323i van Walter
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Mooi! Staat 'm goed Walter! Het moet allemaal nog 'even' los maar ik heb goede hoop op fraaie kijkers met wimpers in jouw E21 over een maandje!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
leuk zo'n SWRA .. nog leuker als ze werkt .. succes met de distributie werken 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Ziet er goed uit. 

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Lekker bezig Walter. Zo zie je alles is te leren.
De distributie ga jij ook hoofdzakelijk zelf doen. Ik sta erbij en kijk erna
Heb je alle info over de bestellijst al?
De distributie ga jij ook hoofdzakelijk zelf doen. Ik sta erbij en kijk erna


Heb je alle info over de bestellijst al?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Vind het ook leuk om te doen, Peter. Dus dat komt dik voor elkaar. Heb met Ite een lijstje opgesteld en daarvan alles besteld. Zoals alleen in ander topic gemeld zat daar geen andere poulie voor de V-snaar bij. Laten we de komende dagen ff contact hebben (tel/WhatsApp) om dat goed door te spreken.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Is goed. Je heb bekeken welke riem je heb dus?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Zo, een volle dag sleutelen bij en met Peter verder... Maar bij mij in de garage staat een e21 323i met verse distributie, waterpomp en een naar nieuw type omgebouwde visco. Het was voor mij een zeer leerzame en bijzondere dag! Peter heeft me de hele dag geholpen (of eigenlijk, ik heb Peter geholpen
). Het ging eigenlijk allemaal best volgens plan, alleen kregen we de oude visco met de fan er met geen mogelijkheid vanaf. UIteindelijk de 4 boutjes aan de binnenkant met het nodige geweld aan de oude visco losgedraaid om het dan maar vanaf die kant te doen. En met succes uiteindelijk. Met de uiterst secure Peter wisten we met de distributie-wissel 200% zeker dat alles in de juiste stand stond (krukas, ontsteking, nokkenas) maar toch vond ik het moment van de auto starten om 16:00 uur best spannend... Maar: starten en lopen!!! En veel rustiger zonder die constant meedraaiende fan, nu hoor ik tenminste m'n "niks-zo-fijn-als-een-zes-in-lijn" lopen!
De terugreis naar huis verliep ook heel voorspoedig. Wel een wat bezwete bestuurder vanwege de verwarming die vol open moest blijven vanwege de volledig ververste koelvloeistof. Onderweg bleef de temperatuurmeter strak op de helft staan. Ter hoogte van Vianen heb ik de verwarming uitgedaan en ook toen bleef die meter op dezelfde stand staan (bij ong. 110 km/u). Thuis aangekomen even stationair laten draaien en vervolgens de garage in gemanouvreerd liep de temperatuurmeter op richting 3/4, maar niet verder.
Kortom: ik hang nu moe, maar zo enorm/ontzettend/vreselijk voldaan op de bank! Peter: nogmaals enorme dank voor vandaag!
@Ite: jouw bijdrage aan de voorkant is ook van grote hulp geweest, waarvoor ook (nogmaals) mijn dank!
@Roelof: nogmaals dank aan jou voor je snelle hulp in het voorzien van de juiste poelie, heel blij mee!
Enige wat we nog tegenkwamen is dat de dynamo vanwege vergaand vergane rubbers nogal uit het lood gepositioneerd staat. Dat zou voor het mooie en goede nog voor de Eifel gefixed moeten worden... Wordt nog vervolgd.
Greetz,
Walter.
Oh ja... foto's....
Ik heb ze niet, Peter heeft wel "bewijs van mijn aanwezigheid" vandaag gemaakt... 


De terugreis naar huis verliep ook heel voorspoedig. Wel een wat bezwete bestuurder vanwege de verwarming die vol open moest blijven vanwege de volledig ververste koelvloeistof. Onderweg bleef de temperatuurmeter strak op de helft staan. Ter hoogte van Vianen heb ik de verwarming uitgedaan en ook toen bleef die meter op dezelfde stand staan (bij ong. 110 km/u). Thuis aangekomen even stationair laten draaien en vervolgens de garage in gemanouvreerd liep de temperatuurmeter op richting 3/4, maar niet verder.
Kortom: ik hang nu moe, maar zo enorm/ontzettend/vreselijk voldaan op de bank! Peter: nogmaals enorme dank voor vandaag!
@Ite: jouw bijdrage aan de voorkant is ook van grote hulp geweest, waarvoor ook (nogmaals) mijn dank!
@Roelof: nogmaals dank aan jou voor je snelle hulp in het voorzien van de juiste poelie, heel blij mee!
Enige wat we nog tegenkwamen is dat de dynamo vanwege vergaand vergane rubbers nogal uit het lood gepositioneerd staat. Dat zou voor het mooie en goede nog voor de Eifel gefixed moeten worden... Wordt nog vervolgd.
Greetz,
Walter.
Oh ja... foto's....



BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
So it didn't happen
Maarre mooi dat het geregeld is!
Wanneer kom je bij mij de Brasil voorzien van een nieuwe distiriem?
(zie het als een soort examen
)

Maarre mooi dat het geregeld is!
Wanneer kom je bij mij de Brasil voorzien van een nieuwe distiriem?
(zie het als een soort examen

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Walter,
Ik heb voor mijn e12 en e21 PU bussen gezet:
http://www.ebay.de/itm/2x-Generator-Lic ... 3cfbfdc2d7
De originele vind ik nogal zwak.
Ik heb voor mijn e12 en e21 PU bussen gezet:
http://www.ebay.de/itm/2x-Generator-Lic ... 3cfbfdc2d7
De originele vind ik nogal zwak.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Mooi dat de terugrit goed is gegaan.
Het was de centrale bout van de oude visco die geen zin had om netjes los te komen. Maar dit hebben we inderdaad anders wel kunnen doen.
Dat examen heeft hij niet nodig hoor. Zal best goed gaan.
Die bussen van de dynamo hebben inderdaad hun beste tijd gehad. Blij dat ik heb kunnen helpen Walter!
Het was de centrale bout van de oude visco die geen zin had om netjes los te komen. Maar dit hebben we inderdaad anders wel kunnen doen.
Dat examen heeft hij niet nodig hoor. Zal best goed gaan.
Die bussen van de dynamo hebben inderdaad hun beste tijd gehad. Blij dat ik heb kunnen helpen Walter!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
bmw e12 e21 wrote:Walter,
Ik heb voor mijn e12 en e21 PU bussen gezet:
http://www.ebay.de/itm/2x-Generator-Lic ... 3cfbfdc2d7
De originele vind ik nogal zwak.
Dit zijn alleen de onderste toch? Ook de bovenste bij de stelbout is verrot. Gewoon compleet doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Goed nieuws! Ik heb ook weleens de luchttol op die bout van de vin moeten zetten, en de eerste distriwissel met de Baur wilde 'ie ook niet en had ik geen luchtgereedschap beschikbaar, en ook geen geduld. Daarop besloten de bout juist verder vast te zetten en toen brak 'ie netjes... ook los!
Anyway, operatie is geslaagd, dat is weer een stap voorwaarts en klaar voor weer een jaar of 6!
Anyway, operatie is geslaagd, dat is weer een stap voorwaarts en klaar voor weer een jaar of 6!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Ik wil je best komen helpen hoor Ite.323baur wrote:So it didn't happen![]()
Maarre mooi dat het geregeld is!
Wanneer kom je bij mij de Brasil voorzien van een nieuwe distiriem?
(zie het als een soort examen)
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1209
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Goed bezig Walter en was nog leuk ook denk ik zo!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
He Walter, fijn! Lekkere klussen weer achter de rug, jouw mooie E21 wordt beter en beter! Dit soort onderhoud moet je gewoon doen, heel belangrijk. En met hulp van Ite, Roelof en Peter heb je de klus geklaard. Goed bezig! Die dynamorubbertjes nog even wisselen en alles is "good to go"!