niet besloten om boven de andere einddemper ook een mat te plakken. Ik doe dat wel.





De hoedenplank geplakt

De rugleuning van de achterbak geplakt

Voor de zitting kan ik bijna een complete plaat gebruiken.


De rest gedaan, inclusief middentunnel.




Ik denk dat de auto gemakkelijk 40 kilo zwaarder is geworden. Ik heb nagenoeg 5m2 (!!) gebruikt. Van 5 volle platen is dit het enige wat over is…


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:48 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
mooie vooruitgang! mooi gereedschap ook..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Ziet er weer very profie uit, zoals we hier inmiddels gewend zijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Mooie vorderingen weer Koos! 

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Netjes! toevallig vorige week dezelfde luchthamer gaan halen :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]