De
mooie experimenten van Peter en Remy triggerden mij tot een actie die ik al wat langer had willen nemen. De plaatselijke dieselspecialist bij ons in Nijverdal heeft een hele mooie
Maha MSR500 vermogens meetbank die ik een jaar of twee geleden al een keer in actie heb mogen zijn bij de homologatie van een aantal deelnemers aan de 325i challenge.
Een van de bewijzen die ik na de revisie van de M88/3 motor van mijn E28S wilde zien was een vermogensmeting, echter wat mij daarvan bijstaat is dat dat met veel drama en belasting gaat en dat wil ik perse niet. De bank bij de Sharknose meeting is op zich leuk, maar het ging mij veel te heftig. Bovendien was er weinig wetenschappelijks aan zodat de meerwaarde voor mij beperkt blijft. Maar goed, een beperkte meting op een gecertificeerde bank onder strikte voorwaarden ben ik wellicht wel voor te porren, dus ik heb Kleinjan de volgende vragen gesteld.
raymondw wrote:Ik heb voor mijn klassieke M5 zonder lambda regeling eigenlijk behoefte aan een vermogensmeting met parallel daaraan een 4-gas test die gelijktijdig worden opgenomen en op papier gezet. De reden daarvan is dat zeker bij moderne benzines het belangrijk is om voldoende marge in te bouwen zodat onder last het mengsel altijd rijk genoeg is voor de motor om maximaal te presteren. Daarom heb ik het brandstof luchtmengsel bij stationair toerental op 14,0 afgeregeld, daarbij negeer ik de waarde voor de CO waar normaal gesproken op wordt geregeld. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Echter, wat ik van vermogens metingen ken zijn dit vrij harde testen waarbij de motor tegen de toerenbegrenzer aan gaat lopen, echter dat is een aanname. Ik heb daarop een paar vragen:
1) Moet de motor daadwerkelijk in de toerenbegrenzer komen? Zo ja, wat is er mogelijk om de stress belastingen te voorkomen?
2) Kunnen jullie parallel aan de vermogens / koppel meting, de 4-gas waardes meten als functie van het motortoerental?
Het is met name het gedrag van de 4-gas waardes onder belasting waar het mij om gaat.
Gisteren achter in de middag kreeg ik het volgende antwoord:
Kleinjan wrote:Wij kunnen een vermogensmeting doen zonder dat je de toerenbegrenzer hoeft te halen. Meestal stoppen we dan ongeveer 1000 rpm eerder. Wij hebben geen 4 gas meting gekoppeld aan de vermogensbank. We hebben wel een losse digitale 4 gasmeter, maar meten onder belasting geeft een vertekend beeld. Je kunt dan namelijk alleen maar meten achterin de uitlaat. Door de lange uitlaat en meetsonde slang heb je heel veel vertraging in je meetresultaten ten opzichte van je toerental. Voor het mooiste meten en afstellen moet je eigenlijk een lambda sensor in de uitlaatbuis plaatsen iets na het spuitstuk.
Voor verdere vragen kun je ons altijd bellen.
Deze feedback sluit wel aan bij de mening van Peter en Remy om een breedband lambda direct achter het spruitstuk te plaatsen, maar daar waar de argumenten technisch gezien steekhoudend zijn, is dat v.w.b. originaliteit niet en die weegt voor mij wel wat zwaarder.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik denk dat deze vertraging wel terug te rekenen valt. Los van het feit dat ik dit wiskundig niet zomaar even uit de mouw schud, denk ik dat de snelheid waarmee de uitlaatgassen worden uitgestoten direct bepaald wordt door de momentane zuigersnelheid op het bovenste dode punt tijdens de vierde slag. Deze momentane snelheid van een zuiger is met de volgende formule te berekenen.
V-PISTON(t) = rTAP *ωCRANK*sin(ωCRANK * t) + rTAP2*ωCRANK*sin(2ωCRANK*t)/(2*l ROD)
rTAP = Crankshaft Tap Radius (M88/3=42,0mm, halve the stroke)
l CONROD= Length of the piston rod (M88/3=144,0mm)
ωCRANK = Angular velocity of the crankshaft ((ωCRANK = 2πT-ENGINE (rad/sec))
t = time as a function of crank angle (t / T-ENGINE = φ/360°)
T-ENGINE = duration of a single crankshaft (T-ENGINE = (V-ENGINE / 60sec)-1)
Voor een M88/3 ziet de momentane zuigersnelheid als functie van de fase van de zuiger er als volgt uit (Y-as is de zuigersnelheid in m/sec, x-as is fase van de zuiger in graden)
Aangenomen dat we de transport verliezen door de uitlaat kunnen verwaarlozen, is het goed mogelijk om de doorlooptijd van de uitlaatgassen door de uitlaat te berekenen, de lengte is immers bekend. Ik denk dat dit tijdverlies als gebruikt kan worden om de vermogensmeting aan de 4-gas metingen te correleren mits dat de vermogens en koppelmetingen numeriek beschikbaar worden gemaakt en we de 4-gas waardes via timelapse metingen kunnen vastleggen. Voor dat laatste is een GoPro eigenlijk ideaal aangezien de foto's kan maken met 30fps, wat denk ik meer dan voldoende is.
Aangezien ik beide auto's dit weekend in de winterstalling wil gaan plaatsen wordt dat deze maand niets meer, maar met het antwoord van Kleinjan is er denk ik wel wat mogelijk, dus ergens in het voorjaar van 2016 zou ik zoiets willen gaan plannen.