Omdat ik voor het vervangen van de distributie het subframe laat zakken heb ik een motorsteun nodig die ik op het voorscherm kan plaatsen. Deze had ik nog niet, dus heb ik die afgelopen week besteld. Ik ben meteen maar voor het exemplaar gegaan dat 500kg kan dragen.
Ik heb van tevoren gekeken of de maximale breedte binnen de wielbasis van de E32 past. Voor de zekerheid wel even gepast.
Daarna zijn we begonnen met de voorbereidingen. Allereerst de V-snaren en de visco-fan uit de weg.
En toen was de tijd al weer op, maar het begin is er.
Vandaag heeft mijn garagist nog een ander klusje geklaard, namelijk het vervangen van een defecte draagarm van de E39. Dat was een herhaling van de poging van twee weken geleden toen we ontdekten dat de bout zich helemaal in de bus van de draagarm vast draaide. De geplande tijd was toen niet toereikend ook al omdat ik de excentrische bout daarvoor niet nieuw had liggen .Intussen had ik deze ook voor de andere kant wel nieuw besteld; de Lemforder arm had ik al wat langer liggen
Ik denk dat Arno dit wel een uur of twee gekost heeft, want toen ik er nog bij was vrat de bout zich continu vast. Terug wilde hij wel, maar niet verder. Maar met een aantal keren verwarmen met de acetyleen-brander (op de bus, dus niet het aluminium) en terugdraaien kwam de bout elke keer een klein beetje verder.
De bout aan de andere (rechter) kant is meteen maar mee vervangen (ging wel als het spreekwoordelijke appeltje-eitje). De rechter draagarm was niet nodig omdat deze eind 2013 al was vervangen. Hoe het kan dat de oude bout zo vast zat is een raadsel, wellicht van metallurgische aard; ik weet dat zink en staal niet zo goed samen gaan, maar wellicht is het gewoon oxidatie op de bout waardoor deze vast kwam te zitten….. maakt niet uit, de achterwielophanging is nu weer mooi strak.
Verder heeft Arno de winterbanden en een set nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Daarmee is de E39 wel klaar voor de winter. Het was maar goed dat ik dit klusje heb uitbesteed aangezien dit mijzelf al gauw een hele dag zou kosten. Bovendien besteedt ik mijn tijd nu even liever aan de E32.