De vader van een collega van mij is zelfstandig autoexpert. Hij doet tegen expertises etc.. en als ''hobby'' is hij erkend oldtimer schatter.
Hijzelf rijd een Porsche 911 SC targa (930). Zijn zoon een Simca rally 1.
Ik heb van hun wat copies gekregen voor waarde beepalingen van ''alle'' oldtimer BMW's.(sorry Jeroen, de 320IS staat er niet bij )
Hier de de modellen van de jaren 80-90.
E21
E12
E28
E26 / E24
E30
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Van wanneer stamt dit uitreksel van classictax? Ik vermoedt van eind 2014 of begin 2015; inmiddels zijn we een jaar verder en deze prijzen zijn tenminste voor de ///M's en Alpina's inmiddels ver achterhaald. Classic Tax negeert i.d.r. de dynamiek in de markt wat op zich goed is, maar te traag reageren is ook niet goed, vooral bij auto's die in een verkopersmarkt zitten, immers voor de genoemde bedragen koop ik bijna geen van de exoten in deze lijst meer.
Van wanneer stamt dit uitreksel van classictax? Ik vermoedt van eind 2014 of begin 2015; inmiddels zijn we een jaar verder en deze prijzen zijn tenminste voor de ///M's en Alpina's inmiddels ver achterhaald. Classic Tax negeert i.d.r. de dynamiek in de markt wat op zich goed is, maar te traag reageren is ook niet goed, vooral bij auto's die in een verkopersmarkt zitten, immers voor de genoemde bedragen koop ik bijna geen van de exoten in deze lijst meer.
Ofwel, prijzen van begin 2015, dus sterk achterhaald (destijds al)
Kan best zijn Raymond.
Welke lectuur gebruik jij hiervoor?
Ik hou de markt in de gaten (mobile.de, eigen netwerk & oldtimer handelaren zoals bijv. DLS en ML, veilingen e.d.). Die vergelijk ik met de prijstrend van o.a. Classictax, waarbij ik merk dat deze pas met min een jaar vertraging reageert. Maar ik houdt ook de literatuur in de gaten, daar worden vaak actuele gegevens weergegeven en die zijn vaak vanuit dezelfde bron onderbouwd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Is zelfs niet eens een fabriek, maar meer een plastic fantastic tjoener.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
elaxo wrote:the notes staan voor km's veronderstel ik maar is daar ook een legende van?
The notes heeft niets te maken met kilometers dacht ik. Waar ze dan naar kijken is de staat, originaliteit, sluitende historie etc. Een note 1 is dus in concoursstaat waarbij de auto helemaal klopt. Note 2 bijvoorbeeld net geen concourstaat maar wel in zeer bovengemiddelde staat etc etc.
Wat raar dat volgens die lijst een E30 320i meer waard is dan een E30 323i! Volgens mij is dat niet helemaal het geval. Of zou het gaan om een type 2 320i? Dat zou betekenen dat een type 2 over het algemeen meer waard zou zijn dan een type 1.