Mijn brandstofmeter werkt niet meer. Ik heb achterop gekeken en de solderingen op de printplaat zijn goed.
Ik zie dat ik de + van de multistekker komt. De - krijgt hij rechtstreeks van het chassis. Als ik de solderingen volg en meet op de multistekker, meet ik 0 volt. Nu vermoed ik dat ik niks van de vlotter krijg. Heeft iemand tips en/of een schema van de bedrading ?
Brandstofmeter doet het niet
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Brandstofmeter doet het niet
Hee nog geen reactie gehad? Dat is niet des bmwe21.net's!
Trek de zitting van je achterbak er even uit (de twee 10mm boutjes voorop los en hij kan eruit). Aan de bijrijderskant vind je dan onder een stukje bekleding een zwart deksel dat met 4 kruiskopjes vast zit. Daaronder zit je tankvlotter. De draad daarvandaan loopt volgens mij zonder omwegen naar je cockpit dus dan kun je even meten of even daarvandaan 12v erop zetten.
Kun je gelijk even de conditie van de brandstofslangen beoordelen!
Trek de zitting van je achterbak er even uit (de twee 10mm boutjes voorop los en hij kan eruit). Aan de bijrijderskant vind je dan onder een stukje bekleding een zwart deksel dat met 4 kruiskopjes vast zit. Daaronder zit je tankvlotter. De draad daarvandaan loopt volgens mij zonder omwegen naar je cockpit dus dan kun je even meten of even daarvandaan 12v erop zetten.
Kun je gelijk even de conditie van de brandstofslangen beoordelen!
Regards/groeten, Jeroen
Hoi Jeroen, snap niet goed wat ik meet. Ik meet op een draad bij de vlotter 12 v en de andere draad meet ik 3,5 volt.
Nu is de vlotter een grote weerstand, maar de tank is bijna vol. Dus zou he verwachten dat je op de andere draad ook bijna 12v meet ? Bij het dashboard kun je op het printplaatje zien dat het 4e contact op de stekker naar de brandstofmeter gaat. Daar meet ik 0 volt. Dus zou je zeggen een kabelbreuk ? Maar als je de printplaat volgt zou contact 3 op de stekker (achter het daahboard) naar het reservetank lampje gaan. Als hij op contact staat meet ik 12v, maar als ik start ook. Ook dit lampje brand niet als ik hem aansluit.
Heb ook al een nieuwe printplaat gemonteerd en een nieuwe brandstofmeter. Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.
Je zou denken dat op z'n minst het reservelampje gaat branden op contact ?
Nu is de vlotter een grote weerstand, maar de tank is bijna vol. Dus zou he verwachten dat je op de andere draad ook bijna 12v meet ? Bij het dashboard kun je op het printplaatje zien dat het 4e contact op de stekker naar de brandstofmeter gaat. Daar meet ik 0 volt. Dus zou je zeggen een kabelbreuk ? Maar als je de printplaat volgt zou contact 3 op de stekker (achter het daahboard) naar het reservetank lampje gaan. Als hij op contact staat meet ik 12v, maar als ik start ook. Ook dit lampje brand niet als ik hem aansluit.
Heb ook al een nieuwe printplaat gemonteerd en een nieuwe brandstofmeter. Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.
Je zou denken dat op z'n minst het reservelampje gaat branden op contact ?
- Jeroen
- Site Admin
Ik weet niet of je nu overal +12V meet en de massa elders vandaan haalt? Je hebt natuurlijk niet 2x +12V. Reservelampje brandt alleen als de tank goed leeg begint te raken, dat kun je ook testen door de vlotter even uit de tank te trekken. Heb hier helaas alleen even het voor-facelift schema bij de hand dus heb even niet de pinbezetting of draadkleuren, maar als je die achter je cockpit vandaan haalt kun je zo zien welke twee er naar je tankmeter lopen en diezelfde even bij de vlotter doorverbinden. Als dan de meter uitslaat is je vlotter kaduuk, zo niet dan heb je waarschijnlijk een draadbreuk.
Regards/groeten, Jeroen
Zoals Jeroen zegt kan je bij een falende benzinemeter best gewoon de achterbank verwijderen zodat je bij de aansluitingen kan op de tank.
Trek de 3-polige stekker los. Op aansluiting "G" moet je een 12V meten, terwijl het contact op stand 2 staat. Als dat niet zo is dan zit de fout in de bedrading of in de brandstofmeter.
Als je wel 12V meet, verbind je die aansluiting met het chassis. De brandstofmeter moet nu naar "vol" gaan.
Als dat gebeurt zit de fout niet in de bedrading of in de meter zelf. Blijft nog over: de vlotter in de tank.
Trek de 3-polige stekker los. Op aansluiting "G" moet je een 12V meten, terwijl het contact op stand 2 staat. Als dat niet zo is dan zit de fout in de bedrading of in de brandstofmeter.
Als je wel 12V meet, verbind je die aansluiting met het chassis. De brandstofmeter moet nu naar "vol" gaan.
Als dat gebeurt zit de fout niet in de bedrading of in de meter zelf. Blijft nog over: de vlotter in de tank.
Het is inderdaad de vlotter. Als ik de 12v op de stekker van de vlotter aan de massa leg, dan gaat het reservelampje branden. De andere kabel op de stekker van de vlotter waar 3,5v op staat, als je die aan de massa legt, slaat de meter uit. Het was dus toch de "usual suspect". Ik zat op het verkeerde spoor, omdat ik achter het dashboard op de verkeerde pin op de stekker zat te meten. In het vervolg toch het schema bekijken. De benzinemeter krijgt ook 2x 6v. zie ik nu.
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor wederom het goede advies. Niks leuker dan zelf repareren.
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor wederom het goede advies. Niks leuker dan zelf repareren.
- Jeroen
- Site Admin
Top. Kan trouwens ook zijn dat de vlotter gewoon vast zit, maar geen idee of dat goed blijft werken als je 'm weer in beweging krijgt in die buis.
Regards/groeten, Jeroen
Ik heb de vlotter uit elkaar gehaald. Ik begrijp nu waarom hij zo duur is ( €128,-- en andere merken een paar tientjes). Die vlotters zitten vernuftig in elkaar. Het heeft me een uur gekost voor ik begreep hoe die werkt. De pin in het midden is de massa. Hij werkt niet met een weerstand, maar met een weerstand draad. Dan heb je nog hele dunne koperdraadjes die je met het oog bijna niet ziet. Voor het reservelampje.
De mijne zat helemaal vol met witte poeder. Het leek wel oxidatie van het aluminium. Schoongemaakt, maar ik kreeg geen verbinding naar de stekker bovenop. Zat bovenin een klinknagel waar vermoedelijk aanslag onder zat. Maar zag ook geen kans voor dit los te halen. Met een fijnbektang geprobeerd de klinknagel rond te draaien en contactspray erop gespoten. Alles zonder de dunne koperdraadjes te breken, maar niets hielp.Ding is zo fragiel, dat krijg je nooit meer in elkaar en krijg je hem in elkaar, is hij dan betrouwbaar. Komt dan een
tijd dat je je gewonnen moet geven.
De mijne zat helemaal vol met witte poeder. Het leek wel oxidatie van het aluminium. Schoongemaakt, maar ik kreeg geen verbinding naar de stekker bovenop. Zat bovenin een klinknagel waar vermoedelijk aanslag onder zat. Maar zag ook geen kans voor dit los te halen. Met een fijnbektang geprobeerd de klinknagel rond te draaien en contactspray erop gespoten. Alles zonder de dunne koperdraadjes te breken, maar niets hielp.Ding is zo fragiel, dat krijg je nooit meer in elkaar en krijg je hem in elkaar, is hij dan betrouwbaar. Komt dan een
tijd dat je je gewonnen moet geven.