Wondermike's Sharknose Garage

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Even gebeld met de RDW. Moet een email sturen met foto's en de vraag de carrosserie vorm op het kenteken te laten aanpassen naar hatchback. Vroeger werd de vorm nog niet genoteerd. Hopelijk passen ze het aan.

Morgen APK....


So many cars, so little time
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 499
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by RJ »

Kunnen ze er geen hot-hatch van maken? Vind ik toepasselijker :D
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

En twee jaar APK voor de Touring ;-) gelijk een afspraak gemaakt voor de oranje 316.

Kenteken wijziging in gang gezet voor de 02
So many cars, so little time
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2541
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Manitoba »

Fijn Michel, gefeliciteerd.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19090
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Ik ben erg rustig op het forum, lees nog wel regelmatig even snel wat topics door maar weinig nieuws te melden. E21's slapen, E28 slaapt sinds dit weekend ook weer en alleen de bruine touring mag de weg nog op.
Wil niet zeggen dat ik stil zit alleen wel even op e21 vlak. Alle vrije tijd gaat in mijn 2000tii project en daar doen we best leuke dingen mee.

Ik zal hier binnenkort een beetje proberen te laten zien waarmee ik dan wel zo druk ben. Maak je geen illusies, het laswerk moet nog beginnen ;-)
Maar hier ben ik momenteel druk mee.
Image
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19090
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Leuk, Michel! Ik kijk uit naar je verslag van de 02!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4595
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by gerrit323 »

Als het maar bmw gerelateerd is is het goed :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by 323baur »

Leuk! Valt me op dat dit m10 blokje ook de dubbele ketting heeft.
Is ook zo bij de oudere m30s.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Peter V. »

Elk BMW gerelateerd project is leuk om te zien toch.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29874
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

+1!

Lekker bezig!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Haha Gerrit!

De reden dat het blokje zo uit de auto is gekomen is een lekke koppakking. Maar dan wel 20 jaar geleden e_surprised
Vol enthousiasme de kop eraf en daarna je project staken levert deze plaatjes in de cilinders op.

Image

Image

Image

Image

Dit ging met honen niet meer goed komen. Wel was er 1 voordeel, het waren nog de standaard maat (88,97mm) zuigers.

Dus avondje demonteren, het stelt ook allemaal niks voor.
Image

Slecht te zien maar een erg handig hulpmiddel om de nokkenas te verwijderen.
Image

Alle kleppen ingedrukt en de nokkenas komt er fluitend uit.
Image

Image

Merkwaardige buitenaardse teksten op de zijkanten van de zuigers. Dit zijn trouwens de zuigers die behoren bij de E12 kop, de grote piano zuigers.
Probeer deze niet op een 121 of E21 kop want dat gaat niet goed komen! Wat ze hebben geprobeerd is om de zuigers minder ovaal te maken door ze op deze manier te verwerken. :screwy
Image
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4546
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Er lagen twee cilinderkoppen in de auto, 1 uit '72 (de originele) en 1 uit '74. De eerste zou gescheurd zijn volgens de vorige eigenaar maar ik heb ze toch beide naar ESA gebracht. Samen met het onderblok voor controle en opboren. Glijlagers van zowel de drijfstangen als de krukas waren in zeer goede staat en de krukas had ook geen beschadigingen of noemenswaardige slijtage. Dat was goed nieuws.

Onderblok is hierna opgeboord naar de eerste overmaat, 89,22mm en daar wordt je blij van.
Image

Beide cilinderkoppen zijn afgeperst en bleken beide goed dus die van 72 is voorzien van 1 nieuwe klepgeleider ivm kromme klep.
Hierna zijn de kleppen opnieuw ingeslepen en met nieuwe klephoedjes gemonteerd.
Helaas ben ik er later achter gekomen dat deze kop toch weer niet een "echte" tii kop was omdat er een gaatje zit in de zijkant voor de benzinepomp. Dit gaatje is bij een tii kop dicht omdat er geen mechanische benzinepomp op zit. Inmiddels wel een goede kop gevonden maar die moet het hele ritueel van afpersen en controle nog doorstaan.

Hierna het blok in de hittebestendige lak gezet waarmee de opbouw weer kan gaan beginnen.
Image
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

bmw e12 e21 wrote:Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
De auto heeft 20 jaar zonder kop gestaan, niet met water op de zuigers hoor. En ja er komen overmaatse zuigers in.
Ik ga binnenkort de derde kop demonteren en zal dan de tool op de foto zetten en opmeten. Ik wil hem zelf namelijk ook namaken.
So many cars, so little time
Post Reply