Boite getrag 5bak typ 225
Boite getrag 5bak typ 225
hallo iedereen ,
ik ben nieuw op het forum hier omdat ik me onlangs een bmw e21 323i gekocht heb , hiervoor altijd met 02 types gespeeld.
Nu wil ik graag een 5 bak er in zetten en vond ik er ook 1 maar er staat wat technische info bij waar ik niet echt weet wat de effecten zijn, ook niet goed waar ik op moet letten wat er bij moet zijn om deze plug and play te steken of gaat dit sowieso niet?
het gaat over een BMW Getrag 5 bak maar met een ratio van 2.2 en (Economische doos 1.3 overbrengingsverhouding) staat er bij wat zijn nu de effecten van deze specs?
ik ben nieuw op het forum hier omdat ik me onlangs een bmw e21 323i gekocht heb , hiervoor altijd met 02 types gespeeld.
Nu wil ik graag een 5 bak er in zetten en vond ik er ook 1 maar er staat wat technische info bij waar ik niet echt weet wat de effecten zijn, ook niet goed waar ik op moet letten wat er bij moet zijn om deze plug and play te steken of gaat dit sowieso niet?
het gaat over een BMW Getrag 5 bak maar met een ratio van 2.2 en (Economische doos 1.3 overbrengingsverhouding) staat er bij wat zijn nu de effecten van deze specs?
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Welkom hier! Ik kijk met belangstelling uit naar een uitgebreide introductie met wat foto's van je 323i.
Een 5 bak moet wel een m20 bak zijn. Daarnaast heb je de cardanas er bij nodig. Daarna moet het plug en pray zijn, tenminste als jij nu een handbak 4 hebt en geen automaat.
Een 5 bak moet wel een m20 bak zijn. Daarnaast heb je de cardanas er bij nodig. Daarna moet het plug en pray zijn, tenminste als jij nu een handbak 4 hebt en geen automaat.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Welkom inderdaad.
Precies wat Buurman aangeeft over de versnellingsbak.
Precies wat Buurman aangeeft over de versnellingsbak.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Dank jullie!
het gaat om deze versnellingsbak http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 76710.html
De uitleg is niet erg duidelijk , het is een waal die google translate naar nederlands heeft gedaan denk ik
er staat onderaan dat het van een E21 komt maar bovenaan staat dan weer m10.
Mijn wagen is idd een 4 bak manueel dus dat zit al goed , dus nu nog op zoek naar een cardan die wss korter is voor 5 bak?
Een uitgebreide introductie komt er zeker , zal eens werk maken van wat foto's maar er is nog werk aan het beestje
alvast bedankt voor het ontvangst!
het gaat om deze versnellingsbak http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 76710.html
De uitleg is niet erg duidelijk , het is een waal die google translate naar nederlands heeft gedaan denk ik
er staat onderaan dat het van een E21 komt maar bovenaan staat dan weer m10.
Mijn wagen is idd een 4 bak manueel dus dat zit al goed , dus nu nog op zoek naar een cardan die wss korter is voor 5 bak?
Een uitgebreide introductie komt er zeker , zal eens werk maken van wat foto's maar er is nog werk aan het beestje
alvast bedankt voor het ontvangst!
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Ook in de E21 heeft een M10 gezeten. En als die aan een M10 in een E30 heeft gezeten heb je zelfs geen mechanische telleraandrijving. Maar deze is sowieso niet geschikt voor jouw M20 motor.
Re: Boite getrag 5bak typ 225
oke top dan zoek ik nog wat verder , merci!
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Wat denken jullie hiervan , prijs gewijs en qua fitting?
http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/bmw- ... 823199.htm
http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/bmw- ... 823199.htm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Dan moet je je afvragen, waarom wil ik een 5-bak?
Om minder toeren te maken? Dan heeft een sportbak totaal geen zin want de eindoverbrenging is gelijk aan jouw 4-bak.
Voor normaal verkeer is een sportbakt geen nut (zei hij...) en is het gewoon een dure nutteloze optie.
Dat 2.2 verhaal van die eerste bak raakt volgens mij kant nog wal.
Verder, wat buurman zegt!
Om minder toeren te maken? Dan heeft een sportbak totaal geen zin want de eindoverbrenging is gelijk aan jouw 4-bak.
Voor normaal verkeer is een sportbakt geen nut (zei hij...) en is het gewoon een dure nutteloze optie.
Dat 2.2 verhaal van die eerste bak raakt volgens mij kant nog wal.
Verder, wat buurman zegt!
So many cars, so little time
Re: Boite getrag 5bak typ 225
idd voor wat rustiger in toeren tijden het alledaagse verkeer maar dan heeft het idd geen nut dan bekijk ik het nog wel even
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Als het de bedoeling is om wat minder toeren te draaien moet je niet enkel de versnellingsbak maar ook het diff. in overweging nemen. Ik weet nu niet welke diff. verhoudingen makkelijk aan te komen is voor e21 maar als je er eentje zou vinden met een langere verhouding, dan zou dat ook helpen om minder toeren te maken, met behoud van je originele bak. De auto gaat wel wat trager aanvoelen omdat elke versnelling een groter bereik gekregen heeft.
Een sportbak is dan wel een optie in combinatie met een langere diff verhouding. Als eea. een beetje nagerekend is kun je bereiken dat de eerste 4 versnellingen ongeveer blijven zoals nu, en toch minder toeren gedraaid wordt in 5e. Behalve dat een sportbak een langere eerste heeft en alle andere versnellingen dan wat dichter bij elkaar liggen.
Er zijn dus nogal wat opties samen te puzzelen. Ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik niet tevreden was van de verhoudingen van mijn e24 met sportbak. Uiteindelijk ben ik tevreden met een diff. van een E34 525tds met een verhouding van 2.65. Origineel nooit geleverd in E24.
Voor uw wens is een gewone 5-bak is misschien makkelijker (nu ja makkelijk
) te vinden en dan kun je het diff gewoon behouden.
Een sportbak is dan wel een optie in combinatie met een langere diff verhouding. Als eea. een beetje nagerekend is kun je bereiken dat de eerste 4 versnellingen ongeveer blijven zoals nu, en toch minder toeren gedraaid wordt in 5e. Behalve dat een sportbak een langere eerste heeft en alle andere versnellingen dan wat dichter bij elkaar liggen.
Er zijn dus nogal wat opties samen te puzzelen. Ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik niet tevreden was van de verhoudingen van mijn e24 met sportbak. Uiteindelijk ben ik tevreden met een diff. van een E34 525tds met een verhouding van 2.65. Origineel nooit geleverd in E24.
Voor uw wens is een gewone 5-bak is misschien makkelijker (nu ja makkelijk
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Met het standaard 3.45 diff van de 323i heb je met versnellingsbakken al wat smaken. Zo te horen heb je nu een vierbak, dan zou ik iig niet alleen een korter diff doen.
De eco vijfbak met overdrive 5e versnelling maakt dat je dezelfde 4 versnellingen houdt als je nu hebt en waarmee een 323i al best vlot is, wat je toevoegt is die overdrive 5e puur om het aantal toeren te verlagen op de snelweg. Wil je vlotter door die 5 versnellingen dan kun je bijv een iets korter 3.64 diff van een 320/6 erbij gebruiken.
De sport-vijfbak met dogleg patroon geeft je dezelfde eindoverbrenging in 5 als je nu in 4 hebt (ca 1:1). Door de verdeling over 5 versnellingen liggen de verhoudingen wat dichter bij elkaar en kun je dan dus wat vlotter door de verzetten heen. Echt winst zit er niet in omdat je de winst qua snelheid weer verliest met meer schakelen haha.
Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken en hoe je de auto wilt gaan gebruiken!
De eco vijfbak met overdrive 5e versnelling maakt dat je dezelfde 4 versnellingen houdt als je nu hebt en waarmee een 323i al best vlot is, wat je toevoegt is die overdrive 5e puur om het aantal toeren te verlagen op de snelweg. Wil je vlotter door die 5 versnellingen dan kun je bijv een iets korter 3.64 diff van een 320/6 erbij gebruiken.
De sport-vijfbak met dogleg patroon geeft je dezelfde eindoverbrenging in 5 als je nu in 4 hebt (ca 1:1). Door de verdeling over 5 versnellingen liggen de verhoudingen wat dichter bij elkaar en kun je dan dus wat vlotter door de verzetten heen. Echt winst zit er niet in omdat je de winst qua snelheid weer verliest met meer schakelen haha.
Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken en hoe je de auto wilt gaan gebruiken!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Haha, met dat dieseldiff. haal je zeker dik 200km/h in vierde niet?Peter_P wrote:Als het de bedoeling is om wat minder toeren te draaien moet je niet enkel de versnellingsbak maar ook het diff. in overweging nemen. Ik weet nu niet welke diff. verhoudingen makkelijk aan te komen is voor e21 maar als je er eentje zou vinden met een langere verhouding, dan zou dat ook helpen om minder toeren te maken, met behoud van je originele bak. De auto gaat wel wat trager aanvoelen omdat elke versnelling een groter bereik gekregen heeft.
Een sportbak is dan wel een optie in combinatie met een langere diff verhouding. Als eea. een beetje nagerekend is kun je bereiken dat de eerste 4 versnellingen ongeveer blijven zoals nu, en toch minder toeren gedraaid wordt in 5e. Behalve dat een sportbak een langere eerste heeft en alle andere versnellingen dan wat dichter bij elkaar liggen.
Er zijn dus nogal wat opties samen te puzzelen. Ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik niet tevreden was van de verhoudingen van mijn e24 met sportbak. Uiteindelijk ben ik tevreden met een diff. van een E34 525tds met een verhouding van 2.65. Origineel nooit geleverd in E24.
Voor uw wens is een gewone 5-bak is misschien makkelijker (nu ja makkelijk) te vinden en dan kun je het diff gewoon behouden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Ik denk ook dat een 3.64 diff. een goede optie is in combinatie met een eco 5-bak.Jeroen wrote: De eco vijfbak met overdrive 5e versnelling maakt dat je dezelfde 4 versnellingen houdt als je nu hebt en waarmee een 323i al best vlot is, wat je toevoegt is die overdrive 5e puur om het aantal toeren te verlagen op de snelweg. Wil je vlotter door die 5 versnellingen dan kun je bijv een iets korter 3.64 diff van een 320/6 erbij gebruiken.
Met het origineel diff had ik vorgie week iets van 4200tr/min bij 170km/h in 5de (eco 5-bak) op de klok.
Al moet je dan voor de correcte km-aanduiding dan ook de km/h-teller vervangen door één van dit model.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Niet vergeten het moet een e21 5 bak zijn .. die van de e30 is identiek maar die heeft geen aansluiting voor de tellerkabel
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Boite getrag 5bak typ 225
Ik weet niet juist eigenlijk. Maar 3e gaat tot 180 dus sowieso een stuk over de 200 in 4e.bmw e12 e21 wrote: Haha, met dat dieseldiff. haal je zeker dik 200km/h in vierde niet?