Ite's sleutel en pruts topic.
- 323baur
- E21 VIP

Re: Ite's sleutel en pruts topic.
Yup. De hele set up is een dag werk. Na dat de olie die er zelf uitloopt is afgetapt, trekken ze de pan en het brein er uit voor een separate clean up beurt. Ook worden enkele klepjes en veertjes preventief vervangen.
Bij mij was het nog de fabrieksvulling en dan zie je pas hoe fout BMW hier bezig is. De oude olie is bijna zwart en veel dikker en stroperiger geworden. Uiteraard spoelen ze daarna ook nog. Totaal gaat er bijna 20liter olie doorheen alvorens ze de pakking en een nieuw filter monteren.
Ik vond de informatie voorziening, en het uiteindelijke resultaat zeer bemoedigend.
Uiteraard heb ik ook het diff gelijk meegenomen.
Bij mij was het nog de fabrieksvulling en dan zie je pas hoe fout BMW hier bezig is. De oude olie is bijna zwart en veel dikker en stroperiger geworden. Uiteraard spoelen ze daarna ook nog. Totaal gaat er bijna 20liter olie doorheen alvorens ze de pakking en een nieuw filter monteren.
Ik vond de informatie voorziening, en het uiteindelijke resultaat zeer bemoedigend.
Uiteraard heb ik ook het diff gelijk meegenomen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

uwbuurman wrote:Haha, ja, kan goedkoop, moet je de helft van de cilinders hebben
Maar nee, ook dan moet je goed werk doen om m bij te houden, dat weet ik. Deze auto is inmiddels wel op de kritieke punten goed onderhouden, er moet zonder al te veel gedoe weer 50k bij kunnen op de teller.
Mooi dat zf je goed is bevallen, ik hoor meer goede verhalen.
Hij staat nu op 240kkm, maar ik wil eigenlijk nu zonder grote kosten een 100k kunnen rijden..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Tja, moet kunnen, maar het blijft 14 jaar oud. En dus een rondje schokdempers, wat rubbertjes, slangetje hier en daar etc. Hou je toch. Maar wel een hele fijne auto!!
Nog een rondje taxeren?
Nog een rondje taxeren?
- 323baur
- E21 VIP

Dat laatste is een goede!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Als mijn vrouw het toeliet reed ik nu ook e39.
Ik heb ooit zelf de fout gemaakt haar te zeggen dat ik zeer tevreden was met mijn Ford Focus(men vorige, dik 10j geleden) en dat een BMW in verhouding te duur was.
Ik heb met Peter_p zijn 523ia gereden, wat een comfort en filtering! Op wat vermogen tekort(523iA) na vond ik dat een super auto.
Grote kosten doen idd effe pijn, maar als je nu weer lange tijd stil bent maakt dat niet veel uit.
Ik heb met Peter_p zijn 523ia gereden, wat een comfort en filtering! Op wat vermogen tekort(523iA) na vond ik dat een super auto.
Grote kosten doen idd effe pijn, maar als je nu weer lange tijd stil bent maakt dat niet veel uit.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
bmw e12 e21 wrote:Als mijn vrouw het toeliet reed ik nu ook e39.Ik heb ooit zelf de fout gemaakt haar te zeggen dat ik zeer tevreden was met mijn Ford Focus(men vorige, dik 10j geleden) en dat een BMW in verhouding te duur was.
![]()
Heel herkenbaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Hahaha, ik heb in 2008 mijn focus weggedaan voor een mooie 1 serie. In 2010 heb ik de Fiesta van mijn vrouw omgeruild voor de 320d touring. Nu wil ze niet anders, of het moet al een nieuwe x3 of de overige x5 zijn.
Mijn 320d is niet bere veel duurder dan de focus wagon tdci die ik had.
Mijn 320d is niet bere veel duurder dan de focus wagon tdci die ik had.
Hoi Ite,
Ik wist niet dat ze bij ZF in Delft dezelfde premium service aanbieden als bij ZF in Dortmund. Nou is Dortmund voor mij toch dichterbij, dus zal er niet veel veranderen als ik weer aan de beurt ben (met 3 a 4 jaar).
E39 rijden is i.d.d. niet goedkoop, maar als je de total cost bekijkt alleen duurder v.w.b. verbruik en bepaalde consumables. I.t.t. tot de latere generaties BMW's is de E39 nog gebouwd voor de eeuwigheid......... als je afhankelijk bent van garages wordt het kostbaar i.d.d, maar dat is bij mainstream modellen ook het geval. Ik hoor in mijn directe omngeving regelmatig van reparatie bedragen va 3k-4k voor oudere Ford's en Opels; gewone modellen waarvan de reparatiekosten de economische kosten overschrijdt. Omdat het oudere auto's betreft zijn mensen dan bang voor wat er daarna komen gaat en dan is de drempel om een veelvoud van die 3k/4k neer te tellen al heel klein. Echter dat is niets meer dan het onvermijdelijke uitstellen..... want 3/4 jaar daarna mag je weer. Voor een middenklasse model wil de branch graag 3k/4k Euro per jaar afgetikt zien door afschrijving of onderhoudsnota's. In de eerste jaren is het onderhoud laag, maar de afschrijving sky-high. Na een paar jaar is de afschrijving laag, maar neemt het onderhoud toe. Met moderne auto's die alleen maar vanuit lean-principes in elkaar zijn geschroefd wordt dat alleen maar erger. Die visieuze cirkel kan je alleen doorbreken als je zelf wat kan en dan is een auto die niet alleen vanuit maximalisering van de winstbehoefte (staat haaks op lean, maar doet het niet) in elkaar is gezet een verkeerde keus. Daarom blijf ik ook zo lang als dat kan in mijn E39 door rijden.
Mvrgr,
Raymond
Ik wist niet dat ze bij ZF in Delft dezelfde premium service aanbieden als bij ZF in Dortmund. Nou is Dortmund voor mij toch dichterbij, dus zal er niet veel veranderen als ik weer aan de beurt ben (met 3 a 4 jaar).
E39 rijden is i.d.d. niet goedkoop, maar als je de total cost bekijkt alleen duurder v.w.b. verbruik en bepaalde consumables. I.t.t. tot de latere generaties BMW's is de E39 nog gebouwd voor de eeuwigheid......... als je afhankelijk bent van garages wordt het kostbaar i.d.d, maar dat is bij mainstream modellen ook het geval. Ik hoor in mijn directe omngeving regelmatig van reparatie bedragen va 3k-4k voor oudere Ford's en Opels; gewone modellen waarvan de reparatiekosten de economische kosten overschrijdt. Omdat het oudere auto's betreft zijn mensen dan bang voor wat er daarna komen gaat en dan is de drempel om een veelvoud van die 3k/4k neer te tellen al heel klein. Echter dat is niets meer dan het onvermijdelijke uitstellen..... want 3/4 jaar daarna mag je weer. Voor een middenklasse model wil de branch graag 3k/4k Euro per jaar afgetikt zien door afschrijving of onderhoudsnota's. In de eerste jaren is het onderhoud laag, maar de afschrijving sky-high. Na een paar jaar is de afschrijving laag, maar neemt het onderhoud toe. Met moderne auto's die alleen maar vanuit lean-principes in elkaar zijn geschroefd wordt dat alleen maar erger. Die visieuze cirkel kan je alleen doorbreken als je zelf wat kan en dan is een auto die niet alleen vanuit maximalisering van de winstbehoefte (staat haaks op lean, maar doet het niet) in elkaar is gezet een verkeerde keus. Daarom blijf ik ook zo lang als dat kan in mijn E39 door rijden.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP

Volledig eens. Dat is dan ook de reden om deze tijdloze en zeer goed gebouwde auto op nivo te hebben en te houden.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Mooie ervaringen en nuttige informatie weer, ik had van Rob ook al begrepen dat de NL vestiging prima werk levert. Alles bij elkaar zit er alweer het nodige werk in de auto, hopelijk kun je er nu weer even tegen dan!
Regards/groeten, Jeroen
Hangt denk ik wel van je motorisering en de aandrijflijn af.raymondw wrote: E39 rijden is i.d.d. niet goedkoop, maar als je de total cost bekijkt alleen duurder v.w.b. verbruik en bepaalde consumables. I.t.t. tot de latere generaties BMW's is de E39 nog gebouwd voor de eeuwigheid......... als je afhankelijk bent van garages wordt het kostbaar i.d.d, maar dat is bij mainstream modellen ook het geval.
Ik heb een handgeschakelde 528i en die kost me niet heel veel geld. En ik rij veel.
Nu moet ik zegggen dat het onderhoud door een forumlid hier wordt gedaan,
- 323baur
- E21 VIP

Eens, daarbij komt ook dat ik een zeur ben. Alles moet werken en fris zijn.
Zeker een handgeschakelde versie met 6 cilinders is bakken goedkoper.
Zeker een handgeschakelde versie met 6 cilinders is bakken goedkoper.
- 323baur
- E21 VIP

Zo, en soms ben je druk met van alles, en dan staat de handel ogenschijnlijk zomaar maanden stil. Al een tijdje ben ik aan het kijken om de e39 te vervangen voor een echte trekauto.
Discovey II, rexton(?) of toch een x5?
Ik wil een diesel. Dit om een paar redenen. In 1,5 jaar tijd heb ik toch bijna 30dkm in de benzine gestookte v8 gereden. Erg leuk, maar eigenlijk onverantwoord. Los daarvan is de Smart cdi eigenlijk overbodig geworden, dus ik wil van 2 autos terug naar 1.
Nu wil het feit dat de 535 vandaag verkocht is geworden...ik ga haar echt missen, maar doordat de opbrengst niet ongunstig was kan ik er ook overheen stappen.
Wat nu.
Ik heb een beetje angst voor een x5, ik weet niet waarom precies. Maar ja..een disco II is misschien ook niet de meest solide.
Eisen: minimaal 2250-2500kg moet er aan de haak kunnen, en automaat.
X5fl mogen 2700kg trekken.
Wie weet wat leuks.
Discovey II, rexton(?) of toch een x5?
Ik wil een diesel. Dit om een paar redenen. In 1,5 jaar tijd heb ik toch bijna 30dkm in de benzine gestookte v8 gereden. Erg leuk, maar eigenlijk onverantwoord. Los daarvan is de Smart cdi eigenlijk overbodig geworden, dus ik wil van 2 autos terug naar 1.
Nu wil het feit dat de 535 vandaag verkocht is geworden...ik ga haar echt missen, maar doordat de opbrengst niet ongunstig was kan ik er ook overheen stappen.
Wat nu.
Ik heb een beetje angst voor een x5, ik weet niet waarom precies. Maar ja..een disco II is misschien ook niet de meest solide.
Eisen: minimaal 2250-2500kg moet er aan de haak kunnen, en automaat.
X5fl mogen 2700kg trekken.
Wie weet wat leuks.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
30dkm met een V8 zal je idd voelen in de portefeuille. Hopelijk heb je er veel plezier van gehad.
Mercedes ML mag 3.5t trekken. Maarja, ik heb liever een ster in men voorruit dan op mene capot!
Of Volvo xc90, maar die trekt maar 2250kg....
http://www.autovandaag.nl/specificaties ... oorzetter/
Mercedes ML mag 3.5t trekken. Maarja, ik heb liever een ster in men voorruit dan op mene capot!
Of Volvo xc90, maar die trekt maar 2250kg....
http://www.autovandaag.nl/specificaties ... oorzetter/
grt Remy
- 323baur
- E21 VIP

Zon xc staat ook wel op het lijstje. Feit is dat ik wel een bmw hart heb.
Dus lichte voorkeur voor de lelijkere x5 boven een xc90.
Dus lichte voorkeur voor de lelijkere x5 boven een xc90.