Blokje nog fris?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3083
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Blokje nog fris?

Post by BertjeConti »

Gisteren het onderblok dat al een paar jaar in de hoek ligt eens uit elkaar genomen om te zien hoe fris dit blok nog is.
Het betreft een '89 M20B20 blok dat ik indertijd gekocht heb voor aanbouwdelen voor mijn ombouw naar injectie. De historie van het blok is dan ook totaal onbekend.
De kop had ik al een eerder uit elkaar getrokken en daar was weinig mis mee. De gebruikelijke slijtage aan klepgeleiders en verdroogde seals, daarnaast een paar ingevreten klepsteelkoppen doordat de bijbehorende stel excenters in tuimelaars verkeert om gemonteerd waren. Nokkenas heeft geen waarneembare slijtage.

Dus was ik eigenlijk wel benieuwd naar de staat van het onderblok, en misschien wel een interessante basis om hiermee een fris blok op te bouwen.
Eerste aanblik viel mij helemaal niet tegen, vooral de staat van de zuigers hoe deze uit het blok tevoorschijn kwamen met nagenoeg geen aanslag of slijtage sporen. Ook het hoonprofiel in de cilinders is nog duidelijk aanwezig en nergens krassen of sporen van inwerking van vreemde objecten terug te vinden.

Misschien dat Raimondw (lijkt mij een specialist te zijn) zijn oordeel kan vellen over de staat van onder andere de lagerschalen van de drijfstangen en hoofdlagers, dus maar eens wat foto's getrokken:

hoofdlagerschalen in de kappen:
Image

Image

drijfstanglagers in de kapen:
Image

hoofd en drijfstang lagerschalen:
Image

Cilinder boring (allemaal als deze):
Image

Image

zuiger / krukas:
Image

Image

Image

Ik vind zelf dat het er allemaal nog best wel fris uit ziet en dat het een prima blokje kan worden met alleen nieuwe lagerschalen, zuigerveren en alle pakkingen en keerringen.

Wat is jullie mening?


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11862
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Blokje nog fris?

Post by 323baur »

Ziet er goed uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Blokje nog fris?

Post by Arnold D »

Ziet er prima uit. Al zou ik de lagerschalen in dit geval wel vervangen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4545
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Blokje nog fris?

Post by bmw e12 e21 »

Ziet er optisch heel goed uit.
Maar bij mijn blok van de e21 323i heb ik toch geen risico's genomen en de krukas opgemeten.
De boringen ook(ook voor ovaliteit).
Vergeet niet de drijfstang bouten te vervangen. Dat moet bij deze blokjes en kost een goei 80euro.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29780
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Blokje nog fris?

Post by Jeroen »

Bovenste/drijfstang lagerschalen vertonen wel slijtage maar zo te zien niet overmatig, als de oorspronkelijke er nog in zitten (datum staat ingeslagen) en ze zijn net door gesleten en zitten nog niet op het koper, dikke kans dat er dan niets ingesleten is en je dus op de krukas ook geen krassen/slijtsporen ziet. Mijn punt zou hooguit zijn dat ik een blok zou pakken met een grotere boring en cylinderinhoud (B23, B25 of B27) zodat je wat meer koppel hebt. M20B20 levert naar mijn gevoel toch wel een strijd met wrijving (inwendige weerstand) waarmee juist dit type weinig presteert maar wel het nodige lust. De onderdelen kosten bij een dergelijke klus hetzelfde.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply