
Daniëls 320D/E21 Project
-
MathyE21
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: Daniëls E21 320d Project
Gaaf man! Wist niet dat die ook voor een e21 te koop was.... Had hem ook voor mijn vorige project een Opel manta b gsi.
Zijn deze zeldzaam?
Zijn deze zeldzaam?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Daniëls E21 320d Project
Zeker zeldzaam en op ebay tegenwoordig al vanaf 300 euro....MathyE21 wrote:Gaaf man! Wist niet dat die ook voor een e21 te koop was.... Had hem ook voor mijn vorige project een Opel manta b gsi.
Zijn deze zeldzaam?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Daniëls E21 320d Project
De meeste E21 rijders zijn al gelukkig met een 5-bak.
Ik ga nog even kiezen tussen een 5-bak of een 6-bak

Ik ga nog even kiezen tussen een 5-bak of een 6-bak

Re: Daniëls E21 320d Project
Zit er een groot verschil tussen de verhoudingen van de 5 en 6 bak?
Re: Daniëls E21 320d Project
excuus....: beunklusje, te druk op het werk, E23 demonteren en een 745i verkoop klaar maken, E38 die aan alle kanten afbrak, pelletkachel plaatsen.
Eindelijk weer een paar uurtjes de tijd om te kijken of alle ideeën wel passen.
Mijn bedoeling was om de vacuüm rembekrachtiger te blijven gebruiken en het liefst met de originele Pedalbox.
De eerste uitdaging was de vacuümpot en de motor. Ik ben altijd was zuinig geweest met het weg snijden van het originele plaatwerk, meestal werk dit tegen omdat je dan te weinig ruimte hebt met het heen & weer schuiven.
De motor ligt nu vrij van de vacuümpot.


De hoofdremcilinder moet nu nog wat vrijgemaakt worden en de rembekrachtiging moet nog wat verder omhoog.
Aan de binnenzijde heb ik de originele houder voor de pedalen bevestigt. (deze zit oem recht achter de vacuümpot)
Ik ga een nieuwe as maken voor de pedalen zodat het rempedaal 2cm naar rechts gemonteerd kan worden en ongeveer midden onder het stuur gaat uitkomen. Gaspedaal is elektronisch en ben ik dus helemaal vrij mee

Eindelijk weer een paar uurtjes de tijd om te kijken of alle ideeën wel passen.
Mijn bedoeling was om de vacuüm rembekrachtiger te blijven gebruiken en het liefst met de originele Pedalbox.
De eerste uitdaging was de vacuümpot en de motor. Ik ben altijd was zuinig geweest met het weg snijden van het originele plaatwerk, meestal werk dit tegen omdat je dan te weinig ruimte hebt met het heen & weer schuiven.
De motor ligt nu vrij van de vacuümpot.


De hoofdremcilinder moet nu nog wat vrijgemaakt worden en de rembekrachtiging moet nog wat verder omhoog.
Aan de binnenzijde heb ik de originele houder voor de pedalen bevestigt. (deze zit oem recht achter de vacuümpot)
Ik ga een nieuwe as maken voor de pedalen zodat het rempedaal 2cm naar rechts gemonteerd kan worden en ongeveer midden onder het stuur gaat uitkomen. Gaspedaal is elektronisch en ben ik dus helemaal vrij mee

Re: Daniëls E21 320d Project
Hier ergens moet nog een stuurkolom komen, oude beugel eruit geslepen..

Stuurkolom van de E46 donor gestript, na wat passen en meten eerst even een beugeltje gemaakt voor de stuurkolom op te hangen.


De as tussen het stuurhuis en de stuurkolom bleek telescopisch te zijn na het uitboren van een paar kunstofbusjes scheelde dat qua lengte een hoop voor het passen.
Volgende stap is een bevestiging maken voor de middelste ophanging van de stuurkolom.

Stuurkolom van de E46 donor gestript, na wat passen en meten eerst even een beugeltje gemaakt voor de stuurkolom op te hangen.


De as tussen het stuurhuis en de stuurkolom bleek telescopisch te zijn na het uitboren van een paar kunstofbusjes scheelde dat qua lengte een hoop voor het passen.
Volgende stap is een bevestiging maken voor de middelste ophanging van de stuurkolom.
Re: Daniëls E21 320d Project
(E38 bijna klaar, alleen nog de voorste krukaskeering, waterpomp, thermostaat, hulpwaterpomp, kleppendekselpakking)(oja achteras moet nog één keer uitlijnen ivm fuseelagers)
Stuurkolom voor 95% op z'n plek, naaf van het stuurwiel E46 uitgezaagd en laten afdraaien tot passing van de quickrelease.




Meer van het schutbord uit gezaagd voor betere afwerking, motor geplaatst voor passing en de voorlopige downpipe gepast

Rembekrachtiging past ook mooi

Volgende uitdaging is om een enkele ruitenwisser te maken & plaatsen,
eens kijken of we hier iets mee kunnen bouwen

Stuurkolom voor 95% op z'n plek, naaf van het stuurwiel E46 uitgezaagd en laten afdraaien tot passing van de quickrelease.




Meer van het schutbord uit gezaagd voor betere afwerking, motor geplaatst voor passing en de voorlopige downpipe gepast

Rembekrachtiging past ook mooi

Volgende uitdaging is om een enkele ruitenwisser te maken & plaatsen,
eens kijken of we hier iets mee kunnen bouwen

Re: Daniëls E21 320d Project
Aardige ingrepen allemaal!
Re: Daniëls E21 320d Project
Geen idee waarom ik niet eerder het voorraam eruit heb gehaald maar het is geen onverstandige actie geweest. iig geen hele slechte plekken


vrije dag goed kunnen besteden met het nodige laswerk van de nieuwe beugels.
Ruitenwisser mechaniek lijkt ook te vorderen, alleen wat lastig te testen nu


vrije dag goed kunnen besteden met het nodige laswerk van de nieuwe beugels.
Ruitenwisser mechaniek lijkt ook te vorderen, alleen wat lastig te testen nu