5 bak

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 5 bak

Post by BertjeConti »

Met een schroevedraaier door het gat in de schakelstaaf kun je wellicht al vaststellen of het de eco of dogleg is, dit topic al doorgenomen?
Recognising 5 speed gearboxes


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Ik heb een aantal foto's genomen van de versnellingsbak. Hier de link naar de foto's
http://imgur.com/a/91VhQ
Ik heb met een schroevendraaier geschakeld en ik meen dat ik een versnelling kan selecteren rechts achter vanuit de neutraal stand. Dat zou dan een dogleg zijn ?
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Hieronder een link naar een foto van het serienummer van de bak:
http://imgur.com/jCZzwQ8
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Ziet er uit als een normale eco bak hoor.

Vergeet niet dat met schakelen het stangetje in de bak precies andersom doet als wat jij met de pook doet als je van voor naar achter beweegt. (links rechts is gelijk)
Om bij een sportbak zijn 1 te vinden met een schroevendraaier de as tegen de klok in drukken en dan proberen het schakelstangetje naar voren te drukken.
Het stangetje in de bak heeft 3 standen.
Helemaal ingedrukt, in het midden(vrij) en helemaal uitgetrokken. Zorg dus voor het testen dat hij in het midden staat.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

En volgens mij zijn dat gewoon productienummers van Getrag. Het echte serienummer staat op de klok op het vlakke stuk.

Iets met GC of GG ;-)
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Geleend van het Duitse E21 forum: (geknipt en geplakt en niet gecontroleerd :wink: maar zit vast nuttige info bij)
Getrag Getriebebaureihen, Merkmale und Kennbuchstaben:
-Flanschänderung bei M10 von 4 auf 3 Arm war 09/1980-
-Aufnahme des Schaltbocks bei vielen Getrieben ab 09/1985 geändert-
- So ca. ab 1981-1983 haben die Getriebe keinen Tachoanschluss mehr-
- Generell gilt: Haben die beiden Befestigungslöcher in der Glocke, Höhe oben Ende Motorblock 8mm Löcher, so passt das Getriebe an alle M10, S14, M88 und M30 Motoren. Sind an gleicher Stelle 10mm Löcher so geht es nur an M20, M40, M42, M43 und M44 Motoren.
Es gibt also nur 2 Lochbilder! Einige Getriebe lassen sich mit dem Tausch der Glocke auf den M10-Motor Adaptieren, aber nicht alle. Vorher einen Getriebe-Experten befragen!-

Die Getriebenummern/Kennbuchstaben stehen bei den Getrieben wo die Glocke zum Getriebeaufbau gehört vorne oben zwischen den beiden Schraublöchern wo am Motorblock der Zylinderkopf aufgelegt wird. (Meistens!)
Bei den Getrieben mit extra Glocke stehen die entsprechenden Nummern vorn seitlich direkt am Gehäuse. (Meistens!) Sie stehen nicht auf der Glocke.

232:
Altes 4-Gang, glattes Gehäuse, frühe Neue Klasse Wagen und ganz frühe 02, Porsche Synchronisation.

242:
Das typische 4-Gang Getriebe, verripptes Gehäuse, Einsatz ab 12/68, hat Borg-Warner Synchronisation. Verbaut in NK, 02, E12, E21, E28 frühe E30 mit M10 Motor. Gesteckter (früh) und geschraubter (später) Nehmerzylinder.
242/19.30-LF, 242/18.05-AT, 242/19.35-LG, 242/9.00-AD, 242/18.55-AU, 242/18.36-AW, 242/18.57-LD

235:
Das bekannte 5-Gang Sport Getriebe, NK und 02, verripptes Gehäuse, optische wie 242, aber mit Zwischengehäuse, also 3 tlg., 78 mm länger wie 242. Porsche Synchronisation.
Immer den runden gesteckten Nehmerzylinder. 5.00-T=Sport

245:
5-Gang im E12, E21, verripptes Gehäuse, gibt es mit Sport- und Schongang-Übersetzung, Borg-Warner Synchronisation, Gehäuse 3tlg. Also auch mit Zwischengehäuse. 89 mm länger wie 242. Immer den angeschraubten Nehmerzylinder. 2.00-T=Sport, 10.00-BO=Sport, 11.05-GF=Sport, 11.10-GJ=Sport, 11.00-BJ=Sport, 2.81-GM=Schon, 2.84-GG=Schon, 2.88-GC=Schon 4.13-GL=Schon, 4.16-GN=Schon, 4.30-GH=Schon.

240:
5-Gang im E21, E28, E30. Schonübersetzung. Gehäuse ohne Zwischenstück. So ab 09/1985 geänderte Schaltbockaufnahme, 5.03-BMT=Schon, 5.10-MG=Schon, 5.21-MD=Schon, 5.22-MN=Schon, 5.24-BMU=Schon, 5.26-BMV=Schon, 5.30-ME=Schon, 5.44-BCO=Schon, 5.60-BCX=Schon, 5.61-BCT=Schon, 5.62-TBCU=Schon, 5.63-TBCW=Schon

260/5:
5-Gang Sport und Schon, z.b. im E30, 323i, 325i und 325e, kein Zwischengehäuse, Änderung am hinteren Abschlussdeckel zur Schaltbockaufnahme ab 09/1985. 5.02-NL=Schon, 5.03-NM=Schon, 5.04-ANO=Schon, 5.05-ANB=Schon, 5.05-NB=Schon, 5.06-TANC=Schon, 5.10-NT=Schon, 5.10-TNT=Schon, 5.15-NW=Schon, 5.15-TNW=Schon, 5.16-TNZ=Schon, 5.20-ND=Schon, 5.27-NS=Schon, 5.28-NR=Schon, 5.46-TNK=Schon, 50.05-TNX=Schon, 6.01-TJD=Schon, 6.03-AJE=Schon, 6.03-BJE=Schon, 6.03-TAJE=Schon, 5.50-TNN=Sport,50.50-THB=Sport, 5.52-HM=Sport.

262:
Das typische 4-Gang Getriebe der M30 6 Zyl., verbaut im E3, E9, E12, E23 und E24. 2-teiliges Getriebe mit extra Glocke, also 3tlg.
Mit Glocke vom M30 Motor problemlos an den M10 Motor zu bauen.
Alte Glocke (E3, E9, E12 früh) mit gestecktem Nehmerzylinder, spätere Glocke mit geschraubten Zylinder. Passt nur mit Tunnelerweiterung in den 02, Umbau eher uninteressant, dafür aber noch preiswert und absolut haltbar, gerade bei stärkeren Motoren.
262/9.20-CD, 262/9.40-CH, 262/9.45-CK

265:
Das typische 5-Gang Getriebe vom M30 6Zyl., verbaut im E12, E23, E24, frühe E28 und alle M3 E30 und 320iS E30. Getrag, mit Zwischengehäuse und Extra Glocke, also 4 tlg., /6 ist Schongang und /5 ist Sportgetriebe.
Mit Glocke vom M30 Motor problemlos an den M10 Motor zu bauen.
Alte Glocke (E3, E9, E12 früh) mit gestecktem Nehmerzylinder, spätere Glocke mit geschraubten Zylinder und letzte Variante zusätzlich mit Anguß für Motronic-Gebern.
Lässt sich nur mit Tunnelerweiterung in den 02 bauen.
6.10-EC=Schon, 6.15-AEX=Schon, 6.45-HY=Schon, 6.76-TCM=Schon, 5.55-EE=Sport, 5.45-HZ=Sport, 5.77-TCS=Sport
So many cars, so little time
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Hallo Wondermike, Hij staat er tussen met de code 245, maar daarna vind ik geen herkenbare nummers in de lijst. Niks met 540 of 225 zou je verwachten.
Het nummer dat ik erop heb staan is: 245.0.540.00 eronder 2.25 & 3.1
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Het gaat om het nummer boven op de bak, niet die op de achterkant
So many cars, so little time
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Het enige nummer dat ik nog op de bak kan vinden is: 023851GG.
Alleen het GG kan ik herleiden in die codes als "2.84-GG=schon"
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

De rest klopt wel in de informatie: Ik heb inderdaad een aangeschroefd tussengedeelte en een aangeschroefde koppeling hulp cilinder.
Hij is ook langer dan de 4 bak. Ik probeer te schakelen met de schroevendraaier, maar de bak of schuift me over de grond of ik kan geen kracht zetten. Grrr.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Of je 1 zit daar niet ;-)
Maar die bak is gewoon een 5-bak, geen sportbak. Maakt voor pakkingen en keerringen ook niet uit.
Gewoon bij bmwfans.info zoeken naar een e21 6 cilinder en dan bij handbak kijken. Ik heb ze vorig jaar nog besteld en kan de nummers opzoeken voor je.
So many cars, so little time
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Dat zou fijn zijn Wondermike !! Ik kan ze beter allemaal vervangen, want ik vermoed dat de bak al een aantal jaar stil ligt. Je kunt er vergif op innemen dat wanneer hij weer moet draaien, hij aan alle kanten begint te lekken. had ik ook met de vierbak die er nu onder ligt. De auto heeft 12 jaar bij mij stil gestaan in de garage. Gelijk starten, maar na een paar honderd kilometer begonnen de keerringen te lekken.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Na 12 jaar stilstand kan het ook heel goed zijn dat de hulpkoppeling lekt. Die zit naast de bak gemonteerd en zou ik sowieso vervangen.

Ik kan de rekening even niet vinden dus opgezocht. Meestal lekt de bak alleen achteraan.

Achterkant:
23121222355 pakking uitgaande as
23121205342 Keering uitgaande as
23121222677 Keerring schakelas

Voorkant:
23111228314 Keerring ingaande as

Kilometerteller:
23121490192 Keerring kilometerteller aansluiting
07119904964 O-ring kilometerteller aansluiting

Graag zelf of dealer nog even laten controleren, ik neem geen verantwoording hiervoor :wink:
So many cars, so little time
hardy
E21 starter
Posts: 38
Joined: Wed Apr 22, 2015 8:30 pm
My E21(s): '80 Baur cabriolet 323i

Re: 5 bak

Post by hardy »

Dank je wel Wondermike. De hulpkoppeling was al stuk na het testdraaien. Met starten had ik hem al een paar keer ingetrapt en opeens lag die op de vloer.
Maar die is vroeger ook al vaker stuk geweest. Ik meen dat dit al nummer 3 is, sinds 1990.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 5 bak

Post by Wondermike »

Als Baur fanaat ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar je Baur? Is die hier ergens zichtbaar?
So many cars, so little time
Post Reply