5 bak
5 bak
Hallo, ik heb een 5 bak weten uit te halen, compleet met schakelmechanisme. Alleen de cardanas is er niet bij. Die hoort korter te zijn als de 4 bak die er nu onder ligt. Nu lees ik op het forum dat je de cardan van de e30 kunt gebruiken. Moet dat een speciaal type zijn ( 325i) ? Moet het diff ook vervangen ? Zelf heb ik een 323i e21 m20 1980 (Baur Carbriolet)
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: 5 bak
Diff kan blijven, maar plug 'n play cardanassen behalve die van een E21 vijfbak zijn er volgens mij niet en je hebt ook nog eens verschillende flenzen aan versnellingsbakzijde. Als je de huidige wilt behouden dan wordt het dus op zoek naar een vijfbak as of een tweede 4 bak versie kopen en laten inkorten. Dan weet je 100% zeker dat je de goede maat hebt, kun je 'm gelijk laten balanceren.
Ik heb er nog wel een liggen van een vierbak, moet je alleen weten of je aan bakzijde een 3- of 4-gaats flens hebt, ofwel een hardyschijf met 6 of 8 bouten.
Maareh, iemand die terug gaat naar een 4-bak? Die ben ik nog niet tegengekomen...
Leuk draadje over die cardanassen: viewtopic.php?f=60&t=9965
Ik heb er nog wel een liggen van een vierbak, moet je alleen weten of je aan bakzijde een 3- of 4-gaats flens hebt, ofwel een hardyschijf met 6 of 8 bouten.
Maareh, iemand die terug gaat naar een 4-bak? Die ben ik nog niet tegengekomen...
Leuk draadje over die cardanassen: viewtopic.php?f=60&t=9965
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

Plus 1! Inkorten maar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Dank jullie voor het geweldige advies weer. De versnellingsbak is nog onderweg uit Engeland. Dus ik weet niet of het 3 of 4 gaats is. Maar ik plaats een update. Ik neem aan plus 1 voor het verlies van de zaagsnede ?
- 323baur
- E21 VIP

Idd, niet zelf gaan zagen. Er moet gebalanceerd gaan worden, en dan kan je het beste dit allemaal door 1 partij laten doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Hallo, versnellingsbak is binnen, maar nu kan ik de serienummers nergens terugvinden. Lijkt me verstandig om gelijk alle keeringen van de bak te vervangen. Probleen is dat ze het nummer van de bak niet kennen bij BMW. Alle nummers beginnen met 242..... Het lijkt de goede bak als ik naar de info van Jeroen kijk. Maar in de database van BMW komt hij niet voor. 245.0.540.00 en eronder het nummer 250. Het is een Gertrag M60. Nu vrees ik dat het een dogleg is voor rally doeleinden ? Kan hem niet testen, omdat het schakelmechanisme niet gemonteerd is.
Ook heeft hij een flens met 3 bevestigingspunten en ik een met 4. Lijkt me verstandig als ik er een van jouw kan overnemen Jeroen ?
Ook heeft hij een flens met 3 bevestigingspunten en ik een met 4. Lijkt me verstandig als ik er een van jouw kan overnemen Jeroen ?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Op welke plek zit de achteruit schakelaar? Fotootje maakt vaak veel duidelijk.
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Een dogleg, daar zou ik heel blij van worden!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Lijkt me dan gewoon een eco bak. Gewoon een setje keerringen bestellen. Je kan ze zo opzoeken op bmwfans.info.
So many cars, so little time