E21 323i meer pit geven
E21 323i meer pit geven
ik heb het 2.3-2.7 topic gelezen en ik vat veel dingen maar op een moment word het zo'n chaos van verschillende ervaringen dat ik het niet meer echt kan volgen.
Dus ik zou graag mijn e21 323i wat pit geven want dat mist hij vooral op koppel gebied.
Dus in de juiste termen heb ik het over een M20 blok .
Nu lees ik vaak dat een bepaald soort kop er op beter zou zijn maar ik weet niet of dat van toepassing op mijn blok.
Origineel worden de blokken voorzien van een k-jet benzine toevoer lees ik , is dit sowieso de goede optie?
of zoals ik met mijn m10 motor heb gedaan ,webers miss een optie?
Moest het interessant zijn om een andere kop te steken , deze eerst laten blowen?
Nokkenassen , welke lijkt de beste optie? ik lees veel van de schrick nokkenassen , wat moet ik nog vervangen als ik nokkenas vervang?
het is de eerste keer dat ik in een automotor zou verkennen daarmee de vele vragen.
Alvast bedankt
Dus ik zou graag mijn e21 323i wat pit geven want dat mist hij vooral op koppel gebied.
Dus in de juiste termen heb ik het over een M20 blok .
Nu lees ik vaak dat een bepaald soort kop er op beter zou zijn maar ik weet niet of dat van toepassing op mijn blok.
Origineel worden de blokken voorzien van een k-jet benzine toevoer lees ik , is dit sowieso de goede optie?
of zoals ik met mijn m10 motor heb gedaan ,webers miss een optie?
Moest het interessant zijn om een andere kop te steken , deze eerst laten blowen?
Nokkenassen , welke lijkt de beste optie? ik lees veel van de schrick nokkenassen , wat moet ik nog vervangen als ik nokkenas vervang?
het is de eerste keer dat ik in een automotor zou verkennen daarmee de vele vragen.
Alvast bedankt
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Het is eigenlijk heel simpel. Wil je met een standaard 323i meer vermogen bereiken: erg lastig. Zonder grote verbouwing kom je nergens. Ondanks alle beloftes van open luchtfilters, sportuilaten en turbo aangedreven benzine pompen.
Een ander blok, met behoud van looks verschuift de powerband in belangrijke mate, en wint in de standaard setup (kjet) een pk of 20..max. Echter, doordat je met een m20b25 of 27 meer koppel onderin krijgt voelt het vooral veel sneller aan.
Ik heb zon ombouw. 2,7 met 885 cilinderkop. Erg grappig, en ook echt snel. Maar... Een vaardige chauffeur met een verse 323i kan dit in gewoon verkeer met enige moeite gewoon bijhouden. En hij houdt 4k in zijn zak.
Wil je echt sneller en niet alleen 200pk+ in theorie...dan moet je naar een compleet andere setup. Het is dan evident dat de looks, maar ook de hele setup van de auto drastisch gaat veranderen.
Een ander blok, met behoud van looks verschuift de powerband in belangrijke mate, en wint in de standaard setup (kjet) een pk of 20..max. Echter, doordat je met een m20b25 of 27 meer koppel onderin krijgt voelt het vooral veel sneller aan.
Ik heb zon ombouw. 2,7 met 885 cilinderkop. Erg grappig, en ook echt snel. Maar... Een vaardige chauffeur met een verse 323i kan dit in gewoon verkeer met enige moeite gewoon bijhouden. En hij houdt 4k in zijn zak.
Wil je echt sneller en niet alleen 200pk+ in theorie...dan moet je naar een compleet andere setup. Het is dan evident dat de looks, maar ook de hele setup van de auto drastisch gaat veranderen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Ik weet niet in welke regio je zit, maar laat eens een ervaren E21 323i rijder met je auto rijden. In heel veel gevallen kom je wellicht al bergen vermogen tekort door achterstallig onderhoud, matige afstelling, vervuilde injectoren, etc. Als eens een vermogensmeting gedaan op een rollenbank? Wellicht kan onderhoud al net zoveel doen als tuning bij wijze van spreken. Als alternatief voor de suggesties hierboven, betaalbaar meer pit en zin in een project? Haal op de sloop een M50/M52 uit een E36 en je hebt voor peanuts een bak meer leven. Onze Engelse vrienden doen dat aan de lopende band.
Zoals Ite hierboven al aangaf, er zijn mogelijkheden om de originele M20 meer leven te geven, nokkenassen, carburateurs, evt ombouw naar 2.5 of 2.7, maar wil je een rijdbare auto houden (ook als het gaat om onderhoud, inzetbaarheid, verbruik, etc) dan zullen het verhoudingsgewijs dure pk's zijn.
Ik heb zelf een standaard 323i. Een redelijk frisse weliswaar, maar ook als je de bergen in gaat of het circuit op, zat leven om je leuk bezig te houden hoor! Houd er alleen rekening mee dat je het hebt over een auto die 35 jaar geleden de bom was qua vermogen en sportiviteit. Tegenwoordig leg je het voor het verkeerslicht af tegen een beetje diesel (die vervolgens in de eerste de beste bocht weer in de weg rijdt haha), de techniek ontwikkelt voort, maar voor een 35 jaar oud beestje is het nog absoluut geen stakker.
Zoals Ite hierboven al aangaf, er zijn mogelijkheden om de originele M20 meer leven te geven, nokkenassen, carburateurs, evt ombouw naar 2.5 of 2.7, maar wil je een rijdbare auto houden (ook als het gaat om onderhoud, inzetbaarheid, verbruik, etc) dan zullen het verhoudingsgewijs dure pk's zijn.
Ik heb zelf een standaard 323i. Een redelijk frisse weliswaar, maar ook als je de bergen in gaat of het circuit op, zat leven om je leuk bezig te houden hoor! Houd er alleen rekening mee dat je het hebt over een auto die 35 jaar geleden de bom was qua vermogen en sportiviteit. Tegenwoordig leg je het voor het verkeerslicht af tegen een beetje diesel (die vervolgens in de eerste de beste bocht weer in de weg rijdt haha), de techniek ontwikkelt voort, maar voor een 35 jaar oud beestje is het nog absoluut geen stakker.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 323i meer pit geven
Wat Jeroen zegt.
Kijk om te beginnen of de originele 323 presteert zoals het hoort.
Besef verder dat je met een oldtimer rijdt, die in zijn tijd wel tot de sportiefste, snelste van zijn soort behoorde. Als je de prestaties van een recente auto nastreeft, het koppel van een 330d oid. , ben je naar mijn mening niet goed bezig. Als het lukt is dat dubbel leuk natuurlijk maar het gaat duiten kosten, de originaliteit en mogelijk de betrouwbaarheid schaden.
Kijk om te beginnen of de originele 323 presteert zoals het hoort.
Besef verder dat je met een oldtimer rijdt, die in zijn tijd wel tot de sportiefste, snelste van zijn soort behoorde. Als je de prestaties van een recente auto nastreeft, het koppel van een 330d oid. , ben je naar mijn mening niet goed bezig. Als het lukt is dat dubbel leuk natuurlijk maar het gaat duiten kosten, de originaliteit en mogelijk de betrouwbaarheid schaden.
Re: E21 323i meer pit geven
Kijk top daar heb ik iets aan!
Idd een goed onderhoud zal ik mee beginnen , het is niet dat ik extreme pk's wil maar het is vooral toekomst gericht en uit interesse dat ik dacht dat het miss leuk was om het blokje pittig te zetten.
Alvast bedankt iedereen voor de tips hier kan ik al eens aan beginnen!
Idd een goed onderhoud zal ik mee beginnen , het is niet dat ik extreme pk's wil maar het is vooral toekomst gericht en uit interesse dat ik dacht dat het miss leuk was om het blokje pittig te zetten.
Alvast bedankt iedereen voor de tips hier kan ik al eens aan beginnen!
Re: E21 323i meer pit geven
Ah ja regio kasterlee dis Nick van het forum kan ik ook steeds terrecht maar ik ben vask dingem aan het opzoeken en zou graag verl te weten komen van de wagens alvorens te prutsen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Kan dan idd goed zijn om eens af te spreken met Nick dan!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Uit een standaard 2.3 valt idd niet extreem veel te halen .. mijn hartge heeft na alle aanpassingen (kop compleet bewerkt + scherpe nokkenas en uitlaatlijn) 31 pk meer dan standaard maar dat is zoals gezegd bekomen door een scherpe nokkenas .. tot 4500 toeren is een standaard 323i even snel .. daarboven voel je het extra vermogen .. Ite zijn 2.7 setup is kwa snelheid ongeveer gelijk, alleen heeft hij het vermogen laag in de toeren en ik hoog. Om het gebrek aan koppel na preparatie op een 2.3 blok goed te maken moet je eigenlijk een sportbak monteren.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: E21 323i meer pit geven
kwa differtieelen , zijn er differtieelen van andere type's die plug and play zijn op 323i basis?
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Niet dat ik weet ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: E21 323i meer pit geven
Geen probleem, de wagen in kwestie heb ik namelijk aan Alex verkochtJeroen wrote:Kan dan idd goed zijn om eens af te spreken met Nick dan!
Net nog gemerkt dat de wagen stationair warm loopt, snel even gekeken, en schakelcontact voor de ventilator (91°C) geeft niet door.
Best bij BMW bestellen zeker?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Ahaaaaa! Maakt niet zoveel uit, als 'ie maar op het juiste moment schakelt. De doorsnee automaterialenzaak of Bosch dealer heeft ze vast ook.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Tip: vervang de 97(!) graden voor de 91 en plaats een 87graden voor de eerste fase.
Je temp blijft dan net wat lager, en meer in lijn met je gemoedsrust. Persoonlijk vind ik de 2e trap bij 97graden echt te hoog.
De fiat argenta heeft de 87graden schakelaar...kost minder dan een bmw exemplaar
Je temp blijft dan net wat lager, en meer in lijn met je gemoedsrust. Persoonlijk vind ik de 2e trap bij 97graden echt te hoog.
De fiat argenta heeft de 87graden schakelaar...kost minder dan een bmw exemplaar
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 323i meer pit geven
top , morgen halen!323baur wrote:Tip: vervang de 97(!) graden voor de 91 en plaats een 87graden voor de eerste fase.
Je temp blijft dan net wat lager, en meer in lijn met je gemoedsrust. Persoonlijk vind ik de 2e trap bij 97graden echt te hoog.
De fiat argenta heeft de 87graden schakelaar...kost minder dan een bmw exemplaar
Merkte vandaag met het alledaagse verkeer dat ik zonder toch niet te lang moet aanschuiven want dan stijgt het best snel .Jeroen wrote:Ahaaaaa! Maakt niet zoveel uit, als 'ie maar op het juiste moment schakelt. De doorsnee automaterialenzaak of Bosch dealer heeft ze vast ook.
Last edited by elaxo on Thu Oct 15, 2015 8:53 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Vergeet niet de koperen ringetjes. Lekkage is gegarandeerd als je hem wisselt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.