323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Locked
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by 02-er »

Vorige week heb ik de compressie gemeten op het blok.
Resultaat dat cil. 3 = 0 bar en cil. 5 = 0 bar was.
Kulas afgenomen en er zat een klep gebroken.
Ik had van mijn vorige motor de kulas bijgehouden en deze erop gezet.
Resultaat was dan cil. 3 = 0 bar bleef en cil. 5 = 5 bar gaf. De rest 12 bar.

Ik heb nu het blokje en de kulas binnen gegeven in een revisiebedrijf ter controle.
Ze zien weinig schade dus niet onoverkomelijk om het te herstellen.
Zij raden wel aan om het volgende te doen:

Krukas nakijken en stellen.
nieuwe lagers
nieuwe rubbers/dichtingen
honen
nieuwe zuigers
blokje vlakken
kulas vlakken
nokkenas controleren
nieuwe veertjes.

Hiervoor vragen ze +/- 700 à 750 euro.

Ik heb hier geen idee van of dit een realistische prijs is.

Wat doe ik het best een ander blok zoeken voor minder.
Of zeker spelen en laten reviseren.

Jullie moeten ook weten dat ik het blok nog nooit heb horen draaien.
Gekocht bij een gekende onder ons als zijnde correcte motor.
Dus voor hetzelfde geld lopen de kosten nog op als mogelijks andere aanbouwdelen niet goed functioneren.

Wat zouden jullie doen? Of kunnen jullie nog bijkomend advies geven?

Gr.
Geert


E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by uwbuurman »

Inclusief nieuwe zuigers? Dan is 750€ een schijntje!! Dit blok fris maken is het beste, dan weet je wat je hebt. De auto heeft al royaal gekost, dit moet je dan niet budget oplossen. Mooie frisse auto en een rokend rotblok is in mijn beleving geen goede keuze. Als je alleen hoont, dan kun je , mist niet bol, dezelfde zuigers weer gebruiken met een setje nieuwe olieschraapveren.

Kortom, dit blok snel fris laten maken. Ja, er kunnen andere aanbouwdelen ook niet goed zijn, maar dat weet je bij een ander blok ook niet.Dus die dingen los je wel op als je het tegenkomt. Een complete motorrevisie en alles vernieuwen kost al snel een paar duizend euro.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by Jeroen »

Eens, dan weet je zeker dat het weer goed is, anders heb je gewoon het volgende oude blok. En alleen vervangen wat nodig is, in veel gevallen zijn de meeste zaken prima herbruikbaar en dan houd je wat budget. Tuimelaars, tuimelaarassen en de nokkenas zijn namelijk vaak al snel aan vervanging toe dus er komen naar alle waarschijnlijkheid echt nog wel wat kosten bij. Maar dan is het ook voor de komende 25 jaar weer echt goed.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by bmw e12 e21 »

Klopt wat hierboven gezegd word. Maar vraag eens of die 750€ niet alleen voor het uurloon is. Ik heb mijn motor zelf gedaan en kwam met onderdelen al hoger uit...
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by uwbuurman »

Dat zeg ik, wel een koopje... 3, 4 duizend komt eerder.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by 02-er »

Zo hebben ze het me deze morgen aangegeven. Zuigers inclusief.

Zoals ik het nu begrepen heb maken ze het blok en kulas terug fris voor dit bedrag.
Maar terecht moet ik nog even navragen of dit met uurloon inbegrepen is.

Een collega van mij heeft in dit bedrijf zijn motor van zijn OPEL, :bag , laten reviseren na breuk distributie.
Heeft hem in totaal 2K gekost.
demonteren, kulas reviseren/herstellen, terug plaatsen.

Morgen ga ik nog eens ter plaatse om verder te bespreken. Is beter dan telefonisch.

Als de 750 euro "all in" is en ik heb begrepen van jullie dat het een "NO brainer" is.
Dan hebben ze de opdracht.

@Remy, idd. Ik had jou mail nog even nagelezen en kwam tot dezelfde vaststelling. Natuurlijk zijn hier geen injectoren bij. Maar dan nog.
@Koos & Jeroen
Is waar wat jullie aangeven. Maar er komt altijd maar bij en bij en bij. Moet eerlijk toegeven dat ik tijdens de vakantie de bedoeling had om een weekje voluit te gaan met opbouwen. Dit was een domper op de feestvreugde en heb eigenlijk bijna niets gedaan. :?

Maar mijn buikgevoel zegt nu al dat het enkel de stukken zullen zijn. Fingers crossed.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by uwbuurman »

Ja, ik weet het, er komt maar bij en er komt maar bij. Ik herken dat helaas.

Maar nu stoppen is geen optie, nu even alles aan de kant gooien wel. Dat opbouwen kost inderdaad veel tijd, het is priegelen en prutsen, je komt niet snel verder. Maar als je ziet waar je vandaan komt, dan is dit wel een groot compliment. Met andere woorden, ga door, maak het af!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by Wondermike »

Wel vervelend Geert als je denkt een oke blokje te kopen. Lijkt me niet de bedoeling binnen de groep dus daar kan je ook de oplossing nog zoeken.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by Jeroen »

Eens met Michel. Als je een gebruikt blok koopt en de compressie is niet helemaal 'als nieuw' dan is dat wat anders. Maar een blok als zijnde goed verkopen terwijl er twee cylinders zijn met nul compressie en er een gebroken klep in zit dat vind ik het hoogst onfatsoenlijk om te spreken van een goed blok. Wie de verkoper ook is, ik wil graag bemiddelen als je er niet uit komt want dit komt niet op mij over als een correcte werkwijze. Ervan uitgaande dat er na de aankoop geen fouten kunnen zijn gemaakt met bijvoorbeeld de distributie natuurlijk...

Hoor het graag want ik vind dat je hier op elkaar moet kunnen vertrouwen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by 323baur »

Plus 1! Blokje moet gewoon terug naar de verkoper.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by gerrit323 »

Geen leuk nieuws Geert .. 750€ lijkt ook mij te mooi om waar te zijn.

Laat alles ineens goed doen .. half werk is nooit goed en al zeker niet op techniek.

Ik zou zeker ook de verkoper even aanspreken!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by 02-er »

Ik zal er de verkoper over contacteren. Aangekocht in 2013.
Distributie is met de meeste zorg gedaan en handmatig/voorzichtig de motor een omwenteling laten maken.
Geen blokkades gevoeld en alle referentiepunt stonden goed.
Waterpomp vervangen, keerringen, ...

Dus kan je dit na 3 jaar nog hard maken tov de verkoper.

Maar bon. Het is juist ik heb hem gekocht als zijnde goed blok en dit in nu niet geval.

Ik heb intussen verdere info gevraagd bij het bedrijf waar het gedemonteerde blok ligt.
Ze gaan nu eerst de krukas los maken en de zuigers eruit halen.
Kijken of er grove schade is zoniet gaan ze de zuigers hergebruiken.
Wel nieuwe zuigerveren plaatsen en lagers en dichtingen.
Ze gaan het blokje ook even vlakken en honen.

De kulas gaan ze volledig nakijken, nieuwe klepveren plaatsen, de nokkenas nakijken en vlakken

Met uren en stukken inbegrepen komt het op ongeveer 750 euro.
Dit wanneer de zuigers nog goed zijn.
Voor de kulas allen zou het op +/- 350 euro komen.

Dus zoals ik het hier begrepen heb. Doen !!!
Ga dit prioriteit geven.
Bumpers en interieur kan ik later nog aanpakken.

Hou jullie nog verder op de hoogte wat de uiteindelijke kost nu zal zijn.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by 02-er »

Intussen is er contact geweest tussen de verkoper en mezelf. Komen hier wel uit.

Ondertussen is er een definitieve raming opgemaakt om het blok en de kulas in orde te brengen.
Blijkbaar is het toch nog in relatief goede conditie en de zuigers moeten niet vervangen worden.
De definitieve kost komt op 980 euro.
Maar dan heb ik een perfect blok waar ik mij geen zorgen meer moet in maken.
Opdracht is gegeven.

Bumpers en interieur worden uitgesteld naar een later moment.
Dit is belangrijker.

Hier mag eigenlijk een slotje op.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i blok te weinig compressie op 2 cilinders

Post by Jeroen »

:thumbsup zet ik deze op slot dan zien we de updates wel in het topic over je auto!
Regards/groeten, Jeroen
Locked