323i van Walter
- 323baur
- E21 VIP
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Zoek maar eens op mijn eerste postings, een halve eeuw geleden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Thanks Jeroen, maar die is het niet. Loopt daar precies onder, zeker weten vanaf het thermohuis en dan licht naar beneden naar het blok (of de waterpomp; de auto staat aan die kant strak tegen de garagemuur waardoor ik het niet helemaal 100% goed kan zien).Jeroen wrote:Jammer dat je er nog niet bent idd, maar getting close. Als het die is van bovenzijde thermostaathuis naar bovenzijde radiateur, is het nr 3 toch? Dus ond nr 11 53 1 276 385?
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Manitoba
- E21 VIP
Het is deze slang:

Net ff geprobeerd of ik 'm provisorisch met ducktape wat dicht kon houden, maar de druk is te hoog. Het sijpelt ook daar gewoon doorheen.
Greetz,
Walter.

Net ff geprobeerd of ik 'm provisorisch met ducktape wat dicht kon houden, maar de druk is te hoog. Het sijpelt ook daar gewoon doorheen.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Dat is thermostaat naar waterpomp inderdaad. Maar is ze lek halverwege de slang?
Volgens mij deze 11 53 1 265 448
Volgens mij deze 11 53 1 265 448
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- 323baur
- E21 VIP
Zie ik je zaterdag weer?
Tip: vervang nou alle slangen maar, want ze zijn allemaal even oud, en zeer vermoedelijk allemaal even poreus. (behalve dan die ene nieuwe
)
Tip: vervang nou alle slangen maar, want ze zijn allemaal even oud, en zeer vermoedelijk allemaal even poreus. (behalve dan die ene nieuwe

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Tsja dat zou ik zelf eerlijk gezegd ook doen, pak dan maar gelijk de hele bende aan anders kan je binnenkort voor de volgende. Aanpak die me nog immer erg bevalt, gewoon gelijk weer voor minstens 10 jaar van het gezeur af.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Precies, alle slangen vervangen en vergeet dan niet die twee van de kachel, die twee dunne. De bewuste slang die bij jou lek is, heb ik bij de e30 cabrio twee keer vervangen, omdat de koelvin 'm opvrat. Daar zat een vlakke slijt plek aan. Hoe is de schade bij jouw slang?
- Manitoba
- E21 VIP
Thanks allen, Peter ook voor het met name benoemen van het juiste onderdeel + nummer. Jullie hebben allemaal 200% gelijk om dan alles maar te vervangen, en dat zou ik ook het liefste doen. Voor mij is dat nu alleen even een "luxe keuze". De stealer vraagt geen flauwe prijzen voor die slangen. Was mijn situatie op dit moment even net anders zou ik ook direct alles in 1 keer vervangen. En als dat snel verandert, zitten er ook echt vóór het komende nieuwe seizoen allemaal nieuwe slangen in. Nu beperk ik het echt even tot het opheffen van de bestaande lekkage.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Daar heb je ook weer een punt. Gewoon een gevalletje 'binnenkort in dit theater!'
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Er zijn belangrijke dingen en belangrijkere dingen Walter .. gewoon doen wat kan 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Manitoba
- E21 VIP
Al sinds ik mijn 323i heb, stoort het me dat de achterste zijpanelen in het interieur niet goed vastzitten, met name te zien aan de chroomstrips die heel ver wijken van het raampje. Gisteren wilde ik, ter voorbereiding van de Tulpenrallye de naam van m'n navigator veranderen op de zijraampjes en toen dacht ik: ik trek ff de achterbank er uit, maak die zijpanelen los en kijk of ik ze beter bevestigd kan krijgen. Zitting in no-time eruit, schroeven van de rugleuning ook zo los en ff voor de zekerheid bij Ite gevraagd of de leuning er dan zo uit kan. Dat kon inderdaad: gordelgeleiders in de C-stijl aan de kant, hoofdsteunen er uit (dan moeten die enorme speakers ook los
) en de leuning lag naast de auto.
Wat ik onder de zitting aantrof maakte me blij; ziet er heel erg prima uit:

Op zich valt het achter de leuning ook wel mee, alleen aan beide kanten vragen de wielbakken toch wel op afzienbare termijn om wat hulp. Passagierszijde:

Bestuurderszijde:

Dat witte lijkt een soort van keihard-geworden kit of zo; dat grote stuk aan de linkerkant brak ook meteen af toen ik er aan kwam. Heb Koos hier ook al over gesproken en er ligt al een voorzichtig plannetje
De zijpanelen zaten inderdaad niet goed, de ijzeren klemmen die in de carrosserie haken zaten niet goed en aan weerszijden hebben ze ook nog maar 2 van de 4 benodigde klemmen. Met wat geklooi en geduld (heb ik heel veel.... not) de beide 2 klemmen toch goed erin gekregen en nu zitten de panelen aanzienlijk beter. Ook maar 's even naar de gordels vóór gekeken die allebei erg moeizaam oprollen. Aan de passagierszijde zag ik al snel wat daar niet aan bijdraagt: het plastic geleidesleufje zat ondersteboven in het zijpaneel. Omgedraaid en dat hielp uiteraard al wel wat maar ze gaan allebei nog niet goed genoeg naar m'n zin. Iemand tips daarvoor?
Alles weer terug op z'n plek en verder met de stickers op de zijramen. Terwijl ik dat in de auto zit te doen (best een priegelklusje, dus geconcentreerd bezig) hoor ik ineens een stem: "Gave auto!". Ik kijk op en zie een dame op de fiets naar m'n auto kijken. "Bijzonder dat ik die hier nog nooit gezien heb, terwijl ik een paar straten verderop woon", zegt ze. Ze begint te vertellen dat ze er zelf ook 1 heeft, een 323i Edition, blijkt later. De auto is van haar vader geweest en is van 1982. Pa kocht in '82 ter vervanging van zijn '74-er 2002 Tii een 320/6, vers uit de doos. Die werd, als ik het goed onthouden heb, een jaar of 3 later gestolen. De beste man wilde wel weer een andere en dan toch liever een 323i want de 320/6 kwam t.o.v. de 02 Tii een beetje tekort. De dealer verwachtte op dat moment (1985) als inruil op een nieuwe E30, deze 323i Edition die hij dus kocht. Nu deze man ver in de 80 is heeft hij de auto dus overgedaan aan zijn dochter die destijds in '85 al tegen haar vader had gezegd: "nooit verkopen, dat wordt de mijne als jij 'm niet meer wil of gebruikt". En dat is dus gebeurd. De auto staat ergens in Utrecht in een stalling en wordt niet heel veel gebruikt; heeft nu ruim een jaar stil gestaan. Ik heb haar direct een kaartje van de Sharknosemeeting in haar handen gedrukt en daar bleek ze in 2014 bij geweest te zijn. Heb m'n best gedaan haar over te halen er dit jaar ook weer bij te zijn maar weet niet of dat gelukt is. Ze heeft wel beloofd dat als hij weer rijdt ze er een keer mee bij me langs komt. Ze wist niet zeker of hij zou starten ondanks het massaslot (wel een verse accu, dus lijkt me dat dat geen probleem mag zijn) en ze had een probleempje bij koude start dat hij de eerste 2-3 minuten heel hoog in toeren draait (zou volgens mijn beperkte kennis de WUR moeten zijn???). Verder verkeert de auto in goede staat volgens haar. Ze heeft alleen wel het linkervoorscherm laten vervangen vanwege roestschade. Ik ben heel benieuwd of ik haar en de auto nog eens terug ga zien. Heb haar ook even op het forum gewezen overigens...
Greetz,
Walter.

Wat ik onder de zitting aantrof maakte me blij; ziet er heel erg prima uit:

Op zich valt het achter de leuning ook wel mee, alleen aan beide kanten vragen de wielbakken toch wel op afzienbare termijn om wat hulp. Passagierszijde:

Bestuurderszijde:

Dat witte lijkt een soort van keihard-geworden kit of zo; dat grote stuk aan de linkerkant brak ook meteen af toen ik er aan kwam. Heb Koos hier ook al over gesproken en er ligt al een voorzichtig plannetje

De zijpanelen zaten inderdaad niet goed, de ijzeren klemmen die in de carrosserie haken zaten niet goed en aan weerszijden hebben ze ook nog maar 2 van de 4 benodigde klemmen. Met wat geklooi en geduld (heb ik heel veel.... not) de beide 2 klemmen toch goed erin gekregen en nu zitten de panelen aanzienlijk beter. Ook maar 's even naar de gordels vóór gekeken die allebei erg moeizaam oprollen. Aan de passagierszijde zag ik al snel wat daar niet aan bijdraagt: het plastic geleidesleufje zat ondersteboven in het zijpaneel. Omgedraaid en dat hielp uiteraard al wel wat maar ze gaan allebei nog niet goed genoeg naar m'n zin. Iemand tips daarvoor?
Alles weer terug op z'n plek en verder met de stickers op de zijramen. Terwijl ik dat in de auto zit te doen (best een priegelklusje, dus geconcentreerd bezig) hoor ik ineens een stem: "Gave auto!". Ik kijk op en zie een dame op de fiets naar m'n auto kijken. "Bijzonder dat ik die hier nog nooit gezien heb, terwijl ik een paar straten verderop woon", zegt ze. Ze begint te vertellen dat ze er zelf ook 1 heeft, een 323i Edition, blijkt later. De auto is van haar vader geweest en is van 1982. Pa kocht in '82 ter vervanging van zijn '74-er 2002 Tii een 320/6, vers uit de doos. Die werd, als ik het goed onthouden heb, een jaar of 3 later gestolen. De beste man wilde wel weer een andere en dan toch liever een 323i want de 320/6 kwam t.o.v. de 02 Tii een beetje tekort. De dealer verwachtte op dat moment (1985) als inruil op een nieuwe E30, deze 323i Edition die hij dus kocht. Nu deze man ver in de 80 is heeft hij de auto dus overgedaan aan zijn dochter die destijds in '85 al tegen haar vader had gezegd: "nooit verkopen, dat wordt de mijne als jij 'm niet meer wil of gebruikt". En dat is dus gebeurd. De auto staat ergens in Utrecht in een stalling en wordt niet heel veel gebruikt; heeft nu ruim een jaar stil gestaan. Ik heb haar direct een kaartje van de Sharknosemeeting in haar handen gedrukt en daar bleek ze in 2014 bij geweest te zijn. Heb m'n best gedaan haar over te halen er dit jaar ook weer bij te zijn maar weet niet of dat gelukt is. Ze heeft wel beloofd dat als hij weer rijdt ze er een keer mee bij me langs komt. Ze wist niet zeker of hij zou starten ondanks het massaslot (wel een verse accu, dus lijkt me dat dat geen probleem mag zijn) en ze had een probleempje bij koude start dat hij de eerste 2-3 minuten heel hoog in toeren draait (zou volgens mijn beperkte kennis de WUR moeten zijn???). Verder verkeert de auto in goede staat volgens haar. Ze heeft alleen wel het linkervoorscherm laten vervangen vanwege roestschade. Ik ben heel benieuwd of ik haar en de auto nog eens terug ga zien. Heb haar ook even op het forum gewezen overigens...
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Leuke verhalen over een vrouwtje uit de buurt!
Die zijpanelen heb ik ook last van maar voorlopig laat ik dit zo. Ik moet eerlijk zeggen Walter dat eigenlijk jouw binnenspatborden mij een beetje doet schrikken, nu weten we dat Koos zich nergens meer druk over maakt wat betreft roest (hij heeft immers elk plekje wel gezien) dus dit gaat wel goedkomen.
Die zijpanelen heb ik ook last van maar voorlopig laat ik dit zo. Ik moet eerlijk zeggen Walter dat eigenlijk jouw binnenspatborden mij een beetje doet schrikken, nu weten we dat Koos zich nergens meer druk over maakt wat betreft roest (hij heeft immers elk plekje wel gezien) dus dit gaat wel goedkomen.
Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Moah, Peter, die ene kant is wat erger, maar de andere kant, das maar een klein plaatje. En als je niet behandeld, preventief, dan gaan ze allemaal. Dus dit is een kwestie van een hoekje eruit, hoekje erin, coaten en beschermen.
Leuk is het niet, maar voor een auto die het grootste deel van z'n leven in Duitsland of Scandinavië heeft doorgebracht, vind ik het nog wel meevallen.
Deze twee en nog een paar plekjes op de dorpels, verder is het een mooie en harde auto.
Leuk is het niet, maar voor een auto die het grootste deel van z'n leven in Duitsland of Scandinavië heeft doorgebracht, vind ik het nog wel meevallen.
Deze twee en nog een paar plekjes op de dorpels, verder is het een mooie en harde auto.
Last edited by uwbuurman on Thu May 05, 2016 3:51 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP
Mooie verhalen en goede plannen!