Dan het laatste deel in deze winterklusverslaggeving.
Een dag na de lange sleutelsessie met jan om alles af te krijgen, wilde ik gaan rijden. Maar toch eerst een eindcontrole, een FAT test

gedaan. Resultaat: afgekeurd. Het stuurhuis, ooit mishandeld, lekte me teveel. Ik heb daarom nogmaals onderzoek gedaan. De hogedruk leiding op het stuurhuis zelf was te stijf aangedraaid en de draad was beschadigd. Bij het loshalen is de draad compleet verdwenen en was de bus dus ruim. Daar ga ik niet mee rijden.
Dus ik ben opzoek gegaan naar een ander stuurhuis. Veel e30’s worden voorzien van een e36 stuurhuis, een redelijke pasvorm en een directer stuurgedrag, omdat er minder omwentelingen nodig zijn voor dezelfde stuuruitslag. Maar niet origineel en ik doe geen circuit trackdays oid met deze auto. Dus een origineel e30 stuurhuis, type 1, dus de ronde, opgesnord.
De oude ligt vooraan.
Mijn eigen stuurhuis blijkt helemaal aluminium te zijn, in tegenstelling tot het andere stuurhuis. Ik laat later dit jaar mijn eigen stuurhuis reviseren en voorzien van een helicoil, dan kan dat er ooit weer onder.
De hogedrukleidingen van het nieuwe stuurhuis zijn aanzienlijk degelijker uitgevoerd, dus ik was kennelijk niet de enige met dit probleem…
Hier de uitgewoonde bus van het originele stuurhuis:
Van ZF voor BMW…
Toen dat nieuwe stuurhuis eindelijk op z’n plaats zat, was de dag en ook de avond wel om. Toch een klein blokje gereden. Alles was lekker stevig en erg direct. Wel stuurde het zwaar. Heel zwaar eigenlijk. Ik had dus gewoon geen stuurbekrachtiging. $%^#&*!!!!
Terug in de loods beter bekeken en het klonk alsof de pomp geen druk gaf. Die een oplazer met de hamer gegeven (ik was er wel klaar mee, zeg maar) en hoppa, daar ging ‘ie. Weer een rondje, midden in een bocht, hop, weg bekrachtiging… ik heb die cabrio in de loods gejaagd en ben knap chagerijnig huiswaarts gegaan.
De analyse die ik maakte was als volgt: alle olie is vervangen, het systeem is geflushed, de pomp deed het prima, het filter is nieuw, alleen het stuurhuis is een nieuwe factor in het systeem. Dus als er nu een probleem ontstaat bij de pomp, is de kans groot dat het stuurhuis dat veroorzaakte. Het kan dus bijna niet anders dan dat er ergens vuil in zat. De volgende dag heb ik het systeem nogmaals geflushed. Let op: deze olie is 1 dag en 7 kilometer oud…
Dat was de truck. De auto reed daarna fantastisch. Alles lijkt te werken. Ik heb een rondje gereden van 20 kilometer en de auto teruggezet in de loods. Daar staat ze nu dik twee weken later nog steeds, ik heb er geen tijd voor… Hopelijk vind ik komende week de tijd haar naar huis te halen en eindelijk te wassen…
Wat was gepland deze winter?
- Onderstel compleet,
- Alle rubbers
- Rondom nieuwe Bilsteins
- Eibach anti roll kit
- 1 delige veerpootbrug
- Toplagers
- Draagarmen voorzijde vervangen
- Nieuwe spoorstangen
- Verversen stuurbekrachtingsolie en vervangen filter
- Verstevigingen in stubframe/motordrager gelast
Wat kwam er bij:
- Herstel tank, bleek erg aangetast door benzine lekkage
- Herstel benzine lekkage, nieuwe slangen
- Vervangen cardanas tussensteunlager, bleek speling te hebben
- Vervangen draagarm rechtsachter, bleek krom
- Rondom nieuwe ABS sensoren, draad bleek te verkruimelen
- Nieuw stuurhuis, oude had lekkage tgv onoordeelkundig onderhoud
- Speakers achter, kon ik niet laten
- Installatie olietemperatuur meter, lag al te wachten, was welkome afwisseling
- Herstel uitlaat, kwam nu handig uit
- Vervangen ophangrubber differentieel, bleek los in de bus te zitten
- Vervangen afdichtingen en olie differentieel, lag toch uit elkaar vanwege rubber
Per saldo is het lijstje met extra zaken behoorlijk lang en heeft dat een stevige extra investering gevergd. De auto is ontegenzeggelijk in betere staat van onderhoud dan in alle jaren dat ik haar heb. Ik hoop nu een jaar of 2 zonder problemen te kunnen rijden en in die tijd de e21 op te kunnen bouwen. Daarna is het tijd de krukaskeringen beide te vervangen. Als er eerder een geschikte versnellingsbak op mijn pad komt, plaats ik die en haal ik de keringen naar voren. Only time will tell.