Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Post by Jeroen »

Image

Regards/groeten, Jeroen
hardy
E21 starter
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Post by hardy »

Er zijn van het reinigen en controleren van de injectors ook filmpjes op youtube
http://youtu.be/y_zWDvCjbu0
hardy
E21 starter
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Post by hardy »

Er zijn ook filmpjes op youtube over het reinigen en testen van de injectors.
http://youtu.be/y_zWDvCjbu0
Guido
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 323i Polaris

Post by Guido »

raymondw wrote:Met een 4-gas tester (co , hc , CO2, o2). De AFR ( is de reciproke van lambda) wordt met name door deze vier bepaald. Ofwel als co goed staat, maar hc erg hoog , dan loop je nog steeds kans op een te arm mengsel.
Ik dacht dat een hoog HC staat voor te rijk mengsel?
Er wordt zo veel brandstof ingespoten dat ie niet verbrand krijgt?

(Er vanuit gaande dat er geen sprake kan zijn van onvolledige verbranding door andere factoren, ontsteking, kleppen etc)
Of maak ik een denkfout...
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Poeh, terug naar de scheikundelessen voor mijn visie haha! Onverbrande koolwaterstoffen betekenen onverbrande brandstof door een te arm mengsel, teveel lucht waardoor de brandstof nooit aan verbranden is toegekomen (= hoge HC). Als er teveel brandstof is, dan komt deze niet tot een volledige verbranding en dat levert weer een onvolledig verbrande brandstofrest op (=hoge CO).

Ik zat al te zoeken naar meer metingen behorend bij bovenstaand plaatje maar de rest heb ik al weggemikt. Dit waren globaal de ervaringen:
1. mikken op een berekende lambda van 1.000 (ideaalwaarde AFR) levert bovenstaand plaatje op, maar dan zie je al dat de HC al iets op gaat lopen, je tippelt al naar een armer mengsel toe
2. ga je 'm iets rijker zetten zakt de lambda onder 1,000 maar daalt de HC ook wat (ik meen richting de 26). De CO begint dan op te lopen (ik meen naar ca 1.00%).

De ellende zit 'm met dat oude spul in een beperkte correlatie tussen de stationaire waardes en de waardes op toeren (deellast), waarbij onder belasting (daadwerkelijk rijden) het verschil zelfs nog groter wordt. Dat zie je bij motoren met K-Jet, maar zelfs met Motronic. Volgens bovenstaande viergastest staat de boel prima afgesteld, is ook lekker zuinig zo, maar in de praktijk is de auto niet vooruit te branden en loopt te arm.

Oplossing: idealiter monteer je een snelle wideband lambdasonde (02 sensor) met een snelwerkende uitlezing, zou zomaar nog eens in de 320iS kunnen komen. Maar met wat mobiele wideband metingen en trial and error vind je op een gegeven moment uit wat goed werkt op het moment dat je vooral focust op rij-eigenschappen en minder op verbruik of APK vereisten. En dan is de resultante dat de stationaire CO dan doorgaans hoger uitvalt, maar dat levert dus wel prestaties op, en minder risico's op een te arm lopende motor.

Dat laatste is weer iets waarop je de kans bij redelijk eenvoudige injectiesystemen (jaren 70-80) ziet toenemen naar mate het toerental stijgt, vooral weer een issue bij motoren die bovengemiddeld toeren draaien zoals de M motoren van BMW, vandaar dat die nog wat extra brandstof mogen. Alles binnen redelijke grenzen want op een gegeven moment wordt het wel weer te rijk natuurlijk, en krijg je bijv:
- haperende opwarmfase door extreem te rijk lopen (koude verrijking toegevoegd)
- hoog verbruik
- dalende prestaties door verstikkende werking van hoog CO

Ongetwijfeld heeft Raymond nog veel meer -en meer diepgaande- theorie hieraan toe te voegen. Maar voor mij heeft de praktijk iig ruimschoots uitgewezen dat een stationair optimum niet voor optimale prestaties zorgt en zelfs risicovol kan zijn. Vandaar dat ik doorgaans op hogere CO waarden afstel. De toegevoegde waarde daarvan is inmiddels op diverse toerritten aangetoond, maar ook bij auto's welke voor het circuit zijn afgesteld en worden gebruikt.
Regards/groeten, Jeroen
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Goed verwoord Jeroen!
Ik zoek in de rode E21 sowieso een breedband lambdasonde te plaatsen (air fuel ratio meter).
Heb al eens aan het zien geweest, maar er is zoveel aanbod, en meestal met veel te flashy metertjes voor een beetje onopvallend te monteren. :?
Als ik iets naar mijn goesting tegen kom dat nog een beetje discreet oogt dan post ik het hier wel...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Vooral jeroens laatste zin is maar al te waar!
Niet te zuinig co afstellen voor deze ouwe zooi, je hebt al snel te weinig brandstof.
Vooral bij forse belasting is dit heel snel merkbaar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik heb mijn 320/6.... dus de carburateur met de APK netjes op 1,7 staan maar zodra ik thuis ben gaat ze tussen de 2,5 en 3 vol% CO.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Idem hier CO stond bij de laatste afstelronde op 2.7 .. vermits ik er niet meer ban aangeweest zou die daar nog steeds moeten opstaan :D
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Peter_P
Upcoming E21 fanatic

Post by Peter_P »

Nick1984 wrote:Goed verwoord Jeroen!
Ik zoek in de rode E21 sowieso een breedband lambdasonde te plaatsen (air fuel ratio meter).
Heb al eens aan het zien geweest, maar er is zoveel aanbod, en meestal met veel te flashy metertjes voor een beetje onopvallend te monteren. :?
Als ik iets naar mijn goesting tegen kom dat nog een beetje discreet oogt dan post ik het hier wel...
Ik besef ook heel goed het nut van een breedband lambda met uitlezing permanent in de auto te hebben. Het plan om dat eens te bouwen, met een display dat identiek is als de metertjes die ik nu al bouw voor oliedruk etc. , bestaat al een hele tijd. Een breedband lambda sonde is wel niet meteen de eenvoudigste sensor om uit te lezen. Dat ding heeft nog een verwarmingselement etc. en overdreven veel info om ermee aan de slag te gaan heb ik spijtig genoeg nog niet gevonden.
Moest het ei ooit uitgebroed raken lees je er hier wel iets over.
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Peter_P wrote:
Nick1984 wrote:Goed verwoord Jeroen!
Ik besef ook heel goed het nut van een breedband lambda met uitlezing permanent in de auto te hebben. Het plan om dat eens te bouwen, met een display dat identiek is als de metertjes die ik nu al bouw voor oliedruk etc. , bestaat al een hele tijd. Een breedband lambda sonde is wel niet meteen de eenvoudigste sensor om uit te lezen. Dat ding heeft nog een verwarmingselement etc. en overdreven veel info om ermee aan de slag te gaan heb ik spijtig genoeg nog niet gevonden.
Moest het ei ooit uitgebroed raken lees je er hier wel iets over.
:thumbsup of ik zoveel geduld ga hebben weet ik niet :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Probleem is wel dat het pas nut heeft als je een snelle en nauwkeurige uitlezing hebt, eventueel gecombineerd met een waarschuwingslamp voor te arm lopen, die had ik in de racer zitten. Eén of ander Japans fabrikaat meen ik.
Regards/groeten, Jeroen
Peter_P
Upcoming E21 fanatic

Post by Peter_P »

Als ik eraan begin dan wordt natuurlijk alles uit de kast gehaald. :wink:
Meetfrequentie en nauwkeurigheid zal vooral van de gekozen probe gaan afhangen. Om de elektronica snel genoeg te krijgen is geen probleem. Voor mij persoonlijk zou meetfrequentie niet eens zo belangrijk zijn. Ik zit met de motronic waar je toch vrijwel niets kan aan afstellen. De mapping die ze in Munchen ooit opgeladen hebben moet het maar doen. Ik zou het vooral willen hebben om defecte onderdelen op te sporen. Als een injector lekt, als de luchthoeveelheidsmeter faalt etc. heeft dat een invloed op de lambda waarde. Ook onder constante belasting, waardoor de meetfrequentie niet super snel moet zijn.
Als ik eraan begin kan ik het natuurlijk ook snel proberen te maken.

Maar de instelling van Nick is de juiste. Je moet er niet op wachten want ik heb veel meer ideeën dan tijd om ze te realiseren. :(
Post Reply