kan 'ie weer opnieuw beginnenGroentje_me wrote:Hoppa, lekker bezig! Als je e30 straks weer rijd kom ik dat onderstel wel even testen
uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Haha, nou, ik weet nu hoe het moet. Jan had het nieuwe onderstel van zijn eigen e30 inderdaad binnen 1500km weer verrot hahaha
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Effe de Ardennen in en het is zo gepiept! Zowel voor het onderstel als voor de motor! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Klinkt als een Meyle onderstel, die had Tamara met 1500km in een slechtere conditie dan een Mini na de Dakar rally
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Zelfs met mijn rijstijl was het meyle onderstel zo verrot bij onze E30.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
En door met de klussen!
Eerst heb ik weer wat naar de poedercoater gebracht en ook weer opgehaald. De tank en de subframes.



De tank had een kleine verrassing. Afgezien van het feit dat er geen spatje roest aanzat en de tank derhalve als nieuw is geworden, bleek bij het uitpakken dat een overenthousiaste medewerker van de sociale werkplaats de tankopening even had afgeplakt. Dat hij dat ook weer had moeten veranderen voor het coaten had niemand hem uitgelegd…

Die is dus nog een keer gedaan.
Daarna ook de brandstofopnemer opnieuw laten verzinken

En weer in elkaar gezet en gesoldeerd. Een nieuwe pakking is onderweg.


De slang die over de tank liep, affabriek, had ook een verrassing. De slang is uiteraard als een stok zo hard, maar liep als volgt over de tank.

Over de andere slang heen. Daardoor zit er een deuk in de slang. Lijkt niet erg

Tot dat we de slang een kwartslag draaien. Die zat voor 80% dicht!! Nu snap ik dat joelen van mijn nieuwe brandstofpomp wel. Die zoog zich bij tijd en wijle helemaal het leplazerus.

Nieuwe slangen erop en vastgezet zoals affabriek, met een stuk tape.

Dit keer op de juiste plek

Verbindingsbuisje er weer tussen:

Eerst heb ik weer wat naar de poedercoater gebracht en ook weer opgehaald. De tank en de subframes.



De tank had een kleine verrassing. Afgezien van het feit dat er geen spatje roest aanzat en de tank derhalve als nieuw is geworden, bleek bij het uitpakken dat een overenthousiaste medewerker van de sociale werkplaats de tankopening even had afgeplakt. Dat hij dat ook weer had moeten veranderen voor het coaten had niemand hem uitgelegd…

Die is dus nog een keer gedaan.
Daarna ook de brandstofopnemer opnieuw laten verzinken

En weer in elkaar gezet en gesoldeerd. Een nieuwe pakking is onderweg.


De slang die over de tank liep, affabriek, had ook een verrassing. De slang is uiteraard als een stok zo hard, maar liep als volgt over de tank.

Over de andere slang heen. Daardoor zit er een deuk in de slang. Lijkt niet erg

Tot dat we de slang een kwartslag draaien. Die zat voor 80% dicht!! Nu snap ik dat joelen van mijn nieuwe brandstofpomp wel. Die zoog zich bij tijd en wijle helemaal het leplazerus.

Nieuwe slangen erop en vastgezet zoals affabriek, met een stuk tape.

Dit keer op de juiste plek

Verbindingsbuisje er weer tussen:

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:23 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Daarna verder met het onderstel. De stabistang voor, oud en nieuw:

De stabilinkjes zijn echt wel op.


En eronder

Daarna de spoorstangen. De oude hebben beide speling, dus die eraf.
Oud en nieuw

De oude had aardig speling en geen vet meer.

De nieuwe is net weer wat anders

Er is eerder wat aan gedaan, het borgplaatje was zwaar mishandeld en moest ik lassen. Maar het stuurhuis zelf heeft ook teveel klappen gehad.

Dat is gedaan door onoordeelkundig volk. Je schroeft de spoorstang op zijn plaats en borgt die door een ring op twee plekken om te slaan. Als je dan een beetje een gebrek hebt, sla je 3 centimeter te
vroeg… Op je stuurhuisheugel…


De stabilinkjes zijn echt wel op.


En eronder

Daarna de spoorstangen. De oude hebben beide speling, dus die eraf.
Oud en nieuw

De oude had aardig speling en geen vet meer.

De nieuwe is net weer wat anders

Er is eerder wat aan gedaan, het borgplaatje was zwaar mishandeld en moest ik lassen. Maar het stuurhuis zelf heeft ook teveel klappen gehad.

Dat is gedaan door onoordeelkundig volk. Je schroeft de spoorstang op zijn plaats en borgt die door een ring op twee plekken om te slaan. Als je dan een beetje een gebrek hebt, sla je 3 centimeter te
vroeg… Op je stuurhuisheugel…

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:24 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Goed, spoorstangen er onder, op naar de draagarmen.
Eerst heb ik de e36 rubbers in de lollies geperst

En de draagarmen konden er op.


Daarna de veerpoten opgebouwd. Een scheutje olie in de veerpoten, de nieuwe Bilsteindemper erin en de centrale moer erop.

Maar ik heb niet het gereedschap om dar ding vast te zetten. Wel heb ik oudijzer en een lasapparaat. Dus nu heb ik dit.

En dat werkt prima



Losse onderdelen voordat de veer erop gaat.

En klaar.

Onder de auto.


Eerst heb ik de e36 rubbers in de lollies geperst

En de draagarmen konden er op.


Daarna de veerpoten opgebouwd. Een scheutje olie in de veerpoten, de nieuwe Bilsteindemper erin en de centrale moer erop.

Maar ik heb niet het gereedschap om dar ding vast te zetten. Wel heb ik oudijzer en een lasapparaat. Dus nu heb ik dit.

En dat werkt prima



Losse onderdelen voordat de veer erop gaat.

En klaar.

Onder de auto.


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:25 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Met de veerpoten op hun plek kon de veerpootbrug er op

Daarna nog het tussenlager van de cardanas vervangen. Die was knap overleden en bevatte veel speling.


Ik kwam ook nog een setje ABS sensoren voor de achteras tegen. NOS voor een fractie van de nieuwprijs. De voorzijde heb ik dus ook maar besteld. Alles mooi fris en nieuw.

Tot slot het volgende plaatje nog even:

Ik heb de oude, lekke schokdemper een paar dagen op de stallingsvelgen gelegd. De olie in de demper is knap agressief, getuige de blaar in het rubber….

Daarna nog het tussenlager van de cardanas vervangen. Die was knap overleden en bevatte veel speling.


Ik kwam ook nog een setje ABS sensoren voor de achteras tegen. NOS voor een fractie van de nieuwprijs. De voorzijde heb ik dus ook maar besteld. Alles mooi fris en nieuw.

Tot slot het volgende plaatje nog even:

Ik heb de oude, lekke schokdemper een paar dagen op de stallingsvelgen gelegd. De olie in de demper is knap agressief, getuige de blaar in het rubber….
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:26 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Erg mooi aangepakt weer, daar kan een ander, mezelf incluis, een voorbeeld aan nemen. En nu, nog meer op de rol staan voor de cabrio, of weer terug naar de E21 nu?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Poeh..very impressive.
Echt fraai hoor, en creatief!
Echt fraai hoor, en creatief!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dank mannen!
De e21 is ook nog niet thuis. Wil binnenkort eens dat onderstel gaan prepareren, maar eerst die e30 klaar, die moet in maart weer rijden. Dan heb ik ook meer ruimte in de loods.
Ehm, de cardan moet er nog onder, de tank nog, de hele achteras moet nog opgebouwd, maar eerst de draagarmen nog een extra lik verf, ik moet de bodem van de auto nog bijwerken, heb wat klein roest bijgewerkt, daarna het diff vullen en plaatsen, de stuurbekrachtiging vullen en ontluchten, hetzelfde voor de remmen, daarna uitlijnen en dan...Jeroen wrote: En nu, nog meer op de rol staan voor de cabrio, of weer terug naar de E21 nu?
De e21 is ook nog niet thuis. Wil binnenkort eens dat onderstel gaan prepareren, maar eerst die e30 klaar, die moet in maart weer rijden. Dan heb ik ook meer ruimte in de loods.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ziet er goed uit Koos; daar ga je veel plezier aan beleven.
Ook mooi creatief met de special tool. Goed van je om het draadeind lang te maken, dat maakt het makkelijker om de vereiste 130Nm aanhaalmoment te halen.
Ook mooi creatief met de special tool. Goed van je om het draadeind lang te maken, dat maakt het makkelijker om de vereiste 130Nm aanhaalmoment te halen.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19157
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
hou meet je dat als je origineel gereedschap gebruikt, Raymond? Ik doe het nu op gevoel.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Het blijft een genot om te kijken naar jouw werkzaamheden Koos.
Dat frisse onderstel gaat heel veel plezier geven. Geloof me als ik zeg dat je schrikt hoeveel verschil dit gaat geven.
Dat frisse onderstel gaat heel veel plezier geven. Geloof me als ik zeg dat je schrikt hoeveel verschil dit gaat geven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.