How-to verlagen voorzijde?
How-to verlagen voorzijde?
Hallo Forummers,
Voor mijn 82-er 318 i heb ik een setje nieuwe veren liggen, achter zaten ze er binnen een uurtje op maar voor is even een ander verhaal. Ik heb al veel auto's verlaagd in mijn leven maar met de 318 loop ik aardig te klooien. Heeft iemand een linkje naar een 'How-to' of tips ? Ik heb veerspanners liggen in ieder geval, maar wat is de volgorde en wat moet ik wel (of juist niet) loshalen.
En hebben jullie ook nog tips voor het loshalen van de bout bovenop de toplager ? Met steeksleutel 8 en ring 19 lukt het me niet om hem los te krijgen omdat ik de steeksleutel door het rubber er schuin op moet zetten en hierdoor te weinig kracht kan zetten (en de kop dol maak).
Alle tips zijn welkom.
Alles gute !
Miez
Voor mijn 82-er 318 i heb ik een setje nieuwe veren liggen, achter zaten ze er binnen een uurtje op maar voor is even een ander verhaal. Ik heb al veel auto's verlaagd in mijn leven maar met de 318 loop ik aardig te klooien. Heeft iemand een linkje naar een 'How-to' of tips ? Ik heb veerspanners liggen in ieder geval, maar wat is de volgorde en wat moet ik wel (of juist niet) loshalen.
En hebben jullie ook nog tips voor het loshalen van de bout bovenop de toplager ? Met steeksleutel 8 en ring 19 lukt het me niet om hem los te krijgen omdat ik de steeksleutel door het rubber er schuin op moet zetten en hierdoor te weinig kracht kan zetten (en de kop dol maak).
Alle tips zijn welkom.
Alles gute !
Miez
Last edited by Miez on Thu Sep 17, 2015 8:39 am, edited 1 time in total.
The truth is not afraid for questions........
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: How-to verlagen voorzijde?
Aaaah... Het ultieme bilstein topic.
Ga maar eens zoeken
Ga maar eens zoeken

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: How-to verlagen voorzijde?
Dat waren nog eens tijden!323baur wrote:Aaaah... Het ultieme bilstein topic.
Ga maar eens zoeken
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: How-to verlagen voorzijde?
Wondermike wrote:Dat waren nog eens tijden!323baur wrote:Aaaah... Het ultieme bilstein topic.
Ga maar eens zoeken
O jee, we worden oud????
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: How-to verlagen voorzijde?
Dank voor jullie reacties, ik ben al een paar stappen verder........
Met dank aan het 'Bilstein-topic' heb ik de bout bovenop losgedraaid terwijl de auto nog op zijn pootjes stond, dan is hij zo los
Eerst de remklauw losgehaald en opgehangen, verder heb ik de stuurkogel makkelijk losgekregen met een tooltje welke ik nog uit mijn E30 tijd had. Nu alleen die +)(**&^%%$$ fuseekogel nog, een vriend van mij neemt vanavond een fuseedrijver mee om te kijken of het hier mee lukt, dan is de boel eindelijk helemaal los
Alles gute!
Miez
Met dank aan het 'Bilstein-topic' heb ik de bout bovenop losgedraaid terwijl de auto nog op zijn pootjes stond, dan is hij zo los

Eerst de remklauw losgehaald en opgehangen, verder heb ik de stuurkogel makkelijk losgekregen met een tooltje welke ik nog uit mijn E30 tijd had. Nu alleen die +)(**&^%%$$ fuseekogel nog, een vriend van mij neemt vanavond een fuseedrijver mee om te kijken of het hier mee lukt, dan is de boel eindelijk helemaal los

Alles gute!
Miez
Last edited by Miez on Fri Sep 18, 2015 3:50 pm, edited 1 time in total.
The truth is not afraid for questions........
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: How-to verlagen voorzijde?
Pas op, niet gaan rammen op de pen, dan sla je zo de zaak verrot.
Kunst is met een hamer tegen het 'huis' aan te slaan, daar waar de pen inzit. Dan schrikt de zaak zo los.
Kunst is met een hamer tegen het 'huis' aan te slaan, daar waar de pen inzit. Dan schrikt de zaak zo los.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: How-to verlagen voorzijde?
Thnx Ite voor de tip !
Een plaatje van hoe ze er nu bij staat(gewoon omdat het leuk is);

Alles gute !
Miez
Een plaatje van hoe ze er nu bij staat(gewoon omdat het leuk is);

Alles gute !
Miez
The truth is not afraid for questions........
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: How-to verlagen voorzijde?
Ja, die moet omlaag.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: How-to verlagen voorzijde?
Door moet idd een setje eibach onder... Ik had vroeger ook zo een wolkenkrabber...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: How-to verlagen voorzijde?
Inmiddels zit de velaging eronder, als je de volgorde weet en het juiste gereedschap gebruikt is het een 'piece of cake'.
Rommelig fotootje zoals ze er nu bijstaat;

immer gute fahrt!
Miez
Rommelig fotootje zoals ze er nu bijstaat;

immer gute fahrt!
Miez
The truth is not afraid for questions........