Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Interessant en leuk om te lezen, Raymond! En inderdaad; wat je er ook van vindt zo'n Croma is nu zeker een bijzondere auto en al helemaal als i.e. Turbo. Bij een vriendje van de lagere school vroeger hadden ze thuis ook een Croma, weet niet meer de uitvoering maar ik vond dat toen een mooie, luxe en fijn rijdende auto (vanaf de achterbank).
Mooi project, om mooie sentimentele redenen.
Greetz,
Walter.
Mooi project, om mooie sentimentele redenen.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Leuk, weer een project erbij. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29991
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Leuk idd! En die Omega's, sja. Ik heb via een kennis ooit een van de eerste gereden van een serie, ik meen dat dat een A2 was maar het kan ook een B1 geweest zijn (het is even geleden hoor) en daar zaten nog wel wat kinderziektes in. Zo had deze 3 liter automaat een kick down die indien nodig 2 versnellingen lager ging, alleen ook als 'ie in z'n twee zat met als gevolg dat hij vrij schoot, of althans zo voelde het. Misschien meer een ZF dan een Opel issue maar evengoed kreeg men die er niet uit en is de auto zelfs retour Rüsselsheim gegaan, dat werd de start van een langdurige relatie met BMW.
Anyway, nu lekker bezig met de Croma hoewel enigszins noodgedwongen. Succes, ben benieuwd wat je gaat vinden!
Anyway, nu lekker bezig met de Croma hoewel enigszins noodgedwongen. Succes, ben benieuwd wat je gaat vinden!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ontzettend of topic, maar dit monster is toch echt het linkje waard:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... ousPage=lr
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nadat we zaterdag net een paar uurtjes tekort kwamen om de motor van de Croma uit te bouwen zijn we daar gisteravond mee verder gegaan. Voor het uitbouwen van de motor stonden de volgende taken nog open.
1. Losnemen van de PAS pomp
2. Kopbouten (alvast) lossen
3. Uitbouw van de downpipe en verwijderen van de uitlaat
4. Loskoppelen van de bowden-kabel t.b.v. de koppeling
5. Loskoppelen van de versnellingsbak selecteur
6. Losnemen van de motorsteunen (3st)
7. Loskoppelen van de aandrijfassen.
8. Loskoppelen van de kabel voor de kilometerteller.
9. Losnemen van diverse stekkertjes en kabeltjes
De aandrijfassen waren vrij eenvoudig; deze zitten net als de aandrijfassen van BMW met boutjes en moertjes vast waardoor je zonder het fusee los te moeten nemen de steekassen aan de binnenzijde kunt losnemen uit te hoeven. Daarna lag de motor vrij en konden we hem uitbouwen. Door de motor zodanig in de kettingen te hangen dat het zwaarste deel, de versnellingsbak pas als laatste gelift word konden we het risico van beschadigen van de diverse remleidingen naar de ABS pomp elimineren.

Daarna was het liften van de motor een koud kunstje. De motor-en bak lagen goed in balans waardoor we hem makkelijk konden sturen; even hadden we twijfels of de kraan wel hoog genoeg kon komen om de motor over de voor-kop heen te tillen, maar dat was in zijn geheel ongegrond.

Na een kleine drie uurtjes zwoegen hadden we hem er uit.

De volgende stap is verdere demontage van de motor om de conditie te kunnen beoordelen waarbij het primair om de techniek gaat. Nu hebben we eindelijk de kans om al die quick-fixes die in het verleden aan de motor zijn doorgevoerd op te sporen en een plan van aanpak op te stellen. Verder is de motorruimte mooi leeg geworden. Het plan is om het subframe uit te bouwen en te laten stralen en poeder-coaten. Dat geeft dan meteen een goede baseline om de wielophanging in een later stadium aan te pakken.

Als eerste moeten we daarvoor de aanbouwdelen uitbouwen, te beginnen met het fluitje waar ‘knabbel en ‘babbel’ al aan hebben geknaagd.

Dit had Arno bij een turbo nog nooit gezien, en ik moet toegeven dat dit een ongebruikelijke schade is. Mijn broer wist zich te herinneren dat het fluitje tussen de 2000 en 3000 omwentelingen een schrapend geluid maakte, dus dat kan wel kloppen. We hebben het vermoeden dat dit veroorzaakt is door een inlegfilter dat er ooit verkeerd is ingelegd waardoor ook grotere objecten naar binnen zijn gezogen. We weten immers dat knabbel van beukennootjes houdt.

Dit is een onverwachte tegenvaller. We moeten even kijken waarvoor we gaan kiezen; revisie of vervanging. Wat verder opviel was de erg vies uitziende thermostaat Deze heeft zijn langste tijd wel gehad.

Wordt vervolgd!
1. Losnemen van de PAS pomp
2. Kopbouten (alvast) lossen
3. Uitbouw van de downpipe en verwijderen van de uitlaat
4. Loskoppelen van de bowden-kabel t.b.v. de koppeling
5. Loskoppelen van de versnellingsbak selecteur
6. Losnemen van de motorsteunen (3st)
7. Loskoppelen van de aandrijfassen.
8. Loskoppelen van de kabel voor de kilometerteller.
9. Losnemen van diverse stekkertjes en kabeltjes
De aandrijfassen waren vrij eenvoudig; deze zitten net als de aandrijfassen van BMW met boutjes en moertjes vast waardoor je zonder het fusee los te moeten nemen de steekassen aan de binnenzijde kunt losnemen uit te hoeven. Daarna lag de motor vrij en konden we hem uitbouwen. Door de motor zodanig in de kettingen te hangen dat het zwaarste deel, de versnellingsbak pas als laatste gelift word konden we het risico van beschadigen van de diverse remleidingen naar de ABS pomp elimineren.
Daarna was het liften van de motor een koud kunstje. De motor-en bak lagen goed in balans waardoor we hem makkelijk konden sturen; even hadden we twijfels of de kraan wel hoog genoeg kon komen om de motor over de voor-kop heen te tillen, maar dat was in zijn geheel ongegrond.
Na een kleine drie uurtjes zwoegen hadden we hem er uit.
De volgende stap is verdere demontage van de motor om de conditie te kunnen beoordelen waarbij het primair om de techniek gaat. Nu hebben we eindelijk de kans om al die quick-fixes die in het verleden aan de motor zijn doorgevoerd op te sporen en een plan van aanpak op te stellen. Verder is de motorruimte mooi leeg geworden. Het plan is om het subframe uit te bouwen en te laten stralen en poeder-coaten. Dat geeft dan meteen een goede baseline om de wielophanging in een later stadium aan te pakken.
Als eerste moeten we daarvoor de aanbouwdelen uitbouwen, te beginnen met het fluitje waar ‘knabbel en ‘babbel’ al aan hebben geknaagd.
Dit had Arno bij een turbo nog nooit gezien, en ik moet toegeven dat dit een ongebruikelijke schade is. Mijn broer wist zich te herinneren dat het fluitje tussen de 2000 en 3000 omwentelingen een schrapend geluid maakte, dus dat kan wel kloppen. We hebben het vermoeden dat dit veroorzaakt is door een inlegfilter dat er ooit verkeerd is ingelegd waardoor ook grotere objecten naar binnen zijn gezogen. We weten immers dat knabbel van beukennootjes houdt.
Dit is een onverwachte tegenvaller. We moeten even kijken waarvoor we gaan kiezen; revisie of vervanging. Wat verder opviel was de erg vies uitziende thermostaat Deze heeft zijn langste tijd wel gehad.
Wordt vervolgd!
Last edited by raymondw on Fri Feb 23, 2024 10:21 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Die schoepen zijn wel op. Zit er geen axiale speling op?
Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant van de motor.
Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant van de motor.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoi Koos,uwbuurman wrote:Die schoepen zijn wel op. Zit er geen axiale speling op?
Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant van de motor.
Geen axiale speling, maar wel radiaal. Verder zijn wij ook benieuwd naar het inwendige. Ik hoop dat ik donderdagavond en vrijdagmiddag nog wat tijd heb om een stapp met de demontage te maken. Anders moet dat een week wachten.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Echt gaaf om te zien dat een dergelijke auto niet wordt afgeschreven! Alle lof.
Leuk ook om de stappen te zien. Zijn die turbo's niet nog te krijgen?
Ik neem aan dat het zo'n KKK ding is?
Leuk ook om de stappen te zien. Zijn die turbo's niet nog te krijgen?
Ik neem aan dat het zo'n KKK ding is?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Wat een werk zeg. Een achterwiel aandrijver de motor uithalen zal wel simpeler zijn zeker?
Hoe lang staat de CROMA nu stil? Heeft hij vel kmrs achter de rug?
Hoe lang staat de CROMA nu stil? Heeft hij vel kmrs achter de rug?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
1) Sinds 2002 niet meer toegelaten, maar op groene platen wel zo af en toe mee gereden, de laatste keer nu bijna drie jaar geleden.bmw e12 e21 wrote:Wat een werk zeg. Een achterwiel aandrijver de motor uithalen zal wel simpeler zijn zeker?
Hoe lang staat de CROMA nu stil? Heeft hij vel kmrs achter de rug?
2) Uitbouw was wat meer werk, maar de sleutelvriendelijkheid was beter dan verwacht. Desondans hadden we effectief een uur of 8/9 nodig.
Thanks Ite323baur wrote:Echt gaaf om te zien dat een dergelijke auto niet wordt afgeschreven! Alle lof. Leuk ook om de stappen te zien.
3) Via Fiat weet ik het niet, maar op Duitse fleebay staan er al wat langer twee te koop323baur wrote:Zijn die turbo's niet nog te krijgen?
Ik neem aan dat het zo'n KKK ding is?
4) Het is een Garret T3
We proberen eerst via een turbo revisiebedrijf.
Carpe Diem, Raymond
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Prachtig Raymond! Zoals alle projecten prachtig om mee te lezen.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Inderdaad leuk om te zien dat hier dezelfde enthousiasme en precisie wordt gehanteerd als bij de BMW 's.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Zeer leuk vervolg in dit draadje .. eens een ander merk .. altijd leuk 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vanmiddag heb ik nog een paar uurtjes vrijgemaakt voor het strippen van de motor van de Croma. Daarvoor hebben we eerst de versnellingsbak losgenomen. Die zit in tegenstelling bij BMW maar met een vijftal M12 bouten vast.

Negeer even de oppervlakte roest op de drukgroep; voor de ruim 180000 kilometers ziet de koppeling er nog verbazingwekkend goed uit.

Nou is mijn vader nooit echt een koppeling-ridder geweest, maar gezien het feit dat deze best wat voor de kiezen heeft gehad (o.a. een aantal keren het trekken van een dubbel-assige sleurhut) tijdens diverse zomervakanties in mijn jeugd. Note: nu weten jullie waar mij afkeer van die dingen vandaan komt. Ondanks dat mijn vader destijds altijd met 110-120km/h naar de Alpen reed, schoot het met sleurhut nooit op.
Verder hebben we het uitlaatspruitstuk met fluit gedemonteerd. Deze kan bijna naar C&E in Amersfoort. We moeten alleen nog even de downpipe en het spruitstuk demonteren.

Verder hebben we o.a. de startmotor en diverse andere delen uitgebouwd, waarmee de volgende stap het uitbouwen van de distributie wordt. Daarna kunnen we de cilinderkop gaan lichten waarmee we tot de vermoedelijke oorzaak van de olielekkage komen.

Wat opvalt is dat de twee linker uitlaatpoorten aanzienlijk anders eruitzien dan de twee rechter poorten. Daar waar de linker twee poorten alleen maar wat koolstof opbouw laat zien zien, hetgeen normaal is voor een verbrandingsmotor hebben de twee rechter poorten aanzienlijk meer vervuiling die een aanwijzing lijkt voor de olielekkage waar deze auto sinds het vervangen van het spruitstuk in 1999 last van heeft.

En hiermee hebben we waarschijnlijk de root-cause van alle ellende in beeld. Opvallend is de smurrie die op het draadeind te zien is. Dit is zeer waarschijnlijk het draadeind waar ze ooit het tapdraad van hebben moeten uitbouwen. Ofwel, de hypothese dat de olielekkage uit de cilinderkop weg komt lijkt te worden bevestigd, echter om deze conclusie definitief te trekken moeten we toch echt eerst de cilinderkop lichten. Dat komt eind volgende week wel…. Eerst maar eens een paar dagen skiën in Flachau.
Negeer even de oppervlakte roest op de drukgroep; voor de ruim 180000 kilometers ziet de koppeling er nog verbazingwekkend goed uit.
Nou is mijn vader nooit echt een koppeling-ridder geweest, maar gezien het feit dat deze best wat voor de kiezen heeft gehad (o.a. een aantal keren het trekken van een dubbel-assige sleurhut) tijdens diverse zomervakanties in mijn jeugd. Note: nu weten jullie waar mij afkeer van die dingen vandaan komt. Ondanks dat mijn vader destijds altijd met 110-120km/h naar de Alpen reed, schoot het met sleurhut nooit op.
Verder hebben we het uitlaatspruitstuk met fluit gedemonteerd. Deze kan bijna naar C&E in Amersfoort. We moeten alleen nog even de downpipe en het spruitstuk demonteren.
Verder hebben we o.a. de startmotor en diverse andere delen uitgebouwd, waarmee de volgende stap het uitbouwen van de distributie wordt. Daarna kunnen we de cilinderkop gaan lichten waarmee we tot de vermoedelijke oorzaak van de olielekkage komen.
Wat opvalt is dat de twee linker uitlaatpoorten aanzienlijk anders eruitzien dan de twee rechter poorten. Daar waar de linker twee poorten alleen maar wat koolstof opbouw laat zien zien, hetgeen normaal is voor een verbrandingsmotor hebben de twee rechter poorten aanzienlijk meer vervuiling die een aanwijzing lijkt voor de olielekkage waar deze auto sinds het vervangen van het spruitstuk in 1999 last van heeft.
En hiermee hebben we waarschijnlijk de root-cause van alle ellende in beeld. Opvallend is de smurrie die op het draadeind te zien is. Dit is zeer waarschijnlijk het draadeind waar ze ooit het tapdraad van hebben moeten uitbouwen. Ofwel, de hypothese dat de olielekkage uit de cilinderkop weg komt lijkt te worden bevestigd, echter om deze conclusie definitief te trekken moeten we toch echt eerst de cilinderkop lichten. Dat komt eind volgende week wel…. Eerst maar eens een paar dagen skiën in Flachau.
Last edited by raymondw on Fri Feb 23, 2024 10:19 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond