Wondermike's Sharknose Garage
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Even gebeld met de RDW. Moet een email sturen met foto's en de vraag de carrosserie vorm op het kenteken te laten aanpassen naar hatchback. Vroeger werd de vorm nog niet genoteerd. Hopelijk passen ze het aan.
Morgen APK....
Morgen APK....
So many cars, so little time
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Kunnen ze er geen hot-hatch van maken? Vind ik toepasselijker 

-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
En twee jaar APK voor de Touring
gelijk een afspraak gemaakt voor de oranje 316.
Kenteken wijziging in gang gezet voor de 02

Kenteken wijziging in gang gezet voor de 02
So many cars, so little time
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2541
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Fijn Michel, gefeliciteerd.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ik ben erg rustig op het forum, lees nog wel regelmatig even snel wat topics door maar weinig nieuws te melden. E21's slapen, E28 slaapt sinds dit weekend ook weer en alleen de bruine touring mag de weg nog op.
Wil niet zeggen dat ik stil zit alleen wel even op e21 vlak. Alle vrije tijd gaat in mijn 2000tii project en daar doen we best leuke dingen mee.
Ik zal hier binnenkort een beetje proberen te laten zien waarmee ik dan wel zo druk ben. Maak je geen illusies, het laswerk moet nog beginnen
Maar hier ben ik momenteel druk mee.

Wil niet zeggen dat ik stil zit alleen wel even op e21 vlak. Alle vrije tijd gaat in mijn 2000tii project en daar doen we best leuke dingen mee.
Ik zal hier binnenkort een beetje proberen te laten zien waarmee ik dan wel zo druk ben. Maak je geen illusies, het laswerk moet nog beginnen

Maar hier ben ik momenteel druk mee.

So many cars, so little time
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Als het maar bmw gerelateerd is is het goed 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Leuk! Valt me op dat dit m10 blokje ook de dubbele ketting heeft.
Is ook zo bij de oudere m30s.
Is ook zo bij de oudere m30s.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Elk BMW gerelateerd project is leuk om te zien toch.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Haha Gerrit!
De reden dat het blokje zo uit de auto is gekomen is een lekke koppakking. Maar dan wel 20 jaar geleden
Vol enthousiasme de kop eraf en daarna je project staken levert deze plaatjes in de cilinders op.




Dit ging met honen niet meer goed komen. Wel was er 1 voordeel, het waren nog de standaard maat (88,97mm) zuigers.
Dus avondje demonteren, het stelt ook allemaal niks voor.

Slecht te zien maar een erg handig hulpmiddel om de nokkenas te verwijderen.

Alle kleppen ingedrukt en de nokkenas komt er fluitend uit.


Merkwaardige buitenaardse teksten op de zijkanten van de zuigers. Dit zijn trouwens de zuigers die behoren bij de E12 kop, de grote piano zuigers.
Probeer deze niet op een 121 of E21 kop want dat gaat niet goed komen! Wat ze hebben geprobeerd is om de zuigers minder ovaal te maken door ze op deze manier te verwerken.

De reden dat het blokje zo uit de auto is gekomen is een lekke koppakking. Maar dan wel 20 jaar geleden

Vol enthousiasme de kop eraf en daarna je project staken levert deze plaatjes in de cilinders op.




Dit ging met honen niet meer goed komen. Wel was er 1 voordeel, het waren nog de standaard maat (88,97mm) zuigers.
Dus avondje demonteren, het stelt ook allemaal niks voor.

Slecht te zien maar een erg handig hulpmiddel om de nokkenas te verwijderen.

Alle kleppen ingedrukt en de nokkenas komt er fluitend uit.


Merkwaardige buitenaardse teksten op de zijkanten van de zuigers. Dit zijn trouwens de zuigers die behoren bij de E12 kop, de grote piano zuigers.
Probeer deze niet op een 121 of E21 kop want dat gaat niet goed komen! Wat ze hebben geprobeerd is om de zuigers minder ovaal te maken door ze op deze manier te verwerken.


So many cars, so little time
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Er lagen twee cilinderkoppen in de auto, 1 uit '72 (de originele) en 1 uit '74. De eerste zou gescheurd zijn volgens de vorige eigenaar maar ik heb ze toch beide naar ESA gebracht. Samen met het onderblok voor controle en opboren. Glijlagers van zowel de drijfstangen als de krukas waren in zeer goede staat en de krukas had ook geen beschadigingen of noemenswaardige slijtage. Dat was goed nieuws.
Onderblok is hierna opgeboord naar de eerste overmaat, 89,22mm en daar wordt je blij van.

Beide cilinderkoppen zijn afgeperst en bleken beide goed dus die van 72 is voorzien van 1 nieuwe klepgeleider ivm kromme klep.
Hierna zijn de kleppen opnieuw ingeslepen en met nieuwe klephoedjes gemonteerd.
Helaas ben ik er later achter gekomen dat deze kop toch weer niet een "echte" tii kop was omdat er een gaatje zit in de zijkant voor de benzinepomp. Dit gaatje is bij een tii kop dicht omdat er geen mechanische benzinepomp op zit. Inmiddels wel een goede kop gevonden maar die moet het hele ritueel van afpersen en controle nog doorstaan.
Hierna het blok in de hittebestendige lak gezet waarmee de opbouw weer kan gaan beginnen.

Onderblok is hierna opgeboord naar de eerste overmaat, 89,22mm en daar wordt je blij van.

Beide cilinderkoppen zijn afgeperst en bleken beide goed dus die van 72 is voorzien van 1 nieuwe klepgeleider ivm kromme klep.
Hierna zijn de kleppen opnieuw ingeslepen en met nieuwe klephoedjes gemonteerd.
Helaas ben ik er later achter gekomen dat deze kop toch weer niet een "echte" tii kop was omdat er een gaatje zit in de zijkant voor de benzinepomp. Dit gaatje is bij een tii kop dicht omdat er geen mechanische benzinepomp op zit. Inmiddels wel een goede kop gevonden maar die moet het hele ritueel van afpersen en controle nog doorstaan.
Hierna het blok in de hittebestendige lak gezet waarmee de opbouw weer kan gaan beginnen.

So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
De auto heeft 20 jaar zonder kop gestaan, niet met water op de zuigers hoor. En ja er komen overmaatse zuigers in.bmw e12 e21 wrote:Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
Ik ga binnenkort de derde kop demonteren en zal dan de tool op de foto zetten en opmeten. Ik wil hem zelf namelijk ook namaken.
So many cars, so little time