MP3 op oldtimer radio

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

MP3 op oldtimer radio

Post by Nick1984 »

Ik zou graag in de E28 en later ook in de E21 een AUX ingang willen hebben op de originele radio.
Na wat zoekwerk ben ik op dit setje gebotst:

http://www.carinterface.nl/aux-in-via-d ... el_fm-304k

Heeft iemand hier ervaring mee? Vroeger had ik in de E21 zo'n FM transmittertje, maar dit was redelijk storingsgevoelig...

Eerst wou ik dit kopen http://www.oldtimerautoradio.nl/c-1176443/nederlands/

Maar nu blijkt dat mijn radio enkel een uitgang heeft, en geen line in, zodus heb ik niet veel mogelijkheden meer dan via de antennekabel...

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by e-einundzwanzig »

Er zijn ook nog van die dummy cassettebandjes waar je een mp3 op aan kunt sluiten. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Image
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Die cassettebandjes schijnen echt zooi te zijn, en luidruchtig en erg gevoelig voor interferentie. Als je idd geen externe inputs hebt is een FM modulator ws wel de handigste oplossing, die in jouw link ziet er wel aardig uit iig. Heb zelf nog wel ergens een MP3 player met ingebouwde FM transmitter zwerven maar die was niet super.
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

Hoi Nick,

Zo'n FM modulator/transmitter die in je eerste link staat, heb ik ook eens gehad en dit werkte best aardig in mijn beleving (blijft natuurlijk afhankelijk van de frequentie; indien er een sterkte radiozender in de buurt zit, dan zal deze meer storen) alleen is mijn ervaring dat deze een erg groot bereik heeft qua uitzenden... als ik het mij goed herinner kon dat apparaatje wat ik had zeker 50m ver komen en dat is (in ieder geval in Nederland) niet toegestaan, omdat je dan echt aan het uitzenden bent (wel handig voor meetings, iedereen dezelfde muziek :mrgreen: )

Tegenwoordig gebruik ik mijn oude Nokia N79 om muziek af te spelen op een oude radio, want hier zit een FM transmitter op :smoke maar hiervan is het bereik (afstand) niet zo groot en dus legaal :wink:

Indien je een autoradio met cassette hebt, kun je overwegen om hier een AUX-in in te laten maken... sommige personen kunnen dan (bijv. http://www.vermeulens.nl/autoradio)

groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
e-einundzwanzig
E21 Pro

Nog een optie is een miniversterkertje in te bouwen in bijvoorbeeld je dashboardkastje of wellicht je asbak. Speakerkabletjes hier op aansluiten en klaar.

Image
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

Grappig! Kun je tevens je geluid boosten, want doorgaans hebben die oude radio's weinig power.
Maar als je dit gaat installeren, dan kun je volgens mij net zo goed een moderne radio met afstandsbediening in het dashboardkastje plaatsen...
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
F11 523i Executive '11
e-einundzwanzig
E21 Pro

RJ wrote:Grappig! Kun je tevens je geluid boosten, want doorgaans hebben die oude radio's weinig power.
Maar als je dit gaat installeren, dan kun je volgens mij net zo goed een moderne radio met afstandsbediening in het dashboardkastje plaatsen...
Klopt, wordt ook vaak gedaan ;)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Leuk, maar hoe wil je hiermee een combi gaan maken met je oude radio zonder lijnuitgang? Dan zit die radio er alleen nog voor de sier. Er zijn ook wel boosters die ingangen hebben op luidsprekerniveau hoor. Maar met een FM modulator kun je makkelijk een combi maken en gewoon volume blijven regelen op je oude radio. Daar kan altijd nog een booster achter als je pit tekort komt. Maar goed, de beste muziek komt uit het vooronder dus bij mij staat meestal de radio niet eens aan. Of nog mooier, terugkomen van 2 weken Italië met de E30 en bij binnenrijden NL de radio aanzetten voor de verkeersinformatie. Toen vroeg de radio om z'n code en realiseerden we ons dat -nu we weer bijna thuis waren- we de radio voor het eerst aanzetten :D
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

Oops, dan heb ik te snel gekeken, want ik dacht dat de getoonde versterker werkte op basis van de speakeruitgangen van de radio, maar als ik het plaatje nu bekijk zijn het geen in- maar uitgangen van de speakerkabels zijn...
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
F11 523i Executive '11
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

RJ wrote:Hoi Nick,

Zo'n FM modulator/transmitter die in je eerste link staat, heb ik ook eens gehad en dit werkte best aardig in mijn beleving (blijft natuurlijk afhankelijk van de frequentie; indien er een sterkte radiozender in de buurt zit, dan zal deze meer storen) alleen is mijn ervaring dat deze een erg groot bereik heeft qua uitzenden... als ik het mij goed herinner kon dat apparaatje wat ik had zeker 50m ver komen en dat is (in ieder geval in Nederland) niet toegestaan, omdat je dan echt aan het uitzenden bent (wel handig voor meetings, iedereen dezelfde muziek :mrgreen: )

Tegenwoordig gebruik ik mijn oude Nokia N79 om muziek af te spelen op een oude radio, want hier zit een FM transmitter op :smoke maar hiervan is het bereik (afstand) niet zo groot en dus legaal :wink:

Indien je een autoradio met cassette hebt, kun je overwegen om hier een AUX-in in te laten maken... sommige personen kunnen dan (bijv. http://www.vermeulens.nl/autoradio)

groeten, Roel

Hoi Roel,

De FM modulator schakeld de originele antenne compleet uit, dit is met een schakelaar, normaal zou je dan niets van storing mogen hebben.
Ik denk dat jij nog een FM transmitter voor hebt, die een zwak FM signaal uitzend, maar die zijn niet echt goed, moet je idd continu van post wisselen.

Wat die booster betreft, ik heb een originele versterker, dus die ga ik ook zo houden... Als alles toegekomen en geïnstalleerd is zal ik hier wel een verslagje schrijven.

Grtn Nick
Peter_P
Upcoming E21 fanatic

Post by Peter_P »

De voornaamste opties zijn reeds gegeven. Ik hoef daar niet zo veel aan toe te voegen.

Samengevat:
Indien je het origineel wil houden rest eigenlijk enkel de FM-transmitter en de speciale cassette.
De speciale cassette speelt vrij aardig zonder te veel storingen, in mijn ervaring. Uitgezonderd als er een GSM in de buurt ligt die begint te zenden. Dan is het even gedaan met muziek luisteren. Verder is het vaak nodig dat het cassette loopwerk wel nog correct functioneert. Als het loopwerk niet meer functioneert, veelal door gebroken aandrijfriempjes, dan denken veel radio's dat de cassette ten einde is en werpen die uit.

De FM-transmitter is in dat opzicht beter. Als je nog een frequentie vindt die niet door een sterke zender is ingenomen. Over het al dan niet legaal zijn van een FM signaal uit te zenden, ook al is dat 50m zou ik me eigenlijk weinig zorgen maken. Voor hetgeen wat dit nog kost zou ik dit in elk geval proberen. Misschien volstaat het.

EDIT: Na het openen van uw link zie ik dat deze FM transmitter wel iets meer werk is om in te bouwen, maar omdat je de originele antenne uitschakelt zal het probleem van de andere zenders weg zijn. Jijzelf zendt dan ook niets de lucht in, dus perfect legaal. :thumbsup

Als je het originele wil opgeven lijkt het toestel openen en het cassette gedeelte vervangen door een soort van aux-in mij de beste oplossing.

Peter
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

De FM transmitter ligt hier klaar om te installeren, maar nu zit ik met een ander probleempje.
In de E28 zat geen radio toen ik hem kocht, zelfs geen radio houder, alles was gedemonteerd.
Nu wil ik alles toch zo origineel mogelijk en ben ik eens gaan zoeken wat ik allemaal nodig had.
De versterker van het BMW SOUND SYSTEM was verdwenen, en de kabels aan de versterker waren doorgenkipt en onderling doorverbonden.
uiteindelijk heb ik de originele versterker en stekker gevonden, en kan ik dit terug maken zoals het hoort.
Nu zie ik dat er op de versterker maar 4 "ingang signaal draden" aankomen, LV+, RV+, LA+ en RA+ , ik vermoed dat de LV-,RV-,LA- en RA- dan gezamelijk zijn?
Ik ben dan maar eens aan het zoeken geweest achter schema's, ook omdat er origineel nog een "fader control" tusen zit die bij mij ontbrak.
De "fader control" heb ik inmiddels ook gevonden, en een BMW Bavaria C Electronic uit die tijd ook.

Eerst de schema's van de versterker en radio, daarna de aansluitigen van de radio die ik heb gekocht:

Image

Image

Image

Mijn radio heeft dus (zoals bijna elke radio) een + en - uitgang voor elke speaker.
Zou ik de massa van elke speaker mogen samen nemen en verbinden met de massa van de wagen?
Dan zou ik de positieve van LV en LA samen nemen, en de positieve van RV en RA en van hieruit verder gaan naar de "Fader Control"?

Als er hier iemand is die daar ervaring mee heeft graag zijn mening, het lijkt me nogal raar om al de massa draden samen te hangen.
Maar als ik de originele versterker wil behouden is dit denk ik de enige mogelijkheid?

Grtn Nick
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Nick,
Ik heb DENK IK nog een nieuwe radiohouder e28 liggen. Mag je zo hebben als je wil.
Wel straf dat er 528i modellen waren zonder Radio .

Peter_p weet daar mss raad .
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Hoi Remy, origineel zat er wel een radio in hoor ;) wagen is voorzien van het de BMW premium sound installatie, daarom dat ik deze origineel wil aansluiten.
In het verleden heeft iemand gewoon de originele radio gedemonteerd, en de bekabeling aan de versterker achteraan doorverbonden zodat de achterste luidsprekers rechtstreeks konden worden aangestuurd.
Nu gebruikte BMW destijds blijkbaar een gezamelijke luidspreker massa, maar ik weet niet of ik deze via de massa van de wagen mag laten gaan... Ik veronderstel van niet, maar dan kan ik aan het schema niet aan uit...
Het plastic paneel waar de radio in gemonteerd zit in de middenconsole heb ik inmiddels nieuw gekocht bij de dealer, toch bedankt Remy!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het komt incidenteel wel voor dat alle massa's bij elkaar worden geraapt, maar ik zou voor de zekerheid nog even alle aansluitingen op de versterker willen zien. Outputs (+) samenvoegen kan iig niet, dan blaas je dingen op. OF je gebruikt slechts 2 outputs van de radio en laat die via de fader lopen, OF je gebruikt alle 4 de outputs van de radio en slaat de fader over.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply