Omdat ik aan de voorzijde moet wachten ben ik begonnen aan de achterzijde. Is dat nodig, Koos? Ach, de rubbers hadden nog wel even mee gekund…
Per saldo ben ik aan de slag gegaan om de achteras eraf te halen. Eerst de handremkabels verwijderen. Daar viel me op dat ik een oude en een nieuwere heb. Die as is er dus al eens af geweest of er is wat anders gebeurd. Daarna de ABS kabels en de slijtindicator losgehaald, de schokdempers losgeschroefd en de veren verwijderd. Daarna was het een kwestie van de moeren op de tonrubbers lossen en de as valt er zo onder vandaan, toch? WRONG.
Man, wat zat die as vast. De tonrubbers zijn helemaal vast gerot in de bussen onder de auto. Aan de ene zijde heb ik met de poelietrekker de binnenste bus finaal uit de ton gescheurd. Die was kennelijk niet te best meer. De andere zijde wilde niet los. Helemaal niet. Ik wilde dat ding graag heet stoken, maar met de lekke tank op 30 centimeter afstand was dat ook geen mooi idee. Uiteindelijk heb ik samen met Gerwin, die kwam buurten, het rubber kapot gestoken met een heet gestookte beitel. Uiteindelijk na een dikke anderhalf uur martelen lag de as eraf.
De as lijkt in orde te zijn, maar wel erg roestig, met name de draagarmen zien er niet uit. De knobbel waar de demping voor de veren overheen valt is aan beide zijden erg verrot. Mijn oplossing was het bestellen van twee nieuwe draagarmen, maar deze blijken maar liefst € 762,-- per stuk te kosten!!! Dus ik ga dit zelf repareren.