E21 323i meer pit geven
Re: E21 323i meer pit geven
ik heb nu een 4 bak , weet iemand welk ratio mijn diff is?
ik zou er nog graag een zoeken om te laten sperren bij hardeman maar het orgineel had ik graag zo gehouden.
ik zou er nog graag een zoeken om te laten sperren bij hardeman maar het orgineel had ik graag zo gehouden.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 323i meer pit geven
Een 323i heeft standaard een 3.45 ratio. Dit is ongeacht of het een 4 of 5 bak is. Soms wordt er een 320/6 diff gebruikt omdat je dan net een paar honderd toeren hoger zit en lekkerder in het vermogen/koppelgebied zit. Je heb dan een 3.64. Let wel op dat je dan een andere snelheidsmeter moet zetten om e.e.a. te laten kloppen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 323i meer pit geven
makker van mij heeft een ongeval gehad met zijn e21 320/6 en daar kan ik wat onderdelen van kopen, maar hij dacht gelezen hebben dat met de modellen van voor 1985 het diff ratio anders was dan de 3.64 of klopt dit niet ?Peter V. wrote:Een 323i heeft standaard een 3.45 ratio. Dit is ongeacht of het een 4 of 5 bak is. Soms wordt er een 320/6 diff gebruikt omdat je dan net een paar honderd toeren hoger zit en lekkerder in het vermogen/koppelgebied zit. Je heb dan een 3.64. Let wel op dat je dan een andere snelheidsmeter moet zetten om e.e.a. te laten kloppen.
Hij was ook niet 100% zeker .
Maar in principe moet je naargelang het diff ook de teller die origineel bij die wagen zat nemen om het te doen kloppen?
Er zit ook een getrag 240 5bak in dus als iemand interesse heeft laat maar weten.
Bougie's vervangen staat ook op de planning deze maandag of dinsdag (horeca weekend)
enige advies wat jullie gebruiken?
Het is een wagen die nagenoeg elke dag rijdt .
Re: E21 323i meer pit geven
Hoi Alex, zie link hieronder, de verschillende eindverhoudingen met bijhorende waardes van de combi op p2
viewtopic.php?f=61&t=1629&hilit=correction&start=15
De teller kan je afzonderlijk overzetten, is niet zo belachelijk veel werk.
Grtz
viewtopic.php?f=61&t=1629&hilit=correction&start=15
De teller kan je afzonderlijk overzetten, is niet zo belachelijk veel werk.
Grtz
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 323i meer pit geven
Top, vandaag nieuwe bougies gestoken, nieuwe olie filter, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof ..
Nu hebt ik alles gedaan dat in het FAQ staat ivm de koelvloeistof, dus motor laten draaien om te legen , motor laten draaien om te vullen.
Nu lijkt me dat alles goed gegaan is maar wat is dat vacuüm verhaal dat ik ergens gelezen heb?
Bougies waren ook een beetje vreemd , waren sterk aangeslagen en allemaal aan 1 kant koffie/melk bruin en de andere kant wit .
Mijn koppakking lijkt nog perfect dus ik geloof niet dat dat het probleem is.
Of is dit vaak voorkomend'?
Nu hebt ik alles gedaan dat in het FAQ staat ivm de koelvloeistof, dus motor laten draaien om te legen , motor laten draaien om te vullen.
Nu lijkt me dat alles goed gegaan is maar wat is dat vacuüm verhaal dat ik ergens gelezen heb?
Bougies waren ook een beetje vreemd , waren sterk aangeslagen en allemaal aan 1 kant koffie/melk bruin en de andere kant wit .
Mijn koppakking lijkt nog perfect dus ik geloof niet dat dat het probleem is.
Of is dit vaak voorkomend'?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Als je via je expansievat netjes retourflow ziet, de temperatuur doet niet gek en je kunt 'm op het thermostaathuis netjes ontluchten, dan is het waarschijnlijk gewoon goed. Ik doe altijd wel even een keer extra ontluchting controleren na enige tientallen kilometers.
Je bougies vragen even om foto's, wel een beetje fatsoenlijke platen hoor. Zijn er nog verschillen tussen cylinders of geven ze alllemaal hetzelfde beeld? Welk type zat erin? Enig idee hoe lang die erin hebben gezeten? Ik probeer zelf doorgaans de bougies te wisselen zonder dat de auto recent allemaal korte stukjes oid heeft gereden omdat dat al gauw een verkeerd bougiebeeld geeft van alle koudloop, optrekken, etc.
Je bougies vragen even om foto's, wel een beetje fatsoenlijke platen hoor. Zijn er nog verschillen tussen cylinders of geven ze alllemaal hetzelfde beeld? Welk type zat erin? Enig idee hoe lang die erin hebben gezeten? Ik probeer zelf doorgaans de bougies te wisselen zonder dat de auto recent allemaal korte stukjes oid heeft gereden omdat dat al gauw een verkeerd bougiebeeld geeft van alle koudloop, optrekken, etc.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 323i meer pit geven
Jeroen wrote:Als je via je expansievat netjes retourflow ziet, de temperatuur doet niet gek en je kunt 'm op het thermostaathuis netjes ontluchten, dan is het waarschijnlijk gewoon goed. Ik doe altijd wel even een keer extra ontluchting controleren na enige tientallen kilometers.
Je bougies vragen even om foto's, wel een beetje fatsoenlijke platen hoor. Zijn er nog verschillen tussen cylinders of geven ze alllemaal hetzelfde beeld? Welk type zat erin? Enig idee hoe lang die erin hebben gezeten? Ik probeer zelf doorgaans de bougies te wisselen zonder dat de auto recent allemaal korte stukjes oid heeft gereden omdat dat al gauw een verkeerd bougiebeeld geeft van alle koudloop, optrekken, etc.
Ja hoe lang ze er al in zaten heb ik geen idee van , ik kan maandag wel eens foto's trekken maar ik gok aan ze te zien dat ze al wel een paar jaar er in zaten.
Ze waren van Bosh super plus +22 WR 8 DCX+
Ik zie wel een goeie retourflow en al rijdend draaid hij zeker niet warm , stationair wel tot bijna rood na een tijdje maar dat was daarvoor al en ik ben ik aan het oplossen dmv andere dop in de radiator.
Ik wist wel niet dat ik hem kon ontluchten op het thermostaat huis kon ontluchten dat moet ik wel echt even bekijken ..
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 323i meer pit geven
Stationair kan ook liggen aan de viscokoppeling. Is de distributie en de waterpomp vervangen? Anders beter en nieuwer type pomp zetten met bv deze visco:
http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Kuhlerl ... SwBahU~u0q
Deze heb ik zowel op de M535i als op de 323i staan en werkt super.
http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Kuhlerl ... SwBahU~u0q
Deze heb ik zowel op de M535i als op de 323i staan en werkt super.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 323i meer pit geven
Ventilatie is niet via de visco maar ventilator in de neus maar die eerste sensor geeft niet goed door .
ik ga nu nog met een dop van de FIAT argenta proberen maar de garagist zij dat dat niet dezelfde draad zou zijn nochtans dat ik hier op het forum had gelezen van wel dus er is er 1 onderweg.
Werkt dat niet dan smijt ik heel de nest er uit en vervang ik heel de boel door iets efficiënter of gewoon terug visco met jouw aangeraden visco
ik ga nu nog met een dop van de FIAT argenta proberen maar de garagist zij dat dat niet dezelfde draad zou zijn nochtans dat ik hier op het forum had gelezen van wel dus er is er 1 onderweg.
Werkt dat niet dan smijt ik heel de nest er uit en vervang ik heel de boel door iets efficiënter of gewoon terug visco met jouw aangeraden visco
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Bij mij werkt het! (Fiat zooi).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 323i meer pit geven
Als je een tweestanden elektrische ventilator hebt is meestal de voorschakelweerstand van de eerste trap (langzame stand) defect. Evengoed moet de hoge stand er dan wel in komen als de temperatuur te hoog oploopt. Maar goed, je temp zender kan ook defect zijn. Zie ook in het Engelse FAQ gedeelte.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 323i meer pit geven
Jeroen wrote:Als je een tweestanden elektrische ventilator hebt is meestal de voorschakelweerstand van de eerste trap (langzame stand) defect. Evengoed moet de hoge stand er dan wel in komen als de temperatuur te hoog oploopt. Maar goed, je temp zender kan ook defect zijn. Zie ook in het Engelse FAQ gedeelte.
Ik lees echt alles van het FAQ zou enkel leuk zijn soms een iets gedetailleerde beschrijving te hebben voor de gene die nog niet zo veel van deze motors kennen.
De hoogste stand ventilator werkt maar de laagste stand doet niet veel nochtans heb ik de eerste voorschakelWeerrstand al vervangen door een origineel bmw exemplaar , en de weerstand er voor heeft Nick vervangen .
Ik ben er misschien over aan het nadenken de eerste stand continu te laten draaien maar dat moet ik eens uitzoeken , af en toe wat meer tijd zou handig zijn.
Nu die schroef op het thermostaat huis waar je het over had is dat die pen in dat vierkant blokje ,voorzien voor een platte schroevendraaier?
Merci voor alle tips !

Re: E21 323i meer pit geven
Die zit bij mij muurvast dus dat word Visé grip er op, kan ik die tijdelijk vervangen door een M6 moertje?