Het betreft een '89 M20B20 blok dat ik indertijd gekocht heb voor aanbouwdelen voor mijn ombouw naar injectie. De historie van het blok is dan ook totaal onbekend.
De kop had ik al een eerder uit elkaar getrokken en daar was weinig mis mee. De gebruikelijke slijtage aan klepgeleiders en verdroogde seals, daarnaast een paar ingevreten klepsteelkoppen doordat de bijbehorende stel excenters in tuimelaars verkeert om gemonteerd waren. Nokkenas heeft geen waarneembare slijtage.
Dus was ik eigenlijk wel benieuwd naar de staat van het onderblok, en misschien wel een interessante basis om hiermee een fris blok op te bouwen.
Eerste aanblik viel mij helemaal niet tegen, vooral de staat van de zuigers hoe deze uit het blok tevoorschijn kwamen met nagenoeg geen aanslag of slijtage sporen. Ook het hoonprofiel in de cilinders is nog duidelijk aanwezig en nergens krassen of sporen van inwerking van vreemde objecten terug te vinden.
Misschien dat Raimondw (lijkt mij een specialist te zijn) zijn oordeel kan vellen over de staat van onder andere de lagerschalen van de drijfstangen en hoofdlagers, dus maar eens wat foto's getrokken:
hoofdlagerschalen in de kappen:


drijfstanglagers in de kapen:

hoofd en drijfstang lagerschalen:

Cilinder boring (allemaal als deze):


zuiger / krukas:



Ik vind zelf dat het er allemaal nog best wel fris uit ziet en dat het een prima blokje kan worden met alleen nieuwe lagerschalen, zuigerveren en alle pakkingen en keerringen.
Wat is jullie mening?