Peter V: BMW E21 320/6 1981
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Die wielen gaan ook niet weg. Ze kunnen probleemloos in de garage blijven liggen.
Ondanks dat het 13 inch Alpina's zijn worden deze ook steeds zeldzamer, zeker in een 6J en 6,5J samenstelling.
Ondanks dat het 13 inch Alpina's zijn worden deze ook steeds zeldzamer, zeker in een 6J en 6,5J samenstelling.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag dan toch maar begonnen aan de conversie naar Eibach.
Het is sleutelen met vele pauzes maar eindelijk komt het ervan.
Begonnen met linksvoor om de voorste veerpoot te verwijderen. Gekozen om de fuseekogel te laten zitten en de draagarm los te maken van de dwarsdrager.
Dit ging eigenlijk vrij probleemloos.

Wederom weer een zicht in een leeg binnenspatbord.

En de veerpoot met eibach veer weer terug op zijn plaats. Het afmonteren van alle bouten komt later.
Het mooie is dat je voor montage van deze veer zelfs geen veerspanner nodig heb, de bout van de schokdemper kun je met een licht duw op de schotel weer aanzetten.

Het is sleutelen met vele pauzes maar eindelijk komt het ervan.
Begonnen met linksvoor om de voorste veerpoot te verwijderen. Gekozen om de fuseekogel te laten zitten en de draagarm los te maken van de dwarsdrager.
Dit ging eigenlijk vrij probleemloos.

Wederom weer een zicht in een leeg binnenspatbord.

En de veerpoot met eibach veer weer terug op zijn plaats. Het afmonteren van alle bouten komt later.
Het mooie is dat je voor montage van deze veer zelfs geen veerspanner nodig heb, de bout van de schokdemper kun je met een licht duw op de schotel weer aanzetten.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dat gaat nog beter rijden dan hij al deed Peter! Rustig aan en het komt vanzelf voor elkaar 
Groeten Jan
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Slim gedaan Peter. Bij mij was de stofhoes eraan...Peter V. wrote:Gekozen om de fuseekogel te laten zitten en de draagarm los te maken van de dwarsdrager.
Dat gaat stoer uitzien met die 13'' breedset.
En ik denk ook nog meer comfort als met 15'', al klaag ik helemaal niet. Hij stuurt nu mooi strak zonder overhellen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
geerling
- E21 VIP

- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ziet er allemaal goed uit Peter, mooie strakke wagen!! 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik vond dat ook een groot risico omdat de draagarmen net nieuw zijn eigenlijk.bmw e12 e21 wrote:Slim gedaan Peter. Bij mij was de stofhoes eraan...Peter V. wrote:Gekozen om de fuseekogel te laten zitten en de draagarm los te maken van de dwarsdrager.
Nu weet ik het niet zeker maar met de stuurdemper ben ik bang dat de rechter kant zo niet kan. We gaan het zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Fijn dat je toch kon beginnen, Peter. Dat zegt genoeg over het herstel van je pols! Helemaal fijn dat deze kant dan ook nog redelijk mee zat, ziet er goed uit.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Goed bezig. Dat stuurt straks lekker strak. 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik denk dat Peter hetzelfde ''probleem'' had als mij, nl. overhangen in bochten...
Het oogt natuurlijk ook mooier met gevulde wielkassen.
Het oogt natuurlijk ook mooier met gevulde wielkassen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Het vullen van de wielkasten is niet mijn issue hoor.
Het is inderdaad vooral bij rotondes en stevig bochtenwerk dat ze toch aardig overhelt. Dat wil ik wat verder weghebben.
Ik had gehoopt dat met alles te vervangen en de bilstein B6 dempers dat dit een stuk beter zou zijn maar dat was minder dan gedacht.
Het is inderdaad vooral bij rotondes en stevig bochtenwerk dat ze toch aardig overhelt. Dat wil ik wat verder weghebben.
Ik had gehoopt dat met alles te vervangen en de bilstein B6 dempers dat dit een stuk beter zou zijn maar dat was minder dan gedacht.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Wanghoogte van een 13" wieltje blijft natuurlijk wel een van de grootste oorzaken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Weet ik maar het echte overhellen van de cas is zeker niet volledig aan de 13 inch te wijten.323baur wrote:Wanghoogte van een 13" wieltje blijft natuurlijk wel een van de grootste oorzaken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag de linkervoorzijde afgemonteerd, remmen ontlucht en door naar linksachter.
Dit gaat altijd wat makkelijker. Totaal geen spanners nodig. Gelijk de supersprint einddemper geplaatst (de kids wilde wat meer geluid horen)

Zo, de linkerzijde is klaar. Mooi om te zien hoeveel hoogteverschil het geeft.

Dit gaat altijd wat makkelijker. Totaal geen spanners nodig. Gelijk de supersprint einddemper geplaatst (de kids wilde wat meer geluid horen)

Zo, de linkerzijde is klaar. Mooi om te zien hoeveel hoogteverschil het geeft.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Peter,
Wil je even het lager onderin de achterdemper meten? Dus diameter en breedte? Mijn B8 dempers hebben nieuwe lagers nodig denk ik...
Wil je even het lager onderin de achterdemper meten? Dus diameter en breedte? Mijn B8 dempers hebben nieuwe lagers nodig denk ik...