Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Ik hoor graag van die bumpers, dan wil ik wel mee doen...
Die Poolse Alpina stof is nagemaakt, geen origineel. Ken de kwaliteit niet.
Die Poolse Alpina stof is nagemaakt, geen origineel. Ken de kwaliteit niet.
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Dat weet ik.
Eigenlijk ben ik daar terecht gekomen via een forum voor Alpina believers.
Contact gehad met een zekere Dave (Amerikaan) Door sommigen hier ook gekend.
Via hem de coördinaten verkregen van contact in Polen. De wereld is toch klein hé.
Verder op dat forum heel veel positieve reacties gezien.
We gaan het erop wagen.
Als ik meer nieuws heb over de bumpers zal ik het zeker delen hier.
Eigenlijk ben ik daar terecht gekomen via een forum voor Alpina believers.
Contact gehad met een zekere Dave (Amerikaan) Door sommigen hier ook gekend.
Via hem de coördinaten verkregen van contact in Polen. De wereld is toch klein hé.
Verder op dat forum heel veel positieve reacties gezien.
We gaan het erop wagen.
Als ik meer nieuws heb over de bumpers zal ik het zeker delen hier.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Ondertussen heb ik nog een muk nieuwe onderdelen binnen gekregen.
Volgende week verlof en dat wordt een week monteren aan de BAUR.
Ik kijk er naar uit.
Update wordt vervolgd.
Volgende week verlof en dat wordt een week monteren aan de BAUR.
Ik kijk er naar uit.
Update wordt vervolgd.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Oh man, ik ben jaloers!! En oh oh, wat kijk ik op tegen dat vele werk... Kun jij niet mijn auto komen afmonteren, Geert??
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Niet jaloers zijn Koos.
Veel werk is het wel maar je ziet het dan toch vooruit gaan. EN geen vuil werk meer.
Zou wel iets zijn hé.
Voorbereiding treffen en dan met een paar mensen samenkomen en elkaar helpen om terug op te bouwen.
Dat moet toch leute geven.
Veel werk is het wel maar je ziet het dan toch vooruit gaan. EN geen vuil werk meer.
Zou wel iets zijn hé.
Voorbereiding treffen en dan met een paar mensen samenkomen en elkaar helpen om terug op te bouwen.
Dat moet toch leute geven.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Ik denk inderdaad dat ik nog wel eens een sleutelmiddag ga organiseren... Jij staat op de shortlist 
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Haha, das nog eens een idee.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Doen Koos !!!!
Ik kom zeker jouw richting uit.
Vandaag nog de nieuwe benzinepomp binnen gekregen.
Hoop dat ik morgen nog een BMW benzine retourleiding binnenkrijg. Dan is alles wat brandstof gerelateerd is, binnen.
Buiten de benzine zelf
Gezien ik alle dagen nog bijleer op vlak van E21 stuff ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er naast de hoofdremcylinder ook nog een remdrukregelaar in het spel zit. Ik had dat ding wel al gezien maar wist ik veel welke functie dat deze heeft. Ik ben duidelijk geen mechanieker maar het boeit mij wel enorm.
De bestaande wel al gezien maar die ziet er niet uit. Zou ik mij het mogen riskeren om deze netjes te maken en te hergebruiken ?
Kan je naar mijn gevoel niet open mikken om te reviseren.
Had ook al eens gekeken voor een nieuwe maar is alweer 200 euro.
Het zal er hem op zich niet meer op aankomen na de dui-zen-den euro's, maar toch.
Kan ik deze hergebruiken?
@Remy
Mag ik bij jou eens komen spieken?
Daarmee bedoel ik foto's komen nemen van de E21 en dan vooral om te kijken hoe alles gemonteerd zit.
Ik wil het zo goed mogelijk en origineel doen en dit kan mij daar wel bij helpen.
Ik vind het sowieso moeilijk in het algemeen om de juiste informatie te vinden en te weten hoe sommige dingen gemonteerd zitten.
Zeker als je het zo origineel mogelijk wil doen, geen historiek of ervaring hebt en je in de meeste gevallen aan een auto bezig bent waar ze in het verleden het niet al te nauw hebben genomen bij herstellingen en dan ook geen originele onderdelen hebben gebruikt.
Ik moet zeggen dat ik, UITERAARD, heel veel info gevonden heb op dit forum. Waarvoor bijzonder veel dank. En dat foto's ZOOOOOOO zinvol zijn.
Verder heb ik mij veel gebaseerd op BMW fans.
En uuuuuren geïnvesteerd om te zoeken naar info.
Dit gezegd zijnde. Tot de volgende !! En we gaan vooral door.
Groetjes !!
Ik kom zeker jouw richting uit.
Vandaag nog de nieuwe benzinepomp binnen gekregen.
Hoop dat ik morgen nog een BMW benzine retourleiding binnenkrijg. Dan is alles wat brandstof gerelateerd is, binnen.
Buiten de benzine zelf
Gezien ik alle dagen nog bijleer op vlak van E21 stuff ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er naast de hoofdremcylinder ook nog een remdrukregelaar in het spel zit. Ik had dat ding wel al gezien maar wist ik veel welke functie dat deze heeft. Ik ben duidelijk geen mechanieker maar het boeit mij wel enorm.
De bestaande wel al gezien maar die ziet er niet uit. Zou ik mij het mogen riskeren om deze netjes te maken en te hergebruiken ?
Kan je naar mijn gevoel niet open mikken om te reviseren.
Had ook al eens gekeken voor een nieuwe maar is alweer 200 euro.
Het zal er hem op zich niet meer op aankomen na de dui-zen-den euro's, maar toch.
Kan ik deze hergebruiken?
@Remy
Mag ik bij jou eens komen spieken?
Daarmee bedoel ik foto's komen nemen van de E21 en dan vooral om te kijken hoe alles gemonteerd zit.
Ik wil het zo goed mogelijk en origineel doen en dit kan mij daar wel bij helpen.
Ik vind het sowieso moeilijk in het algemeen om de juiste informatie te vinden en te weten hoe sommige dingen gemonteerd zitten.
Zeker als je het zo origineel mogelijk wil doen, geen historiek of ervaring hebt en je in de meeste gevallen aan een auto bezig bent waar ze in het verleden het niet al te nauw hebben genomen bij herstellingen en dan ook geen originele onderdelen hebben gebruikt.
Ik moet zeggen dat ik, UITERAARD, heel veel info gevonden heb op dit forum. Waarvoor bijzonder veel dank. En dat foto's ZOOOOOOO zinvol zijn.
Verder heb ik mij veel gebaseerd op BMW fans.
En uuuuuren geïnvesteerd om te zoeken naar info.
Dit gezegd zijnde. Tot de volgende !! En we gaan vooral door.
Groetjes !!
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Ik snap heel goed wat je bedoelt, Geert! Zelf heb ik al rond geïnformeerd om een eerlijke E21 323i naast de mijne te zetten, in de winter. Gaat vast lukken en is ook wel heel makkelijk. BMWfans.info en BMWgroup classic zijn ook nodig!
Als je wat zoekt, ik zit op een stapel foto's, maar inmiddels heb ik wel geconstateerd, dat ik er veel te weinig heb...
Ach dan kunnen we vast wel foto's krijgen van mensen met een rijdende e21. Ha, ze kijken ook naar onze verslagen om zelf te gaan klussen. Mooi dat we elkaar kunnen helpen.
Als je wat zoekt, ik zit op een stapel foto's, maar inmiddels heb ik wel geconstateerd, dat ik er veel te weinig heb...
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Dat is waar. Doorgaan zou ik zeggen en FOTO's plaatsen.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Bepaalde zaken wil ik best foto's van maken hoor. Die van mij zit nog redelijk origineel in elkaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Dag Geert, Je bent altijd welkom. Foto's wil ik ook wel maken als je me zegt van wat.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Lekker bezig hoor, Geert! Die remdrukregelaar is eigenlijk een remdrukbegrenzer die voorkomt dat er teveel remdruk naar achter gaat. Het mooiste is om op een remmentestbank te kijken hoe de verhouding is, zowel V/A als L/R, maar ik denk dat zo'n ding vooral een failsafe is. Er zijn mij iig geen problemen met die dingen bekend dus ik zou hem hergebruiken denk ik, en wel iefst testen als 'ie straks gemonteerd zit. Maar zoalng 'ie maar remt achter verwacht ik eigenlijk geen issues met de toch fors lichtere achterremmen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Ziet er goed uit, Geert. Dit is het mooiste werk.
Als je een hele eerlijke type 1 wilt zien,Koos, moet je me ff bellen. Het is wel een Baur. En heel dicht bij.uwbuurman wrote: Zelf heb ik al rond geïnformeerd om een eerlijke E21 323i naast de mijne te zetten, in de winter.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
Toch even een update. Want intussen is er al heel wat gemonteerd.
De remdrukregelaar wordt netjes gemaakt en niet vervangen.
Ik had een kit gekocht van remleidingen. Nageplooid volgens de originele.



Nieuwe remleidingen gekocht bij BMW.

En gemonteerd





De nieuwe benzinepomp is veel kleiner dan de oude.

Nieuwe leidingen voor de benzine unit.

Nu nog uitzoeken wat waar moet zitten.
Benzinetanks zijn geplaats. Met allemaal nieuw rubber.


En voorzien van nieuwe filter.

Verder de ophanging achteraan verder gemonteerd.
Ook alles voorzien van nieuw rubber en bouten.


Nieuw vet op de nieuwe lagers.




Nieuwe rubbers

Achterbrug gemonteerd



Dan eerst de benzinetoevoer geplaatst en daarna de dempers.




Dan de stabilisatorstang geplaatst. Ook hier zijn nieuwe rubbers geplaatst.
Dit loopt niet van een leien dakje.
De nieuwe set heb ik bij W&N aangekocht. De centrale bout is even lang als de originele.
Wat mij opviel was de dikte van de rubbers.
Het is bijna onmogelijk om de borgingsmoer erop te krijgen.

Toch maar eens gemonteerd om de draagarm maar het is niet mogelijk alles vast te zetten.



Hier maak ik nog een bijkomend topic van.
Dashboard.
Het is zoals bij vele type 2 dashboards dat er scheuren inkomen. Dat was bij mijn exemplaar niet anders. Ik had er al eentje bijgekocht “met minder scheurtjes en heb dit hersteld.



Eerst ook alle luchtkanalen gedemonteerd en gereinigd.


Dan afgeplakt om nadien de scheuren te vullen met een soort vloeibare rubber.


Product mengen.

En aanbrengen



Overtollig rubber verwijderen met een scherp mes.



Daarna het volledige dashboard gereinigd met speciaal product om nadien met een vinyl lak te lakken.







Nadien alle kanalen en beugels gemonteerd en geplaatst in de auto.


De motor werd al in een ander topic al aangehaald.
Deze is momenteel binnen voor een volledige revisie. Komt helemaal snor.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=25759
Intussen ook een kofferrubber besteld. Levertermijn is opgeschoven naar midden oktober. Er zijn er blijkbaar 120 stuks in bestelling bij BMW.
Verdere updates volgen.
De remdrukregelaar wordt netjes gemaakt en niet vervangen.
Ik had een kit gekocht van remleidingen. Nageplooid volgens de originele.



Nieuwe remleidingen gekocht bij BMW.

En gemonteerd





De nieuwe benzinepomp is veel kleiner dan de oude.

Nieuwe leidingen voor de benzine unit.

Nu nog uitzoeken wat waar moet zitten.
Benzinetanks zijn geplaats. Met allemaal nieuw rubber.


En voorzien van nieuwe filter.

Verder de ophanging achteraan verder gemonteerd.
Ook alles voorzien van nieuw rubber en bouten.


Nieuw vet op de nieuwe lagers.




Nieuwe rubbers

Achterbrug gemonteerd



Dan eerst de benzinetoevoer geplaatst en daarna de dempers.




Dan de stabilisatorstang geplaatst. Ook hier zijn nieuwe rubbers geplaatst.
Dit loopt niet van een leien dakje.
De nieuwe set heb ik bij W&N aangekocht. De centrale bout is even lang als de originele.
Wat mij opviel was de dikte van de rubbers.
Het is bijna onmogelijk om de borgingsmoer erop te krijgen.

Toch maar eens gemonteerd om de draagarm maar het is niet mogelijk alles vast te zetten.



Hier maak ik nog een bijkomend topic van.
Dashboard.
Het is zoals bij vele type 2 dashboards dat er scheuren inkomen. Dat was bij mijn exemplaar niet anders. Ik had er al eentje bijgekocht “met minder scheurtjes en heb dit hersteld.



Eerst ook alle luchtkanalen gedemonteerd en gereinigd.


Dan afgeplakt om nadien de scheuren te vullen met een soort vloeibare rubber.


Product mengen.

En aanbrengen



Overtollig rubber verwijderen met een scherp mes.



Daarna het volledige dashboard gereinigd met speciaal product om nadien met een vinyl lak te lakken.







Nadien alle kanalen en beugels gemonteerd en geplaatst in de auto.


De motor werd al in een ander topic al aangehaald.
Deze is momenteel binnen voor een volledige revisie. Komt helemaal snor.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=25759
Intussen ook een kofferrubber besteld. Levertermijn is opgeschoven naar midden oktober. Er zijn er blijkbaar 120 stuks in bestelling bij BMW.
Verdere updates volgen.
E21 323i. Baur Alpine White '80