heb zo ook twee setjes, eentje inmiddels onder mijn 02tje, dat is dan ook een halve e21
Peter V: BMW E21 320/6 1981
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Erg gaaf Peter,
heb zo ook twee setjes, eentje inmiddels onder mijn 02tje, dat is dan ook een halve e21
heb zo ook twee setjes, eentje inmiddels onder mijn 02tje, dat is dan ook een halve e21
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik heb vandaag mijn 3e setje toegekregen, ik dacht dat ze zeldzaam waren 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dacht ik ook. Ook als 6J en 7J gecombineerd Nick?Nick1984 wrote:Ik heb vandaag mijn 3e setje toegekregen, ik dacht dat ze zeldzaam waren
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
alle 3 7J rondom, eigenlijk wel spijtig, zou eens een setje 6J moeten kopen 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Afgelopen winter is de 320 dus verlaagd met eibachveren. Eigenlijk sindsdien de auto niet opnieuw laten uitlijnen (oeps) maar wel een trilling op het stuur gekregen rond de 100 km\h.
Nu komt de vijflandentour eraan en aangezien ik in het bezit van van een set BBS wielen was de gedachte om deze te voorzien van nieuw rubber en gelijk de auto te laten uitlijnen.
Dus zogezegd vier Good Year eff. grip besteld en deze laten monteren op de set BBS wielen. OK, de wielen waren geen fortuin maar dat blijkt ook wel omdat elk wiel wel wat onregelmatigheden heeft (zeker aan de binnenzijde).
Desondanks wel alles kunnen balanceren tot 0. Het is duidelijk dat ze wel allemaal wat gericht en opgemaakt dienen te worden. Nadat de auto was uitgelijnd een proefrit gemaakt en de trilling was nog steeds aanwezig.... Nu wellicht vanwege de wat mindere staat van de voorste 6J velgen.
Wat typisch was is dat het haafgat van de voorste velgen niet strak om de naaf van de BMW zitten (terwijl ingedacht had dat dit eigenlijk een goede passing zou moeten hebben). De achterste 7J wielen passen een stuk strakker. Verschil is te zien dat de afwerking van de achterste wielen een stuk strakker is rond de naaf dan bij de voorwielen. Thuis de auto op de brug en de voorste wielen echt secuur gecentreerd met de 4 wielbouten. Morgen dus nogmaals een testrit maken en hopelijk is de trilling ver weg.
Volgende optie is om even de 13 inch stalen wielen eronder te stoppen. Nu ze uitgelijnd is zouden deze trillingsvrij moeten zijn.
Nu komt de vijflandentour eraan en aangezien ik in het bezit van van een set BBS wielen was de gedachte om deze te voorzien van nieuw rubber en gelijk de auto te laten uitlijnen.
Dus zogezegd vier Good Year eff. grip besteld en deze laten monteren op de set BBS wielen. OK, de wielen waren geen fortuin maar dat blijkt ook wel omdat elk wiel wel wat onregelmatigheden heeft (zeker aan de binnenzijde).
Desondanks wel alles kunnen balanceren tot 0. Het is duidelijk dat ze wel allemaal wat gericht en opgemaakt dienen te worden. Nadat de auto was uitgelijnd een proefrit gemaakt en de trilling was nog steeds aanwezig.... Nu wellicht vanwege de wat mindere staat van de voorste 6J velgen.
Wat typisch was is dat het haafgat van de voorste velgen niet strak om de naaf van de BMW zitten (terwijl ingedacht had dat dit eigenlijk een goede passing zou moeten hebben). De achterste 7J wielen passen een stuk strakker. Verschil is te zien dat de afwerking van de achterste wielen een stuk strakker is rond de naaf dan bij de voorwielen. Thuis de auto op de brug en de voorste wielen echt secuur gecentreerd met de 4 wielbouten. Morgen dus nogmaals een testrit maken en hopelijk is de trilling ver weg.
Volgende optie is om even de 13 inch stalen wielen eronder te stoppen. Nu ze uitgelijnd is zouden deze trillingsvrij moeten zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dat wel naar, van dat naafgat, Peter. Centreren met de wielmoeren is bijna niet goed te krijgen... Zeker niet bij kromme velgen. Je krijgt ze wel gebalanceerd, maar ze blijven onbalans geven.
Voor het lekkere rijden zou ik de 13" er op gooien. Jij gaat toch niet op de grens door de bochten met de toer, dus lijkt me comfort belangrijker dan trillend sturen.
Voor het lekkere rijden zou ik de 13" er op gooien. Jij gaat toch niet op de grens door de bochten met de toer, dus lijkt me comfort belangrijker dan trillend sturen.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Bij eeen e21 kan je alleen het spoor regelen. Uitlijnen zal, denk ik. niet veel verschil maken Als de draagarmen en stuurgewrichten niet vervangen en/of verdraait zijn.
De 6J velgen MAHLES zitten bij mij ook wat ruimer voor men gevoel.
Eens goed uitgebalanceerd(en de mijne (ge)recht) is het weg.
Zo moet ik 1 velg de 323i eens opnieuw balanceren wegens lichte trillingen. De 315 is trillingsvrij.
De 6J velgen MAHLES zitten bij mij ook wat ruimer voor men gevoel.
Eens goed uitgebalanceerd(en de mijne (ge)recht) is het weg.
Zo moet ik 1 velg de 323i eens opnieuw balanceren wegens lichte trillingen. De 315 is trillingsvrij.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik ga zo nog een testritje doen en anders gaan de 13 inch eronder.
@Remy, het uitlijnen is inderdaad alleen sporing maar als deze na verlaging er wat naast staat en je heb toevalig banden eronder waar het profiel aan de zijkant ver doorloopt kun je een irritante vibratie krijgen. Meerdere malen meegemaakt.
Verder is alles van het onderstel net 2,5 jaar oud dus ik hoop dat daar geen verborgen zaken in zitten.
@Remy, het uitlijnen is inderdaad alleen sporing maar als deze na verlaging er wat naast staat en je heb toevalig banden eronder waar het profiel aan de zijkant ver doorloopt kun je een irritante vibratie krijgen. Meerdere malen meegemaakt.
Verder is alles van het onderstel net 2,5 jaar oud dus ik hoop dat daar geen verborgen zaken in zitten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Oh, dat wis ik niet. Dan heb ik geluk gehad met de 315.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag even een testrun gedaan en tussen 90 en 110 km/h een trilling op het stuur. Hierna op de voorzijde de 13 inch wielen gezet en wederom gereden. Geheel trillingsvrij.
Dus de BBS wielen hebben wel wat werk nodig. Het weekend van de vijflandentour wordt dus op 13 inch gedaan.
Dus de BBS wielen hebben wel wat werk nodig. Het weekend van de vijflandentour wordt dus op 13 inch gedaan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Hoeveel verschil zit er tussen het naafgat in de velgen en de naaf zelf?
Er zijn namelijk ontiegelijk veel opvul ringen te koop om juist dit probleem op te lossen. verschil moet wel groter dan 2 mm zijn, je hebt ze in alu en kunststof.
Heb ook zo'n ringen geplaatst in de lm velgen op de caravan, werkt prima zo.
Heb hetzelfde probleem met m'n winter velgen (oorspronkelijk E34) daarin is het naafgat ook iets te groot, waardoor altijd trillen. Maar het heel nauwkeurig plaatsen lukt het mij toch ze trillingvrij te krijgen. Hierin kunnen helaas geen ringen omdat het geperste alu velgen zijn, en het verschil te klein is.
Er zijn namelijk ontiegelijk veel opvul ringen te koop om juist dit probleem op te lossen. verschil moet wel groter dan 2 mm zijn, je hebt ze in alu en kunststof.
Heb ook zo'n ringen geplaatst in de lm velgen op de caravan, werkt prima zo.
Heb hetzelfde probleem met m'n winter velgen (oorspronkelijk E34) daarin is het naafgat ook iets te groot, waardoor altijd trillen. Maar het heel nauwkeurig plaatsen lukt het mij toch ze trillingvrij te krijgen. Hierin kunnen helaas geen ringen omdat het geperste alu velgen zijn, en het verschil te klein is.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
De 15 inch velgen gaan naar Piet Dam om ze netjes te maken (richten/stralen/coaten en polijsten) ik ga bij de voorste wielen de naven laten uitdraaien zodat er een opvulring in past.
Mooi winterklusje lijkt me.
Mooi winterklusje lijkt me.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.